Motorn går bara på tomgång efter förgasarrenovering

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
HJ79
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jan 2013, 07:30
Ort: Insjön

Motorn går bara på tomgång efter förgasarrenovering

Inlägg av HJ79 » 15 dec 2014, 14:47

Har en Aktiv 600 440 med tilottson förgasare som jag inte fick liv i. Plockade av förgasaren och la den i ett ultraljudsbad och gjorde rent. Blåste alla kanaler med brakecleaner efteråt och bytte packningar och membran efter det. Nu vill den bara gå dåligt på tomgång och tvärdör när jag ger gas. Någon som har tips på vad som kan ha gått snett?
Kan tillägga att det är förgasarmodellen med separat bensinpump och tomgångsskruven är öppnad 1,5 varv. Har testat lite olika där men den går minst såligt vid 1,5...

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Motorn går bara på tomgång efter förgasarrenovering

Inlägg av Snöped » 19 dec 2014, 00:13

HJ79 skrev:Har en Aktiv 600 440 med tilottson förgasare som jag inte fick liv i. Plockade av förgasaren och la den i ett ultraljudsbad och gjorde rent. Blåste alla kanaler med brakecleaner efteråt och bytte packningar och membran efter det. Nu vill den bara gå dåligt på tomgång och tvärdör när jag ger gas. Någon som har tips på vad som kan ha gått snett?
Kan tillägga att det är förgasarmodellen med separat bensinpump och tomgångsskruven är öppnad 1,5 varv. Har testat lite olika där men den går minst såligt vid 1,5...


Jag skulle nog tänka att det är tätt i högfarts kretsen dom går på den i princip direkt du gasar. Det brukar va en mässing grej mitt i venturin som innehåller en backventil som i många fall jävlas, ibland fastnar dom öppen och då funkar dom inte på lågfart. kolla den men blås försiktigt jag vet flera som blåst bort kulan...

plast kulan kanske inte tycker om brakecleaner??

Användarvisningsbild
HJ79
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jan 2013, 07:30
Ort: Insjön

Re: Motorn går bara på tomgång efter förgasarrenovering

Inlägg av HJ79 » 21 dec 2014, 15:14

Vid Zeus. Snöped har helt rätt. Det satt nått litet gammalt mög där och bara väntade på att bli bortplockat.
Man tackar och bockar för svaret!

Skriv svar