Rotax277 som får för mycket bensin

Chassie, Drivlina, osv
rni
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2013, 21:26
Ort: Kalix

Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av rni » 18 dec 2013, 21:31

Testar om någon kan ha något tips och knäcka gåtan om vad som kan vara felet på en 1 cylindrig Rotax 277 som får för mycket bensin över hela registret, på tomgång går den inte alls, beter sig precis som om choken skulle vara på, vaktar man med lite gas så går den jämt och fint, men fett, ryker mycket och känns som att köra med choken på.

Och nu till det näst jäkligaste av allt, motorn är renoverad med nya packboxar på bägge sidor, nya packningar, ny kolv, kompression känns bra. Och så det mest jäkliga är att jag provat byta förgasare 2 gånger, 1'a gången en enkelgasare från en rotax377 som ju förmodligen är fetare bestyckad då den skall mata 2 cylindrar -> 277'an gick exakt likadant som tidigare, 2'a gången (alldeles nyss) provade jag ena dubbelförgasaren från en Rotax 503f (5900 -04), ser exakt likadan ut, känner dock inte till bestyckningen men borde vara liknande som i min 1 cylindriga kan man tycka --> och den j-veln går exakt lika (dåligt) som jag beskrivit ovan.

Det som inte är gjort är att byta tändsystem, brytare, kondensator, tändspole men det kan ju för tusan inte påverka att den går för fett, avgassystemet är ju rätt rostigt på utsidan och lagad med tubcement från utsidan men det går ju bra att blåsa igenom det (inget som verkar vara tätt) kan det påverka, jag har provat koppla bort ljuddämparen, men inte gick den nå bättre ändå.

Och för den som inte ledsnat för länge sen att läsa så kan jag spä på med ytterligare en lustighet, för nån vecka sedan, (innan jag testade ena dubbelförgasaren) så hade jag isär nålventilen och vipparmen till flottören och justerade så den stänger tidigare...och då började den gå helt perfekt, provade flera minuter (jag hade primärvariatorn bortmonterad vid tillfället så jag kunde inte köra), stängde av, drog igång flera gånger och inga problem --> mungiporna åkte upp och man var ju rätt nöjd. Nån vecka senare så monterade jag tillbaks primärvariatorn, drog igång den och skulle ut och premiär köra ---> Då visar det sig att felet är tillbaks, går fett som om man körde med choke... gissa om mungiporna åkte ner :( !!!

Min fundering är hur en skoter med trasig packbox beter sig, teorin skulle vara att då jag drar fast primärvariatorn så ruckas någon tätning kring vevaxeln vilket gör att den går fett eller impulsslangen till bränslepumpen (den har jag oxå provat byta till en annan begagnad förövrigt).

Tja, det skulle ju vara kul att få reda på vad som är felet men jag tror jag får erkänna mig besegrad av materian och byta till 377 motorn fast det tar emot, så det är nästan så jag erbjuder en belöning till den som knäcker gåtan :P

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av Holländaren » 18 dec 2013, 23:48

En skoter med trasig packbox är kopiöst svårstartat och går snål på låga varv. Inte för fet iaf :)

Du har inte kanske bytt insugsgummit till ett med fel vinkel när du renoverade motorn?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

The Bike
Inlägg: 184
Blev medlem: 08 jan 2009, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av The Bike » 19 dec 2013, 05:36

Kolla så det inte läker in genom vacumslangen till bränslepumpen!
Låter så på beskrivningen, direktinsprutning i vevhuset blir det ju då !
You Can Fixit!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av Holländaren » 19 dec 2013, 12:37

Det var en lite bättre teori än insugsgummit :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

rni
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2013, 21:26
Ort: Kalix

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av rni » 19 dec 2013, 17:17

Det där med vaccumslangen var en bra teori, testade direkt, pluggade vaccumslangen, kopplade loss bränslepumpens slang från förgasaren och kopplade en tratt med slang direkt till förgasaren och fyllde tratten med några deciliter bränsle... men, nej! samma problem, tändstiften genom sura. Skotern är ju lättstartad, håller inne lite gas och drar så startar den direkt (men med syndromet choke påslagen, fast det inte är på, det finns ingen choke på denna förgasaren överhuvudtaget. Förgasarens bestyckning, -lågfart 30, mainjet 210. Förgasaren står så rakt den kan, nästan inmätt med vattenpass :-) Kan ett avgassystem (rostigt) påverka ?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av Holländaren » 19 dec 2013, 17:28

Hur länge har du haft igång den? Det kan finnas en hel del soppa kvar i vevhuset om den har fyllt direkt från pumpen, då går den sådär tills allt är borta :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av StefanO » 19 dec 2013, 20:24

Nu kanske jag blir idiotförklarad men det verkar vara ett knepigt problem speciellt då du testat med flera andra förgasare. Motorn var ju renoverad så det kanske är nåt med tex kolven, är det rätt kolv och är den vänd åt rätt håll? Vet inte vad symtomen blir med en felvänd kolv men det kanske skulle kunna bli så att den inte får ur sig avgaserna eller suger in för mycket bränsle. Vad vet jag? En tanke från:StefanO
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel

rni
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2013, 21:26
Ort: Kalix

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av rni » 19 dec 2013, 21:11

Jag hade nog igång den i typ 1 minut kanske och provade varva så pass så primären ville greppa (hade den inte upphissad), för ett tag fick jag för mig att avgaserna blev lite klarare :-) så jag fortsatte varva en stund till men så fort man släppte gasen så stanna den av bensin drunkning :-(. Och nädå, jag greppar varje halmstrå så alla idéer är välkomna, jo kolven har jag dubbelkollat och jämfört med gamla. Jag har i.o.f.s inte mätt kolvspelet, undrar hur den beter sig om cylindern är uppborrad och jag monterar en original kolv?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av SS440-80 » 19 dec 2013, 21:32

Vad sitter den på för skoter?
Har du en luftburk på förgasaren? I så fall skulle den kunna vara tät och då blir det choke. På amerikanska veteranforum så händer det ibland att de berättar om konstiga fel som uppstått när möss eller jordekorrar byggt bo i luftburken.
Är det en trottelförgasare så kanske trottelnålen inte sitter fast i trotteln utan lyft sig och och stannat inne i trotteln, då blir det fett om inte nålen stänger....

rni
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2013, 21:26
Ort: Kalix

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av rni » 20 dec 2013, 12:10

Det är en Ski-Doo Citation 3500. Jag har satt på ett öppet filter (tja strutfilter eller vad man nu skall kalla den av "vanlig" typ) men jag har provat med både original luftburk och helt utan filter men samma sak, och nålen är ju en teori men jag har provat med 2 andra förgasare inkl. deras trottel och nål.

Bjarven
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 nov 2009, 20:41
Ort: Bfs

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av Bjarven » 20 dec 2013, 13:34

Du är säker på att tändningen vart ok när du satte ihop den?
Kan annars bli lite underliga fenomen som att den går fett om det felar lite grann bara.

rni
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2013, 21:26
Ort: Kalix

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av rni » 20 dec 2013, 16:57

I sådana fall så kan det vara en orsak, jag har som sagt inte bytt brytarspetsar, konning eller tändspolen men däremot mätt upp dom och dom är inom verstadsbokens toleranser. Tändningen har jag ställt enligt handboken och även haft isär och dubbelkollat, men om jag skulle vilja prova ställa den medvetet fel har någon nån teori vilket som vore bäst (för att ringa in problemet), lite för tidig eller för sen ?

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av tapio » 20 dec 2013, 22:32

Jag röstar också på soppapumpen, hade lika problem med min gamla cuttlass..
Membranet i soppapumpen läckte så jag fyllde motorn den vägen..
Du har nog bra med soppa i vevhuset.
Palla upp skotern eller bort med remmen och ta bort soppapumpen och plugga vacuumslangen sen startar du och försöker varva ur den så den får ur sig all soppa.
Kan ta ett bra tag men det låter exakt som mitt gamla problem..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

rni
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 apr 2013, 21:26
Ort: Kalix

Re: Rotax277 som får för mycket bensin

Inlägg av rni » 26 dec 2013, 15:38

Problemet är löst, tyvärr så prickade ingen felet helt och hållet så någon belöning kommer inte att falla ut :D . Men tack vare idéerna med bränslepump och vaccum slang så ramlade poletten tillslut ner, och av nån hj-la märklig anledning så är ett fel som är löst så in i h-e löjligt så man nästan skäms :oops: , varför söker man aldrig på det enklaste stället först :evil: . Under tiden som jag stod och försökte varva vevhuset torr på bränsle (med vaccum slangen bortkopplad och pluggad) och funderade hur jäkla många liter bensin ryms det i en liten rotax277 vevhus så observerade jag att det flödar ju för tusan bensin i primer slangen... så bort med primern och montera tillbaks vaccumslangen... sim sala bim, så var man glad igen. Så mangen tack till er som la tid och klurade och svarade här ovan :) :) .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar