Frågor angående mattspänning?

Chassie, Drivlina, osv
grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Frågor angående mattspänning?

Inlägg av grandtouring » 21 mar 2013, 21:05

Hejsan har lite funderingar kring mattspänning!
Om vi tar tex min ET 340 transporter så har jag spänt så mycket att det inte går att trycka ner mattan mer än 5cm på mitten. Låter det rimligt? Hur påverkar det skotern och hastighet med för slak matta respektive för spänd matta? :)
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

BM350
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 mar 2013, 22:21
Ort: Mälardalen

Re: Frågor angående mattspänning?

Inlägg av BM350 » 23 mar 2013, 12:17

Enligt boken 40-50mm spel med 10kg dragkraft på "mitten i mitten" av mattan.

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Frågor angående mattspänning?

Inlägg av Soderberg » 24 mar 2013, 09:15

Grundregel 1. Kör aldrig med mer spänt än din körstil kräver. Ju mer du spänner, ju mer energi går det åt att driva den runt. Jag brukar spänna lagom och sen testa. Kuggar den inte över på driv hjulen släpper jag ett varv och testar igen och så vidare. När det kuggar om spänner jag ett kvarts varv och testar. Behövs ännu ett kvarts varv så spänner jag mer. Tänk på att du ska köra precis som du själv brukar köra. Kör du alltid lugnt utan skjuts, så ska du köra så. Kör du alltid som du stulit skotern och dessutom alltid med skjuts, så är det det som gäller även vid justering.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Frågor angående mattspänning?

Inlägg av grandtouring » 25 mar 2013, 22:17

Okej! Men den går bra nu som den är spänd nu! Men blir hadtigheten annorlunda med för slak? Med för spänd går det tyngre så då borde det ju inte gå lika fort?
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Frågor angående mattspänning?

Inlägg av Holländaren » 25 mar 2013, 23:12

Jo det gör en stor skillnad. Att köra med för hård spänt matta är som att köra med bromsen på.
Men 5 cm lät väl okej, då är den ju inte spänt som en fiolsträng iaf ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Frågor angående mattspänning?

Inlägg av grandtouring » 26 mar 2013, 07:50

Tack för svaren! :)
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: Frågor angående mattspänning?

Inlägg av jocke » 26 mar 2013, 13:19

Dessutom sparar man ju vändhjulslager, drivaxellager och slides med lite mer slack :thumbright:
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Frågor angående mattspänning?

Inlägg av grandtouring » 26 mar 2013, 16:19

jocke skrev:Dessutom sparar man ju vändhjulslager, drivaxellager och slides med lite mer slack :thumbright:
Sant som du säger! :D
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Skriv svar