Ockelbo 600 440ILO Trim pipor

Chassie, Drivlina, osv
OckelboNorr
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2013, 09:15
Ort: Luleå

Ockelbo 600 440ILO Trim pipor

Inlägg av OckelboNorr » 30 dec 2013, 10:01

Jag har en Ockelbo 600 ILO 440
Den skar förra vintern och har ej haft tid att göra något med den.
Nu har en bekant tagit sig an den och motorn har fått bearbetning samt uppgraderade komponenter som ett litet trim projekt, nu är tanken att tillverka två singel pipor men det är platsbrist då tanken är under huven.
Är det någon som har byggt pipor till denna modell och som kan tipsa eller är sugen att ta på sig ett jobb och tillverka pipor till min.

Bild

Mvh,

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Ockelbo 600 440ILO Trim pipor

Inlägg av Southern Hill Custom » 30 dec 2013, 20:44

Vi har byggt några pipset till Jlo med olika resultat, dock aldrig till någon Ockelbo.
(här finns det några bilder)

http://retroskoter.com/viewtopic.php?f= ... t=rusch+r1" onclick="window.open(this.href);return false;


Några saker som vi kommit på ang jlo.
Om du ska sätta på dubbla trimpipor så tycker jag att du ska börja med att sätta på dubbelinsug. För då kan du ha lite fetare bränsle blandning på variatorsidan som då kyls lite mera. (Den sidan går alltid lite varmare på en sådan typ av motor som du har.) Rasar motorn så brukar det rasa på variatorsidan pga överhettning.
Sätt även på ett cdi tänding så slipper du misständningar.
Se upp för spikningar lätt att spika ihjäl motorerna. särskilt om man börjar labba med kompet.
Varvvilliga motorer men törstiga när man trimmar.... 4 -5 liter milen vid ledkörning är inget ovanligt.
alltid tillgång till mycket kall luft för kylfläkten.


Nu vet jag inte alls vad du ska ha din 600 till.
Skulle jag bygga en Jlo för led körning skulle jag sätta på en mikuni 38, cdi tänding och ett donaldson system (oval singel ljuddämpare) mycket trevlig kombination.
Skulle jag bygga en för bus då blir det en som länken ovan.

Du OckelboNorr
kom ihåg att göra en presentation av dig under presentationsfliken.

//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

OckelboNorr
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2013, 09:15
Ort: Luleå

Re: Ockelbo 600 440ILO Trim pipor

Inlägg av OckelboNorr » 30 dec 2013, 21:05

Tack för ditt svar!

Tanken var väl att bygga mer mot retro racing denna maskin vi var som nyfiken och se hur mkt mer effekt vik kan hämta gämfört med orginal
som ett litet projekt.
Gällande pipset är det nått man skulle kunna beställa av er? om så är jag intresserad.
Annars var får jag tag i cdi tändning, samt donaldson systemet?
P.S Ska uppdatera presentations fliken!

Gott Nytt År!
Mvh,

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Ockelbo 600 440ILO Trim pipor

Inlägg av Southern Hill Custom » 30 dec 2013, 22:13

OckelboNorr skrev:Tack för ditt svar!

Tanken var väl att bygga mer mot retro racing denna maskin vi var som nyfiken och se hur mkt mer effekt vik kan hämta gämfört med orginal
som ett litet projekt.
Gällande pipset är det nått man skulle kunna beställa av er? om så är jag intresserad.
Annars var får jag tag i cdi tändning, samt donaldson systemet?
P.S Ska uppdatera presentations fliken!

Gott Nytt År!
Mvh,
Donaldson satt i vissa Ockelbo med jlo vet ej vilka. (Fråga någon som kan Ockelbo.) har för mig att det satt på någon modell från mitten av 70 talet.

Vi har byggt om cdi system från Rotax (377) . Fanns även som original på vissa scorpion snöskotrar från -79 och -80 (med cuyuna motorer.)

Vi har tyvärr inte tid att bygga några pipor just nu.


//Lars

//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Skriv svar