Ordna laddning på Rotax 503

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Ordna laddning på Rotax 503

Inlägg av senmathal » 17 okt 2014, 19:08

Hej!

Skotern är väl lite för ny och jag är nygammal här. Men jag tror att kunskapen finns här så jag testar att ställa frågan.

Jag har en Lynx 5900 -95 med Rotax 503 som jag funderar att ordna med arbetsbelysning på typ diodlampa. Skotern har inte elstart och batteri så jag gissar att det inte sitter någon riktig laddningsspole i motorn utan bara en lysspole utan likriktare och spänningsregulator?

Min fundering är om det skulle gå att koppla in ett laddningsrelä med likriktare på lysspolen. Är det någon som vet om lysspolen brukar vara jordad i schassit? I så fall går det ju inte så bra att likrikta och sedan koppla minus i schassit. Då blir det väl typ växlande kortslutning :)

Skulle man istället kunna koppla batteri och arbetsbelysning som en enhet för sig utan att koppla batteriminus till jord.

Jag gissar att detta funderats på tidigare. Anledning att jag kom på det nu var att jag fick en lampa över p.g.a. av en felleverans.

/Mats

Bjarven
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 nov 2009, 20:41
Ort: Bfs

Re: Ordna laddning på Rotax 503

Inlägg av Bjarven » 21 nov 2014, 19:58

Köp bara och montera en sådan http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... likriktare" onclick="window.open(this.href);return false; Art nr: 90054 så går det att båda ha laddning och dioder.

Skriv svar