Sida 1 av 2

Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 21 dec 2013, 14:10
av Karlen
Hej på er alla.

Har en Everest 444 -78 som bara har gnista på vänster cylinder. Har provat att byta tändspolar men utan resultat. Har även testat att byta plats på kablarna på tändspolen men utan resultat där med.
Kan det vara nått fel i tändplattan som gör att tändspolen går sönder direkt när man rycker i snöret?

Med vänlig hälsning Markus

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 21 dec 2013, 14:11
av Karlen
Har även bytt stift, tändkablar och hattar.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 21 dec 2013, 21:13
av maboerik
Hej! Hade du skiftat t-spolar utan framgång med samma felsymtom? isf gå ett steg till! Det som matar spänning till spolarna!är det ok?om inte=åtgärda! Är det ok gå ett steg till,.Glömde fråga är det en cdi motor eller en med brytare?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 23 dec 2013, 12:50
av Karlen
Tackar för det. Jag har beställt brytarspetsar och nya kondensatorer så får vi se om det hjälper.
En annan fundering är om man ska passa på å byta packboxen till vevaxeln samtidigt? Det fanns en liten oljedimma runt tändplattan och man såg att det hade trängt ut ifrån packboxen.
Är det bara att "hacka" sönder den gamla och knacka in den nya lite försiktigt eller är det lite mer mek än så?

Mvh Markus

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 23 dec 2013, 17:22
av Dellhem
Hade jag vart du hade jag prövat justerat brytarna innan man beställt nya, utifall det är lindningen eller svänghjulet. inte för att kondensatorer och brytare är nån större investering men endå, kollat allt kablage mellan tändplattan och spolarna?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 23 dec 2013, 21:13
av maboerik
Om du nu lika är där och pillar så ta och byt p-box dom kostar ju inte en förmögenhet. Jag har bytt på några maskiner utifrån utan några bekymmer. Demontera den gamla boxen och rengör sätet noga,vid montering av ny box så sätt en liten del med bussningsmontage runt om på tätytan utåt som går motblocket (sätet). Glöm ej att fukta tätytan mot axeln med lite olja så den inte går torrt vid uppstart,(kan i annat fall skada den del som ska täta mot axeln.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 25 dec 2013, 13:43
av Karlen
Tackar för infon! Jag återkommer med resultatet. Får delarna på fredag så helgen är räddad.

/ Markus

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 29 dec 2013, 13:56
av Karlen
Ok. Jag har alltså bytt brytare kondensatorer tändspolar tändkablar å stift. Och när jag hade satt tillbaka allt och ställt in brytarna så startade den direkt. Gick som en dröm. I 5 min. Nu har jag ingen gnista på nått av stiften. Snälla hjälp mig. Har inte en aning vad det kan vara. Har tagit loss allt igen och det ser likandant ut som när jag satte dit det. Är det nån som kan ha susning? Tackar på förhand.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 30 dec 2013, 09:39
av Evervärst 444
Troligtvis är det kondensatorn som har gått sönder igen, det är ruskigt dålig kvalitet på dagens kondensatorer 50% av pirat modelerna är trasig från fabrik. Försök få tag på en bosch konding alterantivt köp en pirat med som skruvar fast, pirat kondingarna tål oftast inte värmen som uppstår då man löder fast dom!

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 30 dec 2013, 10:12
av Karlen
Det knepiga är ju att det är två kondensatorer. En till var stift. Känns lite konstigt att bägge ska gett upp samtidigt. Men är det så dålig kvalite på dom från början så är det värt att prova. Vart köper man bosch kondensatorer?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 30 dec 2013, 10:21
av snopro78
Har du provat slita isär kontaktstycket vid motorn? då sorterar du bort alla eventuella fel i tändningslås och dödare. Annars kanske det skulle vara värt att kolla brytaravståndet igen, kan ju hända att man inte drar åt skruvarna tillräckligt så brytarna tappar sitt avstånd.

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 30 dec 2013, 13:00
av Evervärst 444
Karlen skrev:Det knepiga är ju att det är två kondensatorer. En till var stift. Känns lite konstigt att bägge ska gett upp samtidigt. Men är det så dålig kvalite på dom från början så är det värt att prova. Vart köper man bosch kondensatorer?
Hmm den modellen med dubbla kondensatorer har jag aldrig sett på en 444a motor! jo det låter faktiskt egendomligt att dom skulle gått sönder samtidigt, prova det snopro78 rekommenderar! Fungerar inte det så bytt båda kondingarna en gång till! Jag googlade bosch kondensatorer och får några träffar, prova det!

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 30 dec 2013, 22:46
av Karlen
Idag så satte jag tillbaka allt igen och justerade in brytarna och fick gnista. Drog i snöret å den startade på första rycket. Han inte låta den gå varm. Min tanke är om det kan hända nått när den blir varm? Typ att den spolen som alstrar ström ändrar sig med värmen som uppstår?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 31 dec 2013, 07:36
av Evervärst 444
Ja precis så beter sej min poro och min ockelbo 600ajust nu oxå! Kondensatorn är max 1 timma gammla i båda två! Nu har jag köpt modelen man skruvar fast kabbeln till poron, och bosch till 600an. Kan återkomma med resultatet då jag bytt på poron. Jag tycker det låter som Kondensatorn som blir överhettad, kanske i kombinationen med dålig tändspolen. Nu beter sej min ockelbo 600a lika dant men den har även en ny tändspole!

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 31 dec 2013, 08:18
av Karlen
Det blir spännande å se vad du fick för resultat.att dagens kondensatorer var så dåliga trodde jag aldrig. Jag vågar inte testa skotern idag. Kan va kul å ha humöret på topp så här den sista dan på året :)

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 31 dec 2013, 09:05
av Evervärst 444
Läste i en classic motor att även moppe gubbarna har problem med värdelösa pirat kondensatorer! Det tråkiga är ju att våra stora återförsäljare med duells i ledningen fortfarande levererar sånt skräp till sina kunder! Tänk för på 70 och 80 talet flög man UL FLYGPLAN!!!!!! Med dessa bryttar tändningar, och enligt min far så var kondensatorer aldrig någonsin något problem, man justerade bryttar spetsarna, putsa till dom och på sin höjd behövdes tändspolen kablar hattar och siffror byttas, sen gick motorn!

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 01 jan 2014, 02:21
av Karlen
På tal om nått helt annat. Om jag vill köra oljeblandat direkt i tanken hur verkar det? är det bara å köra tomt i behållaren där du slår i oljan å låta den vara tom eller hur funkar det?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 01 jan 2014, 11:12
av Evervärst 444
Nix det är ingen bra idé ;) oljebehålaren är smörjning av slidmatningen! Den ska ha 3-4% blandat i tanken alltid! Det är alltså inte separat smörjning på 444an som man lätt kan tro kanske

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 01 jan 2014, 15:07
av Karlen
Ok. Det var ny info. Det är min första skoter så jag har inte jättekoll. Vad ska det vara för olja i den behållaren?

Re: Everest 444 gnistbekymmer

Postat: 01 jan 2014, 18:37
av Evervärst 444
Vanlig 2takts olja! Nu vet jag ju inte hur det ser ut på din skoter, men orginal är det som jag beskriver en liten behållare för smörjning av slidmatningen, och att man ska mixa olja direkt i tanken