Ski-Doo Elan fråga?

Chassie, Drivlina, osv
Kongratul
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2008, 19:58
Ort: Kiruna
Kontakt:

Ski-Doo Elan fråga?

Inlägg av Kongratul » 31 mar 2008, 20:03

Hej!

Jag har planer på att införskaffa mig en Ski-doo Elan.
Jag har sett att det finns lång samt korta modeller av denna maskin.

Hur lång är den långa modellen?
Är det någon som har efter förlängt en Elan?
Vad är mattdimensionerna på en Elan?

Som ny på detta forum önskar jag alla er en bra dag!
Mvh//Jonas

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 31 mar 2008, 20:33

Helt rätt att skaffa en Elan 8)

Mattan på den korta är 38x289 med 1,97 delning. Långa mattan är 355 lång.

Den korta Elanen är ca 225 cm lång.
Vet inte exakt hur lång den långa Elanen är, men om man räknar lite med mattlängden så borde den vara ca 255-260 cm lång.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Kongratul
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2008, 19:58
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Kongratul » 31 aug 2008, 13:56

Hej!

Tusen tack för svaret.
Om jag förstått det rätt så heter den långa modellen av Elan 250F?
Har letar nu efter den fabrikslånga Elanen men de verkar inte finnas så många?
Togs dem inte in i Sverige? Ser mest bara förlängda maskiner.
Man kanske måste vara så vänlig och köpa sig en hemma förlängd Elan?


Mvh//Jonas

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 31 aug 2008, 17:09

Kolla min sida om Elan där står det mesta.
http://www.geocities.com/elanmannen/

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 31 aug 2008, 17:58

jag gillar den korta modellen,har bara haft korta elaner, skulle aldrig tänka mig att äga en lång...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 31 aug 2008, 18:06

I Lycksele vet jag av en j䨨gt billig Elan lång. Kan vara en förlängd. Tror iaf den var lång. 500kr så får du med en everest 440 med... Både behöver mekning men de mesta finns.. Kanske 1000 men jag vet han bara vill bli av med skiten.

Vill ni ha numret så hör av er. Ev så skulle han som köpte min Elan ringa till han så skynda om intresse finns.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Gäst

Inlägg av Gäst » 31 aug 2008, 19:16

Elanmannen, grym sida du har!

Lycksele är lite långt bort om man bor som jag i Kiruna.
Någon som vet hur tillgången på mattor till elan är? Om man skulle sattsa på att själv förlänga?


Mvh//Jonas

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 31 aug 2008, 20:49

Långa mattor är det ont om, samma matta som på Alpine. Men det går att köpa en ny matta på Rinab, kostar dock 5500 om jag inte minns fel.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 01 sep 2008, 00:56

oki, då kan jag förstå.. Jag har då inte vägarna förbi kiruna heller direkt..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Kongratul
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2008, 19:58
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Kongratul » 03 sep 2008, 21:21

Då var man Elan ägare.
Hittade en efterförlängd Elan som var till salu här i stan. Förlägningen såg mycket bra ut, ska tydligen vara stans Ski-doo återförsäljare/verkstad som gjort de.
Fick även med en kort Elan 250 som reservdelsmaskin.

Maskinen har inte varit i bruk på 8 år.
Motorn går runt och komp finns. Variatorn byttes 1987 mot en Powertec, där man tydligen kunde byta ut nå brickor för önskad effekt?
Vad bör man kolla på när maskinen nu stått såpass länge?

I övrigt var maskinen i fint skick.
Lägger upp bilder senare.


Mvh//J

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 05 sep 2008, 15:32

Ett hett tips är att börja med att kasta bort den gamla bensinen, om det nu finns nåt kvar dvs. Annars är det väl inte så värst mycket att titta på men några saker som jag skulle kolla är att se till så gasvajern inte kärvar, kontrollera bränsleledningarna, kolla så du får gnista.
Är allt i sin ordning är det väl bara att se om det går att få liv i den :)
Sen kan du ju smörja axlarna osv innan du börjar använda den.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Inlägg av Arctic5000 » 05 sep 2008, 18:03

Kongratul skrev:Variatorn byttes 1987 mot en Powertec, där man tydligen kunde byta ut nå brickor för önskad effekt?
Dom heter väll Powerblock? kanske finns andra, jag vet inte. man tar ut variator-bulten iallafall och tar bort själva locket, där finns 3st plastvikter som man kan ta ut. på dom finns ett runt vitt plastlock som man skruvar bort. man har där ett runt hål som man kan fylla med tex. brickor, 5öringar, 5kronor osv (om man inte har orginal vikter). se bara till så att de inte glappar så mycket och att alla vikter blir lika tunga. sedan är det bara att testa sig fram till vad som är bra.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Kongratul
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2008, 19:58
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Kongratul » 09 sep 2008, 12:27

Holländaren skrev:Ett hett tips är att börja med att kasta bort den gamla bensinen, om det nu finns nåt kvar dvs. Annars är det väl inte så värst mycket att titta på men några saker som jag skulle kolla är att se till så gasvajern inte kärvar, kontrollera bränsleledningarna, kolla så du får gnista.
Är allt i sin ordning är det väl bara att se om det går att få liv i den :)
Sen kan du ju smörja axlarna osv innan du börjar använda den.
u


Jag hade först tänkt att få igång motorn och se så allt funkar, sen blir det dags att strippa ner maskinen. Igår startade jag upp maskinen för första gången på 8 år. Dock får jag inte förgasaren att suga bensin så att säga. Vad kan de vara som tjärvar? Ska öppna upp förgasaren idag och se efter där.
Ska som sagt sen strippa ner hela skotern och rengöra chassiet från smuts/olja beläggning sen slipa bort lite ytrost. Byta ut bränsleslangar, vajrar mm.

Mvh//J

Kongratul
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2008, 19:58
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Kongratul » 09 sep 2008, 12:30

Arctic530cc skrev:
Kongratul skrev:Variatorn byttes 1987 mot en Powertec, där man tydligen kunde byta ut nå brickor för önskad effekt?
Dom heter väll Powerblock? kanske finns andra, jag vet inte. man tar ut variator-bulten iallafall och tar bort själva locket, där finns 3st plastvikter som man kan ta ut. på dom finns ett runt vitt plastlock som man skruvar bort. man har där ett runt hål som man kan fylla med tex. brickor, 5öringar, 5kronor osv (om man inte har orginal vikter). se bara till så att de inte glappar så mycket och att alla vikter blir lika tunga. sedan är det bara att testa sig fram till vad som är bra.
Helt rätt, skrev fel de ska vara Powerblock.
Ska kika på variatorn när tid finns!
Någon som vet vad de ska vara för Olja i kedjehuset?


Mvh//J

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 09 sep 2008, 18:11

Kongratul skrev: Någon som vet vad de ska vara för Olja i kedjehuset?
Mvh//J
De går bra med olja.... :wink: -motorolja kör jag med...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Kongratul
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2008, 19:58
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Kongratul » 17 sep 2008, 10:24

Gunnar skrev:
Kongratul skrev: Någon som vet vad de ska vara för Olja i kedjehuset?
Mvh//J
De går bra med olja.... :wink: -motorolja kör jag med...
Okej, kollade nu i kedjehuset när jag plockade bort variatorn att de var nån grön Olja?
Nu är motorn bort plockad och mattan tänkte jag släppa ner idag, för byta diverse boggiehjul samt se så axlar och dylikt är raka.

Mvh//J

Såhär ser skotern ut för tillfället.
http://www.jaktsnack.se/index.php?act=a ... t&id=14976[/b]
Ski-Doo Elan 250 L

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 sep 2008, 18:23

Kongratul skrev: Okej, kollade nu i kedjehuset när jag plockade bort variatorn att de var nån grön Olja?
Kan vara 2t olja, skidoos egna kanske...´
De funkar me all olja, förutom diesel olja :lol:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Kongratul
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2008, 19:58
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Kongratul » 09 okt 2008, 22:23

Hallå har inte skrivit här på ett tag nu...
Har införskaffat mig en till Elan, en 71:a i otroligt fint skick. Endast 2 ägare sen ny.
Är det någon som vet om det finns att få tag i dekaler till denna maskin?


Är nog kanske lika att jag startar en projekttråd kanske.....


Mvh//Jonas
Ski-Doo Elan 250 L

Skriv svar