Ta bort separata oljesmörjningen på en Rotax 583 Rave motor

Chassie, Drivlina, osv
ruttger68
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 mar 2011, 19:13
Ort: Malmberget

Ta bort separata oljesmörjningen på en Rotax 583 Rave motor

Inlägg av ruttger68 » 05 aug 2014, 08:56

tänkte ta bort den separata oljesmörjningen på en 583 motor.någon som kan tippsa på hur jag gör.har för mig att jag läste någonting om någon oljebehållare för att smörja vatten pumps axeln .tacksam för hjälp

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Ta bort separata oljesmörjningen på en Rotax 583 Rave mo

Inlägg av Egåån » 05 aug 2014, 21:58

Hej!
Jag gjorde det på en 583a förra sommaren. Det jag kan tipsa dig om är att ta bort hela pumpen och bygg en bricka över.
Det som är om du bara kopplar förbi är att ett plast drev kommer nötas sönder pga ingen smörjning.
Det är de ända jag tänkte på.
Vattenpumpens axeln ligger mellan 2st packboxar men jag mins inte om det var några oljekanaler i blocket.
Du känner att vissa motorer har borrat hål i blockets övre del. När kolven är på väg ned trycker kolven ned soppa luft blandningen på vevens mellandel som är kapslad mellan packboxarna.
Kolla noga om du ser några kanaler dit in och vart kanalerna kom ifrån.

:)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ta bort separata oljesmörjningen på en Rotax 583 Rave mo

Inlägg av Haggla » 17 aug 2014, 13:14

hmm du kan ta bort pumpen enligt ovan och sätta bricka. Sedan så går inte plast drevet sönder för där finns ingensmörjning. Drevet driver olje pump som du tar bort.
Det viktiga i allt är du MÅSTE ha en slang mellan mässing adaptern uppe och nere på blocket gärna,med en t koppling och slang uppåt. Det måste finnas olja där över centrum på slidaxeln annars har du haveri förr eller senare sedan skulle jag haft 3% i olje blandning.

Skriv svar