Motor og diverse spørsmål Ockelbo 5000

Chassie, Drivlina, osv
lochraceness
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
Ort: Glava

Motor og diverse spørsmål Ockelbo 5000

Inlägg av lochraceness » 25 aug 2013, 22:28

Hei. Jeg har idag hentet min første scooter, en Ockelbo 5000. Chassisnummeret er 825 1406 og skoteren er sagt å være en 1983 modell. Det sitter en Rotax 440 i skoteren.

Ifølge selger startet den ikke og jeg har begynt å se over motoren litt. Må innrømme at jeg ikke har prøvd å starte den da jeg ønsket å se over forgasser med mer før første startforsøk.

Jeg har funnet ut følgende:

- det er gnist på minst én plugg.
- det er dårlige gjenger på banjoen på forgasseren hvor bensinen skal inn.
- det er ganske dårlige gjenger hvor choke stempelet skrus inn.
- forgassernålen er irret i bunnen.
- det er irr i bunnen av forgasseren.
- primeren virker ikke; lite hull i en blå tynn slange i forbindelse med primeren.
- bensinpumpe membranene ser ok ut (i hvertfall for mitt utrente øye).
- det er rejeelt med motstand i tauet når man drar i det; virker som om motoren har god kompresjon (har ikke målt enda).

Noen bilder:

Bild
Dårlige gjenger her, er dårligere i virkeligheten enn de ser ut på bildene.

Bild
Irr nederst på nåla.

Bild
Bild
Irr nederst i forgasseren.

Jeg tenker at jeg trenger en annen forgasser som er i litt bedre stand før jeg prøver å starte.

Ønsker imidlertid å være så sikker som mulig på at motoren ikke er helt gåen før jeg gjør noe som koster penger... har derfor følgende spørsmål:

- Hvordan sjekker man at det er tilstrekkelig trykk i veivhuset? Tenker da på det trykket som skal drive bensinpumpa. Har noen en god forklaring på hvordan man sjekker dette når man er alene? Må tennpluggene sitte i når man sjekker dette?


Skal ikke se bort fra at det kommer flere spørsmål etter hvert... Håper på svar.


Mvh Lochraceness