Hur djup är eran kunskap om motorer?

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Hur djup är eran kunskap om motorer?

Inlägg av Egåån » 12 sep 2014, 19:51

Tjenare!
Ju mer jag försöker förstå mig på att trimma motorn. Desto mer oklara svar får man också.
Är det någon som går riktigt djupt för att förstå?
Ex. Mitt insug säger vi 33 på utsidan och 34 på insidan. formerna är olika på dom. Yttre delen är oval och inre som en solros. då måste vi kunna räkna ut en Ellips för att ta reda på den yttre delens area... Det skiljer 100 kvadrat mm säger vi.
Hur påverkas då undertrycket/vakuumet, hur starkt är vakuumet under hela slagen?
Jag har fastnat i ett jätte djupt träsk.

Hur gör ni när ni trimmar. Går ni in på fysiken och räknar. eller är den den där känslan för motorer ni går efter.
Enligt min sammanfattning av 2-stroke performans tuning är allting om känsla?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Hur djup är eran kunskap om motorer?

Inlägg av Yamaha_92 » 14 sep 2014, 10:22

Trimma inte dessa gamla maskiner. Dom är gjorda för att dom ska hålla en viss hästkraft.
Det finns formler och fysiska beräkningar på sånt också. Exempelvis hur länge ett lager kan rulla under viss hastighet och tryck.

Tänk dig att du portar lite i kolven, planar toppen, större förgasare osv. Sen är du uppe i fjällen och kör och sen så blir det en liten spricka i toppen. Kul va?

Så trimma inte. Du riskerar mer än vad du får ut.

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Hur djup är eran kunskap om motorer?

Inlägg av Haggla » 14 sep 2014, 10:30

har du en rotax så har de medvetet tuna ner de så inte de skulle få konkurrenter att se bleka ut under tester så där finns mkt att hämta och håller livet ut om man sköter om de. 8)

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Hur djup är eran kunskap om motorer?

Inlägg av Egåån » 14 sep 2014, 11:08

Det är bara en ET... :P
Ne, men trimma gör man för att den förhoppningsvis ska gå burkarcupen någon gång. :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Hur djup är eran kunskap om motorer?

Inlägg av tapio » 16 sep 2014, 17:59

Det bästa sättet att lära sig är att prova, prova och prova...
Skriv ner vad du gjort i en bok och hur resultatet blev så kan du lätt gå tillbaka och kolla...
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Hur djup är eran kunskap om motorer?

Inlägg av Forsnäsmopar » 02 okt 2014, 22:06

Visst kan man läsa på sig om 2-taktstrimmning men det är bara i teorin allt blir perfekt från början. Min (och många med mig ) erfarenhet
är att man sätter upp en ide´ om hur man vill ha karaktären på motorn dvs. hur å vad man ska använda den till, å sen
får man testa å tuna, testa å tuna, testa å tuna för att få fram det sista.
Man kan alltid "läsa ihjäl sig" på litteratur å inte komma till skott med att bestämma sig för hur man ska trimma sin motor å många gånger känns det som om man ändå måste gå på känsla, erfarenhet å egna teorier.
Gamla motorer håller alldelens utmärkt att trimma till en viss nivå (lite olika på fabrikat å modeller), men kräver kanske lite mera omtanke å kärlek än om dom är std..
Sen finns det dom som trimmar långt över gränsen om vad grejorna egentligen ska tåla, men då har man nog insett att
man lämnar en sådan maskin hemma å tar en annan till fjällen så man slipper byta kolv tre gånger varje dag.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Skriv svar