Knepig förgasarlösning 290SS

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
rullboggie_rocker
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 okt 2012, 13:37
Ort: Brunflo

Knepig förgasarlösning 290SS

Inlägg av rullboggie_rocker » 25 sep 2013, 02:19

På min 290SS motor som jag köpte har man monterat en Tillotson HR 18 A med en "krympadapter" för att passa in på motorn, Varför då? Gör adaptern någon skillnad på effekt/motorkarraktär eller ville man helt enkelt inte använda sig av en Tillotson HD 13 A(rätta mig om jag har fel) förgasare som jag har förstått ska sitta på original? Vad tycker ni? Bör jag byta till den större modellen utan adapter eller spelar det ingen roll?
-72 Sno-Tric sc3, motor: HVA 160
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Knepig förgasarlösning 290SS

Inlägg av Holländaren » 25 sep 2013, 14:42

Den lär ha lite mer bottenvrid än original men sämre toppeffekt. Sen om det behövs eller inte kan jag inte svara på, tycker att motorer från den tiden oftast har en hel del bottenvrid till övers även med HD gasare :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
rullboggie_rocker
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 okt 2012, 13:37
Ort: Brunflo

Re: Knepig förgasarlösning 290SS

Inlägg av rullboggie_rocker » 25 sep 2013, 15:26

Ok! Ja men då är det ju iaf inte en helt omöjlig setup på motor just nu ;) jo, maskinen är hyfsat startsnabb trots originalavgasystem så det kan nog stämma. Funkar riktigt bra på en teknisk banan :) men HD förgasaren ger alltså mer i toppfart helt enkelt?
-72 Sno-Tric sc3, motor: HVA 160
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Knepig förgasarlösning 290SS

Inlägg av Holländaren » 26 sep 2013, 14:09

Ja man kan väl se det så. Större gasare = mindre strypning på högre varv så mer effekt där. Men på låga varv får man sämre luft/soppa blandning pga att gashastigheten är lägre jämfört med en mindre gasare, så lite effektförlust där.
Och tvärtom då för en liten gasare, man får högre gashastighet på alla varv så bra blandning, men pga att hålet genom gasaren är mindre så kan den strypa motorn lite på högre varv.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Knepig förgasarlösning 290SS

Inlägg av Gunnar » 26 sep 2013, 15:07

Sen så tycker jag att man ska ha så kort insug det bara går men som sakt tror inte man märker nån skillnad på en 290.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
rullboggie_rocker
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 okt 2012, 13:37
Ort: Brunflo

Re: Knepig förgasarlösning 290SS

Inlägg av rullboggie_rocker » 26 sep 2013, 15:57

Ok,tack för förklaringen! Då får vi se om man håller sig till denna modell eller byter upp sig till en "storförgasare" ;) ja det kan jag förstå Gunnar! Framförallt så blir det en jävla massa mera stök med denna adaptera på man måste ha en plåt(se bilden) för styrning av gasvajer samt ett par packningar till som kan gå sönder å dra tjuvluft. Men det kan nog hända att man byter upp sig i framtiden om man ramlar över en HD förgasare bara för att kolla av skillnaden. Tack så mycket för svaren grabbar!!
-72 Sno-Tric sc3, motor: HVA 160
-73 Ockelbo 380, motor: Sachs 440
-69 Rusch R11, motor: Sachs 290 SS
-01 Skidoo MXZ 700

Skriv svar