ROTAX 503 vill inte starta

Chassie, Drivlina, osv
ockelbo_marine
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2008, 21:29
Ort: H

ROTAX 503 vill inte starta

Inlägg av ockelbo_marine » 01 apr 2008, 15:12

Tjena.

Har en panther lång 84a med en 503a i. Den har gått hur fint som helst i alla år men nu förra veckan då jag hade varit ute och kört och slog av den så startar den inte igen och det är inte äns nån gnissta :? Nån som har nån ide på vad det kan vara? Har kollat lite el och sånt.


MvH: Oscar :)
Ockelbo 600 Marine 73a.
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 01 apr 2008, 16:31

ja det kan ju vara tändplattan, spolen,, eller troligen bara nått glapp kanske :P

ockelbo_marine
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2008, 21:29
Ort: H

Inlägg av ockelbo_marine » 01 apr 2008, 17:21

plusss skrev:ja det kan ju vara tändplattan, spolen,, eller troligen bara nått glapp kanske :P
Okej. Har kollat alla kablar och tagit bort stoppen :P men inget händer, så får väll kolla upp spolen å plattan kanske :P
Ockelbo 600 Marine 73a.
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 01 apr 2008, 21:05

Min är lite knepig också. När jag startar den så går det på en sen efter ett tag då den blivit varm eller då jag pumpgasat eller hållt stumt så börjat den gå på 2. Senast så stendog den bara sen efter en stund startade den när jag röck i snöret.

ockelbo_marine
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2008, 21:29
Ort: H

Inlägg av ockelbo_marine » 01 apr 2008, 22:01

Nordda skrev:Min är lite knepig också. När jag startar den så går det på en sen efter ett tag då den blivit varm eller då jag pumpgasat eller hållt stumt så börjat den gå på 2. Senast så stendog den bara sen efter en stund startade den när jag röck i snöret.
Okej :P Jo det är ju inte direkt nya skotrar vi pratar om så det kan ju vara nåt skit i nån el nånstans :)
Ockelbo 600 Marine 73a.
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L

Gäst

Inlägg av Gäst » 01 apr 2008, 23:36

Jag har en rotax 440 som jag haft massor av tändningsproblem å efter samtal med en expert så när jag förklarade att den gick hur bra som helst sen stängde jag av den sen var de ingen gnista alls å alltså helt död. Han sa att de är vanligt att tätningen/packboxen bakom tändplattan lätt blir dålig så kommer de in oljedimma å lägger sig som en film på brytarspetsarna och därför blir de ingen gnista. Om man torkar bort de så borde den starta men problemet återkommer om man inte fixar lekaget.

Själv ingen expert men vad han sa iaf..

ockelbo_marine
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2008, 21:29
Ort: H

Inlägg av ockelbo_marine » 02 apr 2008, 14:58

Anonymous skrev:Jag har en rotax 440 som jag haft massor av tändningsproblem å efter samtal med en expert så när jag förklarade att den gick hur bra som helst sen stängde jag av den sen var de ingen gnista alls å alltså helt död. Han sa att de är vanligt att tätningen/packboxen bakom tändplattan lätt blir dålig så kommer de in oljedimma å lägger sig som en film på brytarspetsarna och därför blir de ingen gnista. Om man torkar bort de så borde den starta men problemet återkommer om man inte fixar lekaget.

Själv ingen expert men vad han sa iaf..
Okej, tack så mycket för tipset ska testa det :)
Ockelbo 600 Marine 73a.
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 02 apr 2008, 15:14

Anonymous skrev:Jag har en rotax 440 som jag haft massor av tändningsproblem å efter samtal med en expert så när jag förklarade att den gick hur bra som helst sen stängde jag av den sen var de ingen gnista alls å alltså helt död. Han sa att de är vanligt att tätningen/packboxen bakom tändplattan lätt blir dålig så kommer de in oljedimma å lägger sig som en film på brytarspetsarna och därför blir de ingen gnista. Om man torkar bort de så borde den starta men problemet återkommer om man inte fixar lekaget.

Själv ingen expert men vad han sa iaf..
'
Kanske kan vara det fenomenet på min också då eftersom det inte sitter någon tätning (än) där kablarna går ner till tändplattan. Sen tror jag tupp, insug och cylinderfot läker :(

Gäst

Inlägg av Gäst » 03 apr 2008, 00:00

Nordda skrev:Min är lite knepig också. När jag startar den så går det på en sen efter ett tag då den blivit varm eller då jag pumpgasat eller hållt stumt så börjat den gå på 2. Senast så stendog den bara sen efter en stund startade den när jag röck i snöret.
Det problemet ligger nog i att du har dålig vevhuskomp. Kolla packboxarna på vevaxeln. på min så hade den bakom variatorn spruckit av och den hade även liknande fenomen. Gick på 2 när man varvade upp den men bara på en på tomgång.

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 03 apr 2008, 00:56

Anonymous skrev:
Nordda skrev:Min är lite knepig också. När jag startar den så går det på en sen efter ett tag då den blivit varm eller då jag pumpgasat eller hållt stumt så börjat den gå på 2. Senast så stendog den bara sen efter en stund startade den när jag röck i snöret.
Det problemet ligger nog i att du har dålig vevhuskomp. Kolla packboxarna på vevaxeln. på min så hade den bakom variatorn spruckit av och den hade även liknande fenomen. Gick på 2 när man varvade upp den men bara på en på tomgång.
När den väl går på 2 så gör den det ända tills jag stänger av den. Får kolla upp lite grejer nu på motorn då.

Skriv svar