ROTAX 503 vill inte starta
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 17 feb 2008, 21:29
- Ort: H
ROTAX 503 vill inte starta
Tjena.
Har en panther lång 84a med en 503a i. Den har gått hur fint som helst i alla år men nu förra veckan då jag hade varit ute och kört och slog av den så startar den inte igen och det är inte äns nån gnissta Nån som har nån ide på vad det kan vara? Har kollat lite el och sånt.
MvH: Oscar
Har en panther lång 84a med en 503a i. Den har gått hur fint som helst i alla år men nu förra veckan då jag hade varit ute och kört och slog av den så startar den inte igen och det är inte äns nån gnissta Nån som har nån ide på vad det kan vara? Har kollat lite el och sånt.
MvH: Oscar
Ockelbo 600 Marine 73a.
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 17 feb 2008, 21:29
- Ort: H
Okej. Har kollat alla kablar och tagit bort stoppen men inget händer, så får väll kolla upp spolen å plattan kanskeplusss skrev:ja det kan ju vara tändplattan, spolen,, eller troligen bara nått glapp kanske
Ockelbo 600 Marine 73a.
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 17 feb 2008, 21:29
- Ort: H
Okej Jo det är ju inte direkt nya skotrar vi pratar om så det kan ju vara nåt skit i nån el nånstansNordda skrev:Min är lite knepig också. När jag startar den så går det på en sen efter ett tag då den blivit varm eller då jag pumpgasat eller hållt stumt så börjat den gå på 2. Senast så stendog den bara sen efter en stund startade den när jag röck i snöret.
Ockelbo 600 Marine 73a.
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L
Jag har en rotax 440 som jag haft massor av tändningsproblem å efter samtal med en expert så när jag förklarade att den gick hur bra som helst sen stängde jag av den sen var de ingen gnista alls å alltså helt död. Han sa att de är vanligt att tätningen/packboxen bakom tändplattan lätt blir dålig så kommer de in oljedimma å lägger sig som en film på brytarspetsarna och därför blir de ingen gnista. Om man torkar bort de så borde den starta men problemet återkommer om man inte fixar lekaget.
Själv ingen expert men vad han sa iaf..
Själv ingen expert men vad han sa iaf..
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 17 feb 2008, 21:29
- Ort: H
Okej, tack så mycket för tipset ska testa detAnonymous skrev:Jag har en rotax 440 som jag haft massor av tändningsproblem å efter samtal med en expert så när jag förklarade att den gick hur bra som helst sen stängde jag av den sen var de ingen gnista alls å alltså helt död. Han sa att de är vanligt att tätningen/packboxen bakom tändplattan lätt blir dålig så kommer de in oljedimma å lägger sig som en film på brytarspetsarna och därför blir de ingen gnista. Om man torkar bort de så borde den starta men problemet återkommer om man inte fixar lekaget.
Själv ingen expert men vad han sa iaf..
Ockelbo 600 Marine 73a.
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L
Ockelbo 600-2 80a.
Ockelbo 300
Yamaha ET 250 81a.
Yamaha ET 340 81a.
Aktiv Panther L
'Anonymous skrev:Jag har en rotax 440 som jag haft massor av tändningsproblem å efter samtal med en expert så när jag förklarade att den gick hur bra som helst sen stängde jag av den sen var de ingen gnista alls å alltså helt död. Han sa att de är vanligt att tätningen/packboxen bakom tändplattan lätt blir dålig så kommer de in oljedimma å lägger sig som en film på brytarspetsarna och därför blir de ingen gnista. Om man torkar bort de så borde den starta men problemet återkommer om man inte fixar lekaget.
Själv ingen expert men vad han sa iaf..
Kanske kan vara det fenomenet på min också då eftersom det inte sitter någon tätning (än) där kablarna går ner till tändplattan. Sen tror jag tupp, insug och cylinderfot läker
Det problemet ligger nog i att du har dålig vevhuskomp. Kolla packboxarna på vevaxeln. på min så hade den bakom variatorn spruckit av och den hade även liknande fenomen. Gick på 2 när man varvade upp den men bara på en på tomgång.Nordda skrev:Min är lite knepig också. När jag startar den så går det på en sen efter ett tag då den blivit varm eller då jag pumpgasat eller hållt stumt så börjat den gå på 2. Senast så stendog den bara sen efter en stund startade den när jag röck i snöret.
När den väl går på 2 så gör den det ända tills jag stänger av den. Får kolla upp lite grejer nu på motorn då.Anonymous skrev:Det problemet ligger nog i att du har dålig vevhuskomp. Kolla packboxarna på vevaxeln. på min så hade den bakom variatorn spruckit av och den hade även liknande fenomen. Gick på 2 när man varvade upp den men bara på en på tomgång.Nordda skrev:Min är lite knepig också. När jag startar den så går det på en sen efter ett tag då den blivit varm eller då jag pumpgasat eller hållt stumt så börjat den gå på 2. Senast så stendog den bara sen efter en stund startade den när jag röck i snöret.