Verktyg för portning?
Verktyg för portning?
Sen är jag fundersam om durationerna blir annars och om man slipar bort fodrets kant som sticker upp 1mm-0.5mm på insugets sida?
Sen såg jag även att blocket hade 4 hål i sig. Är dom för lager smörjningen?
Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
Kul att du redan har planer!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Re: Verktyg för portning?
Ja, hålen är för att smörja lagren...
Snygga till kanterna i fodret mot kanalerna, mät från toppen på cyl så det blir lika på båda cyl.
Snygga till kanterna i fodret mot kanalerna, mät från toppen på cyl så det blir lika på båda cyl.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Verktyg för portning?
Ett bra sätt att få dom lika är att när du snyggat till den ena cyl så tar du och rullar ihop ett papper i cyl och tar en blyertspenna och gnuggar så du ser kanterna.
När du gjort det så skär du bort "kanalerna" på papperet, stoppar i papperet i den andra cyl så blir det lika..
När du gjort det så skär du bort "kanalerna" på papperet, stoppar i papperet i den andra cyl så blir det lika..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Verktyg för portning?
Det var ju ett finurligt knep!
Dock har jag läst i en veckas tid om portning och man blir ju grå hårig! Jag har några slit och släng cylindrar från andra motorer jag kan träna på. Dock blir jag lite nervös med blotta tanken på att det kan gå dåligt. Men tydligen ska det ge mycket genom att fina överströmnings kanalerna.
Men hur tar jag mig dit med multislipen eller filen? hur ska jag bära mig åt för inte ta dom där mikrometerna för mycket?
Jag har läst att varvtalen blir högre om man portar avgasporten uppåt? Måste ha att höra med att avgaserna börjar tränga sig ut tidigare och skicka ner kolven i högre fart. Dock kan man brädda avgasporten också? Vad ger det för effekt? borde bara vara nackdelar med det. För det första ökar risken att kolvringarna fastnar i porten sen kan det leda till att överströmnings portarna kommer flåsa ut den nya soppa/luft blandningen på direkten?
Dock har jag läst i en veckas tid om portning och man blir ju grå hårig! Jag har några slit och släng cylindrar från andra motorer jag kan träna på. Dock blir jag lite nervös med blotta tanken på att det kan gå dåligt. Men tydligen ska det ge mycket genom att fina överströmnings kanalerna.
Men hur tar jag mig dit med multislipen eller filen? hur ska jag bära mig åt för inte ta dom där mikrometerna för mycket?
Jag har läst att varvtalen blir högre om man portar avgasporten uppåt? Måste ha att höra med att avgaserna börjar tränga sig ut tidigare och skicka ner kolven i högre fart. Dock kan man brädda avgasporten också? Vad ger det för effekt? borde bara vara nackdelar med det. För det första ökar risken att kolvringarna fastnar i porten sen kan det leda till att överströmnings portarna kommer flåsa ut den nya soppa/luft blandningen på direkten?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
Där skruvmejseln pekar är det en redig kant från fodret. Ska jag då välja att fila ner den jäms med porten och i samma lutning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
Ja det är inte bara att trimma...
Ja! Snygga till kanterna i samma vinkel.
Det stämmer att om du höjer avgasporten så varvar den mer.
Ett annat tips är att lägga dit en tjockare cylinderfots packning och på så sätt höja alla portar, men då måste du ta bort samma tjocklek från toppen eller på toppen av cyl för att inte sänka kompet..
Då det gäller att kolvringen kan fastna i porten är jag lite osäker på hur mkt du kan bredda..
Börja med att snygga till alla kanaler och kolla även hur cyl stämmer mot blocket
Ja! Snygga till kanterna i samma vinkel.
Det stämmer att om du höjer avgasporten så varvar den mer.
Ett annat tips är att lägga dit en tjockare cylinderfots packning och på så sätt höja alla portar, men då måste du ta bort samma tjocklek från toppen eller på toppen av cyl för att inte sänka kompet..
Då det gäller att kolvringen kan fastna i porten är jag lite osäker på hur mkt du kan bredda..
Börja med att snygga till alla kanaler och kolla även hur cyl stämmer mot blocket
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Verktyg för portning?
Nämen precis. Och någon stans måste man ju börja!
Tusen tack för tipsen! Ska sätta mig och fina kanter och runda av fula hörn imorgon
Är det någon annan som har förslag så kom gärna med dom!
Tusen tack för tipsen! Ska sätta mig och fina kanter och runda av fula hörn imorgon
Är det någon annan som har förslag så kom gärna med dom!
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
Kolla så kolvarna väger lika också.. Många bäckar små.
Glöm inte att kolla tändstiften efter varje modifiering...
Glöm inte att kolla tändstiften efter varje modifiering...
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Verktyg för portning?
ok, Kolvarnas vikt har jag i baktanke.
Men tändstiftet, kan han börja gå magert eller vad kan hända?
Men tändstiftet, kan han börja gå magert eller vad kan hända?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
Jo, färgen ska vara som pepparkaka, ljusare/vitare = mer soppa
Mörkare/ Svart = för mkt soppa..
Mörkare/ Svart = för mkt soppa..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Verktyg för portning?
Ok. Nu har jag börjat med "portningen". Vet inte om man kallar det portning om man fixar insug och avgas porten utan att ändra durations graderna. Men jag kommer iaf att ändra utseendena på portformarna och matchporta
Håll tummarna så får ni någon bild av mig sen
Håll tummarna så får ni någon bild av mig sen
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
Snyggar man till så där så är det en sk Blueprintning..
Lycka till!
Lycka till!
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Verktyg för portning?
Efter Blueprintningen.
har blueprintat båda insugen och utblåsen.
Har även sätt att mina överströmningskanaler ser hemska ut. Dock vågar jag vara där och pilla.
Lästa att man ska vara ytterst försiktig med att rika om överströmningskanalerna. Man kan rikta dom högre upp för mer rpm, och så vidare.. ?
Men det är så svårt att veta hur mycket man ska ta bort på höjden från portarna ner man inte har inte vet durations graderna på portarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
Ta dom i samma vinkel som dom är nu och snygga till kanten mellan fodret och porten bara..
Sen kan du köpa topplockspackningen till et340 professional har för mig att dom hade tunnare packning så får du lite mer komp..
Sen kan du köpa topplockspackningen till et340 professional har för mig att dom hade tunnare packning så får du lite mer komp..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Verktyg för portning?
Hur ska jag bära mig åt för att ta mig det med ett slip stift?
Hur bör slipstiftet vara utformat?
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha ... ar1959.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Där står det ingen tjocklek på dom? Men ska det vara topplockspackningen som blir tunnare av et340 professional?
Sen måste jag få fråga, visst blir öppen tiderna längre om jag skaffar en tunnare fotcylinder packning?
Och ytligare en till jobbig fråga
http://www.puchverkstan.com/portning.html" onclick="window.open(this.href);return false;
På denna länk under kategorin slutord står det att man ska att man kan ta 0,5mm (50mikrometer?) på alla portar tills du känner att du får rätt rpm. Men hur bär jag mig åt att bara ta 0,5mm varenda gång?
Hur bör slipstiftet vara utformat?
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha ... ar1959.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Där står det ingen tjocklek på dom? Men ska det vara topplockspackningen som blir tunnare av et340 professional?
Sen måste jag få fråga, visst blir öppen tiderna längre om jag skaffar en tunnare fotcylinder packning?
Och ytligare en till jobbig fråga
http://www.puchverkstan.com/portning.html" onclick="window.open(this.href);return false;
På denna länk under kategorin slutord står det att man ska att man kan ta 0,5mm (50mikrometer?) på alla portar tills du känner att du får rätt rpm. Men hur bär jag mig åt att bara ta 0,5mm varenda gång?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
ET 340 TRANSPORTER och PROFFESIONAL har inte tunnare topplockspackning utan konstigt nog 2 stycken (dubbla) topplockspackningar.tapio skrev: Sen kan du köpa topplockspackningen till et340 professional har för mig att dom hade tunnare packning så får du lite mer komp..
Har faktiskt inte fått någon förklaring på varför, men jag misstänker att det är för att förebygga spikningar vid tunga belastningar
Re: Verktyg för portning?
När du nämner tunga belastningar ss440, menar du högre varvtal så man måste ha en längre klämspalt?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Verktyg för portning?
Jaha, var det så det var..SS440-80 skrev:ET 340 TRANSPORTER och PROFFESIONAL har inte tunnare topplockspackning utan konstigt nog 2 stycken (dubbla) topplockspackningar.tapio skrev: Sen kan du köpa topplockspackningen till et340 professional har för mig att dom hade tunnare packning så får du lite mer komp..
Har faktiskt inte fått någon förklaring på varför, men jag misstänker att det är för att förebygga spikningar vid tunga belastningar
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Verktyg för portning?
Jag brukar köra med sandpapperrullar på slutet så går det bra att ta lite..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79