Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Chassie, Drivlina, osv
andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 07 jan 2014, 21:03

Detta kan va nått å bita i !
De gäller en rotax 467a.. en ski-doo Gt 470 - 95 , ha en sån jävel som fan inte vill gå då den blitt riktigt varm, ?!?!?
första 15-20 min går den felfritt hela registret från tomgång till full gas, å sen börja den misstända smått å möa vid fullt gaspådrag.. stannar ja å låter den bli kall så kan ja köra som ett svin i 15-20 min till. å pumpa ja lite i djup snö så typ "sura" den ner sig å ja kommer nästan inte därifrån. kör ja med sakta ökat gaspådrag så vägra den varva över ca 6200-6500 när den är varm alltså, då lixom börja den bete sig som att den flödar, prövat primern då men då dör den nästan, och kollat stiften då den är kall och då felet uppstår å stiften ha perfekt färg,. ja ha bytt ALLT i princip. kolvar, kolvringar, packboxar, packningssats, nållager, ny bränslepump, bränsle filter. luft filter. nya tändkablar nya stift.,rengjort förgasarna flertal gr, you name it ! ha fan bytt ALLT å den vill inte gå som den ska då den blivit riktigt varm. ha idé torka nu !!!

ha även bytt glidklackar å rem till variatorn.

enda som inte är bytt nu till motorn, är stator, cdin, tändspolen, och temp givarn.
skare vara så att de kan ha å göra me nån av dessa ? å vilken av dom är mest troligt ? ha köpt så jävla mkt så ja vill fan inte gissa å köpa ev fel å slängt pengarna i sjön -.-'

nån som haft liknande problem med sin å kan tipsa om hur ni fick era å funka ?

haru nå bussit svar på detta mysterium så tveka inte å höra av dig !
tack på förhand !

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Holländaren » 07 jan 2014, 21:47

Min gissning är nåt under svänghjulet, tempgivaren tror jag inte påverkar resten av motorn utan den är nog bara kopplat till tempmätaren.
Men du kan ju börja med att byta dom grejerna som är lätt att komma åt, dvs CDI boxen och tändspolen, om du har nån du kan låna från.

Men vad du kan kolla först är om avluftningen till tanken funkar som den ska.. Det är ett ganska vanligt fenomen och kan ge en hel del huvudvärk och "oförklarliga" problem. Det blir vakuum i tanken och till slut orkar inte bränslepumpen pumpa fram soppan nog fort. Låter man den stå en stund så läcker det in lite luft vilket då gör att det går lättare att pumpa fram soppan igen. Låter ju som att din går för fet men det här är lätt att kolla och då vet man iaf..
Kör skotern tills den börjar gå dålig, slå av den (för att få tyst på den) sen öppnar du tanklocket sakta och hör om det pyser när du gör det, isf har du fel på avluftningen. Eller öppna bara locket lite grann för att och se om den går bättre då :) Eller om du inte vill ut å köra så kan du ta lös matningsslangen från pumpen och blåsa i den, det ska inte bli övertryck i tanken. Kan dock hända att det sitter en backventil i andra ändan av slangen, isf får man blåsa nån annanstans.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Soderberg » 07 jan 2014, 22:22

Har den gått bra tidigare med den bestyckning som är nu? Annars låter det som den är felbestyckad. Slidmatade Rotax visar inte lika mycket färgskillnad på stiften som en vanlig kolvstyrd/reedstyrd motor. Kolla huvudmunstyckena till att börja med. Den ena har större än den andra. Det brukar skilja ett par storlekar på gruna av att slidskivan öppnar uppifrånoch ner på höger och nerifrån och upp på vänster. Vänster sida ska ha mindre munstycke.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 07 jan 2014, 23:45

ja ha som bytt allt va slangar heter, men kan ändå ta å testa ditt förslag , letar som en galning efter nån man kan snabb låna cdin, eller spolen ifårn :)
Holländaren skrev:Min gissning är nåt under svänghjulet, tempgivaren tror jag inte påverkar resten av motorn utan den är nog bara kopplat till tempmätaren.
Men du kan ju börja med att byta dom grejerna som är lätt att komma åt, dvs CDI boxen och tändspolen, om du har nån du kan låna från.

Men vad du kan kolla först är om avluftningen till tanken funkar som den ska.. Det är ett ganska vanligt fenomen och kan ge en hel del huvudvärk och "oförklarliga" problem. Det blir vakuum i tanken och till slut orkar inte bränslepumpen pumpa fram soppan nog fort. Låter man den stå en stund så läcker det in lite luft vilket då gör att det går lättare att pumpa fram soppan igen. Låter ju som att din går för fet men det här är lätt att kolla och då vet man iaf..
Kör skotern tills den börjar gå dålig, slå av den (för att få tyst på den) sen öppnar du tanklocket sakta och hör om det pyser när du gör det, isf har du fel på avluftningen. Eller öppna bara locket lite grann för att och se om den går bättre då :) Eller om du inte vill ut å köra så kan du ta lös matningsslangen från pumpen och blåsa i den, det ska inte bli övertryck i tanken. Kan dock hända att det sitter en backventil i andra ändan av slangen, isf får man blåsa nån annanstans.

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 07 jan 2014, 23:53

ja ha nollställt inställningarna efter kolvbyte å allt, 35 i lågfart å nålen på mitten bestyckad med 280/290 , men ha fått sänkt nålen 2 steg, och har 40 i lågfart, sitter 270/280 i den nu i huvudmunstycken, då den gå som bäst å den ha som bäst färg på stiften,
äru helt hundra på att "vänster" = variator sidan ska ha mindre munstycket ? för va ja vet så ska vänstra ha de större å högra de mindre ? sett om man sitter från skotern,

Tänk om de skulle va nå så sjukt lätt då dö ja ju ! XD
Soderberg skrev:Har den gått bra tidigare med den bestyckning som är nu? Annars låter det som den är felbestyckad. Slidmatade Rotax visar inte lika mycket färgskillnad på stiften som en vanlig kolvstyrd/reedstyrd motor. Kolla huvudmunstyckena till att börja med. Den ena har större än den andra. Det brukar skilja ett par storlekar på gruna av att slidskivan öppnar uppifrånoch ner på höger och nerifrån och upp på vänster. Vänster sida ska ha mindre munstycke.

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Soderberg » 08 jan 2014, 12:34

Blir osäker vad gäller höger och vänster. Det var över 15 år sedan jag höll på med Rotax, så jag minns kanske fel om vilket håll slidskivan snurrar. Har för mig att det var som klockan och då ska det större sitta på höger sida. Snurrar slidskivan moturs ska det större va på vänster sida. Hur jag än vrider och vänder på minnet så är det medurs i min skalle, men du bör veta. Jag har ingen motor att titta på.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Gunnar » 08 jan 2014, 12:55

Höger sidan ska ha större munstycke. Mag sidan.
Tycker du har stora munstycken. ..
Är du säker att det är rätt bestyckning?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 08 jan 2014, 21:28

de stämde, höger ska ha större,. dubbel kollade ida på verkstan, men orginal ska de va 280/290 men ja få min å gå som bäst me 270/280 även 260/270 i högfart funkar utmärkt utan att den går för snålt,

över väger att ringa dom i timrå i morn å se va de kan kosta å lämna in statorn på uppmätning å ev omlidning,. så kan man ju utesluita den, magkänslan säger att de nästan måste va den trotts allt, finns inte direkt så mkt å välja på. men de kan mycket väl vara cdin eller tändspolen me känns de som, less å punga ut pengar helatiden å likt förbannat gå den inte som en skoter borde !

ha fan byggt en ny maskin känns de som hehe !

Gunnar skrev:Höger sidan ska ha större munstycke. Mag sidan.
Tycker du har stora munstycken. ..
Är du säker att det är rätt bestyckning?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Gunnar » 08 jan 2014, 21:37

cdi lägger av helt när den går sönder...
blir den en cylindrig när den går dåligt?, testa och ryck en tändhatt när den går dåligt och lyssna om motor låter annolunda

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Karibopeter » 08 jan 2014, 22:32

Var med om något liknande på en vanlig rotax 377a.
Skotern gick som ett troll i ca 20 minuter sedan började den att misstända samt liksom skaka samt att den blev väldigt varm.
lät den stå i fem minuter sedan var det full rulle igen.
Gissa felet..
Jo tändplattan stod alldeles för tidigt så kolven försökte vända innan toppläget.Vilket innebar att motorn gick varm.
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 09 jan 2014, 13:48

hur ställer ja tändplattan ? :) ?

de ha ja aldri gjort efter alla dessa pr i garaget hehe

Karibopeter skrev:Var med om något liknande på en vanlig rotax 377a.
Skotern gick som ett troll i ca 20 minuter sedan började den att misstända samt liksom skaka samt att den blev väldigt varm.
lät den stå i fem minuter sedan var det full rulle igen.
Gissa felet..
Jo tändplattan stod alldeles för tidigt så kolven försökte vända innan toppläget.Vilket innebar att motorn gick varm.

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 09 jan 2014, 13:54

den enstonka inte, för så fort ja släpper lite lite på gasen alltså inte håller fullt så då gå den ju normalt igen, dock om ja pump gasar i djupsnö så gå de bra så länge ja inte håller fullt, å de sug ju , gasa ja till fullt så möa den till å sen tappar den allt , å kommer näst intill inte från platsen, om ja då inte väntar lite å små gasar sen kan ja försiktigt gasa 3/4 max å förhoppnings vis komma från platsen hehe ,

och båda tändstift är identiska kall som varm,

men för säkerhets skull för å va hundra som fan kan ja testa de me ! men förut då den gjorde de så gick den ju knappt framåt alls, de va en cylle packning som läckte då.

Gunnar skrev:cdi lägger av helt när den går sönder...
blir den en cylindrig när den går dåligt?, testa och ryck en tändhatt när den går dåligt och lyssna om motor låter annolunda

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 09 jan 2014, 15:54

kokade den då eller va den bara allmänt jätte varm ?

för dom där felen stämmer ganska bra in på min, går som ett troll som du säg i 20 min, sen börja den vid fullgas misstända inte mycket men de är märkbart, vid fullgas å strax under . slutet av mellan registret å där efter. hehe invecklat XD å stannar ja å vänta 15 min ca så går den kanon igen nån minut å sen börja de igen, den kokar inte eller så. har dock ingen avgas tempgivare så ja vet inte om den blir för varm.



Karibopeter skrev:Var med om något liknande på en vanlig rotax 377a.
Skotern gick som ett troll i ca 20 minuter sedan började den att misstända samt liksom skaka samt att den blev väldigt varm.
lät den stå i fem minuter sedan var det full rulle igen.
Gissa felet..
Jo tändplattan stod alldeles för tidigt så kolven försökte vända innan toppläget.Vilket innebar att motorn gick varm.

Användarvisningsbild
MrPajno
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2010, 16:54
Ort: Harads

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av MrPajno » 09 jan 2014, 16:48

Jag hade gissat på att tändspolen är trasig, det är rätt vanligt att de "torkar" ut med tiden och kan överhettas. En tändspole ska normalt bara bli ljummen.
I fall du inte har någon annan tändspole att testa med så kan du ju prova att kyla den med is i en påse eller med kylspray efter att skotern stannat och se om den startar igen.
En mans skräp är en annan mans skrot.

http://www.motormuseum.nu

Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Karibopeter » 09 jan 2014, 17:50

Knacka ett märke på tändplatta samt motliggande aluminium.
Då kan du flytta tillbaka om det blir fel.
Skruva sedan ur skruvarna som håller tändplattan samt vrid plattan i samma riktning som vevaxeln rör sig då du kör.
Jag flyttade ca 4mm.
Du kan ju köpa en testtändningslampa på tex biltema för någon hundring så ska du kunna se tändningens inställning genom ett hål som visar ett streck på svänghjulet.(Hoppas du begriper lite rörigt detta).
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 09 jan 2014, 18:11

så den borde bli markant för varm så man känner de ?
kan testa å smeka på den å se om den ä nå varm då felet uppstår. så får man se om den ä nå speciellt varm. om inte så kan ja utesluta den tro ?
bäst vore ju å fått låna en å testat ! innan ett ev "onödigt" köp !

skotern dör ju inte utan fortsätter gå men dock inte vid fullt gaspådrag, fortsätter ju med fin tomgång och gaspådrag upp till 3/4delars sen ba NEJ !



MrPajno skrev:Jag hade gissat på att tändspolen är trasig, det är rätt vanligt att de "torkar" ut med tiden och kan överhettas. En tändspole ska normalt bara bli ljummen.
I fall du inte har någon annan tändspole att testa med så kan du ju prova att kyla den med is i en påse eller med kylspray efter att skotern stannat och se om den startar igen.

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 09 jan 2014, 18:14

Tur de finns tuben ! ja fattar precis efter att ha studerat lite filmer där, och din beskrivning ska ha lite creds !

nu gäller de å tareda på vilken rekomenderad tänning den ska ha ! :D så man kan kolla att den är ställd rätt eller fel ! :P
Karibopeter skrev:Knacka ett märke på tändplatta samt motliggande aluminium.
Då kan du flytta tillbaka om det blir fel.
Skruva sedan ur skruvarna som håller tändplattan samt vrid plattan i samma riktning som vevaxeln rör sig då du kör.
Jag flyttade ca 4mm.
Du kan ju köpa en testtändningslampa på tex biltema för någon hundring så ska du kunna se tändningens inställning genom ett hål som visar ett streck på svänghjulet.(Hoppas du begriper lite rörigt detta).

Surf_fredde
Inlägg: 21
Blev medlem: 29 dec 2013, 16:27
Ort: Umeå

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Surf_fredde » 09 jan 2014, 20:02

Spolen som alstrar strömmen till tändningen kan faktiskt vara ett problem också, när motorn blir varm(spolen)!
Du har gnista och skotern startar går i en kvart och sen vill den dö om du inte håller varven uppe även gnistan har då "försvunnit" men får motorn svalna så kommer gnistan tillbaka.
osv,osv
Det kan vara att lacken på spolen har släppt eller kläckt ihop och när spolen blir varm och kopparen expanderar blir det "kortis" i lindningen och den klarar inte av att leverera! Därför fungerar det om man håller varven uppe...
lika väl när spolen svalnat så brukar funktionen bli bättre men det blir ofta sämre och sämre...

Kan du mäta kall och sen varm(när den lägger av) så kan man ju se om det är skillnad.
Vilka värden du ska ha på spolen det vet jag inte.

Surf_fredde
Inlägg: 21
Blev medlem: 29 dec 2013, 16:27
Ort: Umeå

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av Surf_fredde » 09 jan 2014, 20:14

MR PAJNO skrev om uttorkad tändspole.....
Du kan prova gnistan med nästan vilken 12v tändspole som helst t.e.x en bil ( stor rund klump).

andersson90
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jan 2013, 18:52
Ort: sollefteå
Kontakt:

Re: Rotax 467 som vägrar gå när den bli varm HJÄLP !!!!

Inlägg av andersson90 » 09 jan 2014, 20:15

Okey för å ev kunna hjälpa andra, allt för många trådar tar slut utan lösning.

Såhär vare, ja hade systematiskt bytt ALLT å felet kvarstog.
men lösningen på hela skiten var statorn, lämna in den på omlindning på timrås elbyggnad.

å nu efter bestyckning och några provturer så gå den som den ska, helt felfritt, !!!


Men nu kan man fan denna maskinen in å utantill, !



Surf_fredde skrev:Spolen som alstrar strömmen till tändningen kan faktiskt vara ett problem också, när motorn blir varm(spolen)!
Du har gnista och skotern startar går i en kvart och sen vill den dö om du inte håller varven uppe även gnistan har då "försvunnit" men får motorn svalna så kommer gnistan tillbaka.
osv,osv
Det kan vara att lacken på spolen har släppt eller kläckt ihop och när spolen blir varm och kopparen expanderar blir det "kortis" i lindningen och den klarar inte av att leverera! Därför fungerar det om man håller varven uppe...
lika väl när spolen svalnat så brukar funktionen bli bättre men det blir ofta sämre och sämre...

Kan du mäta kall och sen varm(när den lägger av) så kan man ju se om det är skillnad.
Vilka värden du ska ha på spolen det vet jag inte.
Senast redigerad av 1 andersson90, redigerad totalt 4 gånger.

Skriv svar