Hei. Jeg har idag hentet min første scooter, en Ockelbo 5000. Chassisnummeret er 825 1406 og skoteren er sagt å være en 1983 modell. Det sitter en Rotax 440 i skoteren.
Ifølge selger startet den ikke og jeg har begynt å se over motoren litt. Må innrømme at jeg ikke har prøvd å starte den da jeg ønsket å se over forgasser med mer før første startforsøk.
Jeg har funnet ut følgende:
- det er gnist på minst én plugg.
- det er dårlige gjenger på banjoen på forgasseren hvor bensinen skal inn.
- det er ganske dårlige gjenger hvor choke stempelet skrus inn.
- forgassernålen er irret i bunnen.
- det er irr i bunnen av forgasseren.
- primeren virker ikke; lite hull i en blå tynn slange i forbindelse med primeren.
- bensinpumpe membranene ser ok ut (i hvertfall for mitt utrente øye).
- det er rejeelt med motstand i tauet når man drar i det; virker som om motoren har god kompresjon (har ikke målt enda).
Noen bilder:
Dårlige gjenger her, er dårligere i virkeligheten enn de ser ut på bildene.
Irr nederst på nåla.
Irr nederst i forgasseren.
Jeg tenker at jeg trenger en annen forgasser som er i litt bedre stand før jeg prøver å starte.
Ønsker imidlertid å være så sikker som mulig på at motoren ikke er helt gåen før jeg gjør noe som koster penger... har derfor følgende spørsmål:
- Hvordan sjekker man at det er tilstrekkelig trykk i veivhuset? Tenker da på det trykket som skal drive bensinpumpa. Har noen en god forklaring på hvordan man sjekker dette når man er alene? Må tennpluggene sitte i når man sjekker dette?
Skal ikke se bort fra at det kommer flere spørsmål etter hvert... Håper på svar.
Mvh Lochraceness
Motor og diverse spørsmål Ockelbo 5000
-
- Sponsor medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 23 aug 2013, 00:26
- Ort: Glava