Bättre acc i Tigern till helgen...
Bättre acc i Tigern till helgen...
Nu måste något göras : 3 X Yamaha i klass 3,så kan vi inte ha det
Nu vet jag ju inte hur en SRX440 är växlad=hur fort går den på toppfarten?
Men jag vet att en ElTigre 6000 är växlad 24/39 vilket ger en teoretisk toppfart på 173.27 km/t vid 8250 rpm (toppeffekt) Nu varvar den ju inte ut fullt men min är kollad med GPS och orkade då med ca 164 km/t RPM = ????? "över sjön,5-10 cm lössnö på skaren"(vid den farten krävs det större bollar i grenen än mina för att titta ner på varv-räknaren längre stunder...)
Men nu vidare till "Operation Pay Back" Utväxlingar för 200 & 300 fots-race samt 1/8 mile.
Liten sammanställning av utväxlingar att använda och vilken skoter de kommer ifrån ursprungligen...
Original El Tigre = 24/39 @ 8250 rpm = 173,27 km/tim (över sjön ???)
Trail Cat 1980 = 20/39 @ 8250 rpm = 144.39 km/tim (100 m race???)
Panther 5000 80= 20/35 @ 8250 rpm = 160,89 km/tim (200 m race???)
Pantera F/C 1978=18/33 @8250 rpm = 153,58 km/tim (150 m race???)
Utväxlingar med original-längd kedja @ 8250 rpm:
Standard alltså 24/39 = 173.27 km/tim
Teoretisk utv. 23/40 = 161.90 km/tim
Teoretisk utv. 22/41 = 151,00 km/tim
Extrema utväxlingar,bara på kul
Övre drev Pantera 78 = 18 Undre Tiger 80 = 39 = 129,95 km/tim (50 m?)
Övre Tiger 1980 = 24 Undre Pantera 78 =33 = 204,77 km/tim (stor sjö?)
Så där ser du Tommy,bara att slakta gummans Pantera å sno drev och kedja.snabbt byte och så iväg till racet i helgen ( å så leanar du ut den totalt så det blir lite hästar,skit samma om det skär,vintern är ju ändå slut snart å det är bra priser på kolvar å du gillar ju å skruva )
Jag litar på att du håller fanan högt och offrar dig för oss rätt-trogna.
Tummarna i skruvstädet,lycka till : Tigger "snöbefriad..."
Nu vet jag ju inte hur en SRX440 är växlad=hur fort går den på toppfarten?
Men jag vet att en ElTigre 6000 är växlad 24/39 vilket ger en teoretisk toppfart på 173.27 km/t vid 8250 rpm (toppeffekt) Nu varvar den ju inte ut fullt men min är kollad med GPS och orkade då med ca 164 km/t RPM = ????? "över sjön,5-10 cm lössnö på skaren"(vid den farten krävs det större bollar i grenen än mina för att titta ner på varv-räknaren längre stunder...)
Men nu vidare till "Operation Pay Back" Utväxlingar för 200 & 300 fots-race samt 1/8 mile.
Liten sammanställning av utväxlingar att använda och vilken skoter de kommer ifrån ursprungligen...
Original El Tigre = 24/39 @ 8250 rpm = 173,27 km/tim (över sjön ???)
Trail Cat 1980 = 20/39 @ 8250 rpm = 144.39 km/tim (100 m race???)
Panther 5000 80= 20/35 @ 8250 rpm = 160,89 km/tim (200 m race???)
Pantera F/C 1978=18/33 @8250 rpm = 153,58 km/tim (150 m race???)
Utväxlingar med original-längd kedja @ 8250 rpm:
Standard alltså 24/39 = 173.27 km/tim
Teoretisk utv. 23/40 = 161.90 km/tim
Teoretisk utv. 22/41 = 151,00 km/tim
Extrema utväxlingar,bara på kul
Övre drev Pantera 78 = 18 Undre Tiger 80 = 39 = 129,95 km/tim (50 m?)
Övre Tiger 1980 = 24 Undre Pantera 78 =33 = 204,77 km/tim (stor sjö?)
Så där ser du Tommy,bara att slakta gummans Pantera å sno drev och kedja.snabbt byte och så iväg till racet i helgen ( å så leanar du ut den totalt så det blir lite hästar,skit samma om det skär,vintern är ju ändå slut snart å det är bra priser på kolvar å du gillar ju å skruva )
Jag litar på att du håller fanan högt och offrar dig för oss rätt-trogna.
Tummarna i skruvstädet,lycka till : Tigger "snöbefriad..."
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80
Intresant artikel.Många tänker inte på att skotrar allmänt är drevade för flygande kilometern.Bytte faktist drev på min eltigre idag och testa lite. Det satt 24/35 på den Efter byte till 22/39 blev den piggare. Ska nog stoppa dit 19/39 om kedjan inte blir för lång.Ska ha en till kedja liggandes nån stans.Dom som kör cross brukar ha 8 kuggars drivhjul.Och20/41 drev vet jag.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Nej, inte gå ner i storlek på drivhjulen, dit me större så mattan rullar lättare. Om man "drevar" ner skotern mycke, då måste man växla på mer....
Tigger vad har du räkna me för drivhjul??
och vilken utväxling på variatorn??
TRA är den ända variatorn som "överväxlar" mycket bra till speedrun.
Tigger vad har du räkna me för drivhjul??
och vilken utväxling på variatorn??
TRA är den ända variatorn som "överväxlar" mycket bra till speedrun.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Nä!!!!Vänta nu.Jag sa inte att man ska dreva ned med,att byta drivhjulen.Bara vilken settupp crossåkarna(arctic) brukar använda.Och 9kugg rullar lättare än8:a Och 10 kugg bättre än 9kugg.På min eltigre sitter det 8 kuggars.Och för att få dit en 23mm matta med dubb borde jag byta till 7 kuggars.men.Det bara vägrar jag.Så det löste sig med att flytta ned boggin rejält.Bästa lösningen är ändock längre transmissonshus (flytta ned mattans driv axel) Så kan man trycka in så stor drivhjul det bara går Och så kommer det att bli Men inte nu.till nästa vinter
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
ok!
Original El Tigre = 24/39 @ 8250 rpm = 173,27 km/tim
Jag får det till 164.2@8250 8kuggar och jag räknar på variator utv. 0.95
Det kan ju ha lit med vilken program man använder....
Original El Tigre = 24/39 @ 8250 rpm = 173,27 km/tim
Jag får det till 164.2@8250 8kuggar och jag räknar på variator utv. 0.95
Det kan ju ha lit med vilken program man använder....
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
vem kör 160 blås med bladfjädrar förutom Tigger?? hahaha
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Vaddå program???? Nu förstår jag inte ett dugg,finns det program för sånt...Jag använder mig av den uträknings-formel för utväxlingar som finns på Bengans hemsida,den har ingen koeff. för variator-utväxling så jag förmodar att det kalkyleras med 1:1 i den formeln.Gunnar skrev:ok!
Original El Tigre = 24/39 @ 8250 rpm = 173,27 km/tim
Jag får det till 164.2@8250 8kuggar och jag räknar på variator utv. 0.95
Det kan ju ha lit med vilken program man använder....
Så här ser den ut : utväxling multiplicerat med rpm dividerat med en konstant = Km/tim.
Konstanter : 9 kuggars Wide Ratio =22,7
9 kuggars standard =25,8
8 kuggars =29,3
Om man tar ett exempel med 24/39 utväxling 8 kuggars drivhjul och 8250 rpm så blir det utskrivet som följer :
24 dividerat med 39 = 0,6153846 multplicerat med 8250 =5076,9229
dividera detta med konstanten för 8 kuggars (29.3) =173.27381 Km/tim.
Utväxlingen 24/39 som skall vara standard hämtade jag från Browns-sidan,kan ju skilja på utväxlingar på Europeiska maskiner och de som var avsedda för USA-marknaden,vet att det på någon modell fanns en US och en Kanada-version som skiljde sig lite åt i utförande.
Kron-Jockes undran blir med detta sätt att räkna :24/35 =193@8250
19/39 =137@8250,men man skall ju tänka på att det inte varvar fullt ut sedan variatorerna växlat klart samt att det förmodligen blir ett riktigt hyfsat luftmotstånd som tar ner toppfarten,med 19/39 orkar den säkert varva närmare toppvarv än med 24/35 så 19/39 är nog ärligare vad gäller toppfart än den andra då denna förmodligen tappar fler km/tim pga motståndet än den förstnämnda (öööööööh duh va????blev mycke nu...)
Men luftmoståndet är ju enkelt att kolla i alla fall: full gas över sjön,när det går så mycket skotern bara orkar:ställ dig upp å sträck ut armarna så känner du nog hur mycket det blåser
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80