Variatorinställningar

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Variatorinställningar

Inlägg av Bennet » 24 mar 2008, 14:41

Börjar få motorn att gå som jag vill så tänkte försöka få primärvariatorn att fungerar lite bättre.
Vet att det är mycket att testa fram och tillbaka för att få till det rätt men jag har väldigt liten kunskap om hur variatorn fungerar så undrar om det finns någon som kan ge några lätta riktpunkter man kan gå efter?
Vad händer när man byter till lättare/hårdare fjäder, lättare/tyngre vikter? Får man högar/lägre inslag, varvar mer/mindre, bättre/sämre acceleration, högre/läger toppfart?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Magnus
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:55
Ort: Lule

primärvariatorn

Inlägg av Magnus » 24 mar 2008, 19:40

Hejsan hådare fjäder =högre tillslagsvarv skotern varvar mera.
mjukare fjäder=lägre tillslagsvarv skotern varvar mindre.
Sätter man en hådare fjäder så behöver motorn mera varv för att orka trycka in variatorn växla in.Och sätter man en mjukare fjäder så behöver motorn mindre varv för att trycka in variatorn.
Tyngre vikter mindre varv på motorn och lättare vikter mera varv på motorn.....Man får testa sig fram det är då man lär sig lycka till:::

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 24 mar 2008, 21:15

sekundärvariatorn:
hårdare spänd variatorfjäder=segare uppväxling/snabbare nerväxling/rappare vid gaspådrag

Brantare helix ungefär samma som hårdare spänd fjäder.

Eller nåt sånt. Jag är ingen expert i ämnet, men så har jag förstått det hela

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 mar 2008, 15:03

Om man nu vill ha högt inkopplingsvarvtal (högt o högt, men högre än tomgång iaf) men samtidigt att motorn inte ska varva allt för mycket.. Hur bär man sig åt då? Hård fjäder med tunga vikter?
Sekundären står redan så mjuk som går men jag tycker ändå den varvar för mycket. Motorn jag har i elanen är ju till en arbetshäst så den lär ha max hk vid ett ganska lågt varvtal, inte för att jag hittar några effektkurvor utan det är bara vad jag tror.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 27 mar 2008, 18:16

Holländaren skrev:Om man nu vill ha högt inkopplingsvarvtal (högt o högt, men högre än tomgång iaf) men samtidigt att motorn inte ska varva allt för mycket.. Hur bär man sig åt då? Hård fjäder med tunga vikter?
Sekundären står redan så mjuk som går men jag tycker ändå den varvar för mycket. Motorn jag har i elanen är ju till en arbetshäst så den lär ha max hk vid ett ganska lågt varvtal, inte för att jag hittar några effektkurvor utan det är bara vad jag tror.
Tyngre vikter gör att den växlar på mer/varvar mindre.
Lättare vikter gör att den varvar mer.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 31 mar 2008, 21:48

Tack för tipsen, byggde en avdragare för ”kåpan” till cometen och provade att ta bort några vikter. Fick lite mer varav innan den drog iväg men kändes lite piggare just i starten men sen var det dött. Gissar att det blev för få och lätta vikter så blir nog till att köpa lite nya vikter och prova igen.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Skriv svar