Knepig förgasarlösning 290SS
- rullboggie_rocker
- Sponsor medlem
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 01 okt 2012, 13:37
- Ort: Brunflo
Knepig förgasarlösning 290SS
På min 290SS motor som jag köpte har man monterat en Tillotson HR 18 A med en "krympadapter" för att passa in på motorn, Varför då? Gör adaptern någon skillnad på effekt/motorkarraktär eller ville man helt enkelt inte använda sig av en Tillotson HD 13 A(rätta mig om jag har fel) förgasare som jag har förstått ska sitta på original? Vad tycker ni? Bör jag byta till den större modellen utan adapter eller spelar det ingen roll?
-72 Sno-Tric sc3, motor: HVA 160
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Knepig förgasarlösning 290SS
Den lär ha lite mer bottenvrid än original men sämre toppeffekt. Sen om det behövs eller inte kan jag inte svara på, tycker att motorer från den tiden oftast har en hel del bottenvrid till övers även med HD gasare
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- rullboggie_rocker
- Sponsor medlem
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 01 okt 2012, 13:37
- Ort: Brunflo
Re: Knepig förgasarlösning 290SS
Ok! Ja men då är det ju iaf inte en helt omöjlig setup på motor just nu jo, maskinen är hyfsat startsnabb trots originalavgasystem så det kan nog stämma. Funkar riktigt bra på en teknisk banan men HD förgasaren ger alltså mer i toppfart helt enkelt?
-72 Sno-Tric sc3, motor: HVA 160
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Knepig förgasarlösning 290SS
Ja man kan väl se det så. Större gasare = mindre strypning på högre varv så mer effekt där. Men på låga varv får man sämre luft/soppa blandning pga att gashastigheten är lägre jämfört med en mindre gasare, så lite effektförlust där.
Och tvärtom då för en liten gasare, man får högre gashastighet på alla varv så bra blandning, men pga att hålet genom gasaren är mindre så kan den strypa motorn lite på högre varv.
Och tvärtom då för en liten gasare, man får högre gashastighet på alla varv så bra blandning, men pga att hålet genom gasaren är mindre så kan den strypa motorn lite på högre varv.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Knepig förgasarlösning 290SS
Sen så tycker jag att man ska ha så kort insug det bara går men som sakt tror inte man märker nån skillnad på en 290.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- rullboggie_rocker
- Sponsor medlem
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 01 okt 2012, 13:37
- Ort: Brunflo
Re: Knepig förgasarlösning 290SS
Ok,tack för förklaringen! Då får vi se om man håller sig till denna modell eller byter upp sig till en "storförgasare" ja det kan jag förstå Gunnar! Framförallt så blir det en jävla massa mera stök med denna adaptera på man måste ha en plåt(se bilden) för styrning av gasvajer samt ett par packningar till som kan gå sönder å dra tjuvluft. Men det kan nog hända att man byter upp sig i framtiden om man ramlar över en HD förgasare bara för att kolla av skillnaden. Tack så mycket för svaren grabbar!!
-72 Sno-Tric sc3, motor: HVA 160
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700