Diskussion om Jacka kolvar

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Egåån » 17 okt 2013, 14:06

Hej där alla kunniga och erfarna! Jag undrar på vilket sätt ni brukar föredra att jacka kolven och varför ni föredrar det sättet.
Jag är sugen på att trimma en rotax 377a och börjar fundera på vad man skulle gjort åt den.

Har ni mer förslag på hur man kan få snurr på maskineriet på ett billigt sätt så skriv gärna i tråden! :)
Trimningen ska inte vara döds seriös för detta är första motorn jag kommer att trimma. Det jag vill är att lyckas få fram åtminstone lite effekt och mycket kunskap :)

Tack på förhand!!
Mvh/ Egon Karlsson :)
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

RullstolsZigge
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
Ort: Bergs kommun

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av RullstolsZigge » 17 okt 2013, 17:31

Egåån skrev:Hej där alla kunniga och erfarna! Jag undrar på vilket sätt ni brukar föredra att jacka kolven och varför ni föredrar det sättet.
Jag är sugen på att trimma en rotax 377a och börjar fundera på vad man skulle gjort åt den.

Har ni mer förslag på hur man kan få snurr på maskineriet på ett billigt sätt så skriv gärna i tråden! :)
Trimningen ska inte vara döds seriös för detta är första motorn jag kommer att trimma. Det jag vill är att lyckas få fram åtminstone lite effekt och mycket kunskap :)

Tack på förhand!!
Mvh/ Egon Karlsson :)
Namnlös.png
Bilden är ju felritad. Du ska ju jacka på ovansidan ovanför ringarna. Nu har jag bara gjort det oseriöst på en DT-50 men då filade vi bara bort så att det matchade bra i cylindern.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Gunnar » 17 okt 2013, 17:57

att fila på kolvtoppen är bara "bakåttrim" man tappar komp och det blir störningar i bränsle/luftblandningen....

Att fila halvmåne på kolven som på bilden är rätt väg att gå och hur den ska se ut är väll en bra fråga.
Halvmåne formen har funkat sen moppen uppfanns och den funkar bra även idag.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Egåån » 17 okt 2013, 18:54

Om man ska ändra avgas durationerna, då filar man på portens ovansida ? :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Gunnar » 17 okt 2013, 20:33

japp, bredd och höjd justerar man

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

RullstolsZigge
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
Ort: Bergs kommun

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av RullstolsZigge » 17 okt 2013, 21:10

Gunnar skrev:att fila på kolvtoppen är bara "bakåttrim" man tappar komp och det blir störningar i bränsle/luftblandningen....

Att fila halvmåne på kolven som på bilden är rätt väg att gå och hur den ska se ut är väll en bra fråga.
Halvmåne formen har funkat sen moppen uppfanns och den funkar bra även idag.
Jag kan erkänna på en gång att jag inte har full kull heller, vi gjorde det bara oseriöst på en extramotor till moppen. Men då filade vi ner kanaler mot portarna så att det inte skulle bli en kant som störde flödet samt planade topplocket.
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av teenageparadise » 17 okt 2013, 21:36

mot spolkanalerna kan du sänka kolvtoppen lite, då öppnar dem snabbare. just dessa kanlaer kan vara svåra att påverka annars.. men jag har fått höra att man inte ska göra en halvmåne utan ist kapa kolven typ 3-4 millimeter. den ska tydligen svälla fel annars och man får ett onormalt slitage i cylindern, om sen detta stämmer eller inte vet jag inte, har alltid portat insuget ist för att jacka kolven vilket ger mycket bättre resultat om man gör det rätt..
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Gunnar » 17 okt 2013, 22:00

bästa sättet om man ska göra bondtrim är att höja cylindern med tjockare cylinderfotspackning och sen plana toppen till rätt klämspalt.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av spider66 » 18 okt 2013, 00:33

Gunnar skrev:bästa sättet om man ska göra bondtrim är att höja cylindern med tjockare cylinderfotspackning och sen plana toppen till rätt klämspalt.
Är det slidmatad funkar det att göra så. Annars bör man fila bort från insuget det man höjde cylindern
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Gunnar » 18 okt 2013, 06:08

Ja eller om det sitter reeds.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Egåån » 18 okt 2013, 09:02

Jag har läst mig till att man ska inte göra jacket större än insugs porten?

Men 377 är det varken reeds eller slidmatat? Är inte alla portar kolvstyrda?

Varför ska man plana toppen när man ändå höjer den med cylinderfots packningarna? :)

Många frågor nu :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Egåån » 18 okt 2013, 09:33

En till fråga. Brukar motorn kunna spotta soppa genom förgasaren bakvägen original?
Om man Jackar kolven för mycket, finnas det risk att förgasaren börjar spottat om man jackar för mycket?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Gunnar » 18 okt 2013, 19:03

har du dålig p-box mellan cylindrarna så brukar den spotta soppa.
ja det kommer göra det om man öppnar insuget för mycke.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Egåån » 18 okt 2013, 23:20

Så om man är finurlig kan man ta ett A4 eller skithuspapper och hålla det bakom förgasaren/förgasarna. Då ser man om den "spottar" innan man börjar sin jackning. Sedan jackar man på måfå just innan den börjar fukta pappret, då slutar man.

Men vad händer om han skicka bränsleblandningen bakvägen, är det flödet in som drabbas då?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Egåån » 19 okt 2013, 10:29

Förgasare.png
Det på bilden ovan ska försöka föreställa förgasare. Det jag har upptäckt är att vissa förgasare är har inga avrundade kanter. Går det att ta filen eller sätta förgasaren i svarven och runda av kanterna. Sedan pilarna på ovansidan förgasaren åt höger. Visst får man ett mer riktat flöde om den stumpen vore längre?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Southern Hill Custom » 19 okt 2013, 13:31

Om du ska ha mera snurr i en rotax 377 tycker jag att du ska uppgradera både "framför och efter" motorn

Skaffa ett par pipor som är anpassade till motorn, sätt dit dubbla förgasare, justera in tändningen. Då har du någonstans mellan 40-50 hk vid 7000 utan att putsa någonting.

Och när inte det räcker till, då är det dax att putsa i motorn.
//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Egåån » 19 okt 2013, 15:09

Tusen tack för tipset. Men var får man tag på dubbla pipor till en 377, och vilka varvtal ska dom vara avstämda för? :)
Vilka förgasare ska man välja, flatside eller vanligt trottel förgasare, vilka millimeterantal? :)

Tänk på att trimningen ska vara så billigt som möjligt.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Southern Hill Custom » 19 okt 2013, 17:31

jag kör med yamaha srx 700 förgasare ( mikuni flatside) jag tror det är 33 eller 34mm ( dock måste de modifieras för de ska passa på motorn.)

(tycker de fungerar helt ok, samt att de är lätt gasade.)

piporna är hemgjorda. avtämda till 6700 varv. ( lite lågt, men fungerar perfekt till touring )

vilka skotrar som har avstämda pipor till Rotax 377 vet jag ej.

Sedan tror jag det är många på detta forum som vet betydligt mera om trimning av Rotax 377 än vad vi gör.

(vi gick en dyr väg för att få effekt i 377an.)

//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av tapio » 20 okt 2013, 16:07

spider66 skrev:
Gunnar skrev:bästa sättet om man ska göra bondtrim är att höja cylindern med tjockare cylinderfotspackning och sen plana toppen till rätt klämspalt.
Är det slidmatad funkar det att göra så. Annars bör man fila bort från insuget det man höjde cylindern
Så höjer man cyl säg 1mm så kortar man insuget 1mm?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskussion om Jacka kolvar

Inlägg av Holländaren » 20 okt 2013, 22:51

Gör väl ingenting om den spottar lite.. ;)
Bara sätta dit ett luftfilter om man vill hålla skotern ren då hamnar soppan i motorn till slut iaf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar