Hej
Mina problem fortsätter på trappern.
Ett axellager hade havererat rejält och skapat kaos på högra upphängningen. Jag gör en budgetlösning och byter lagret och tillbaks i hållaren.
Nu när jag kör så vibrerar någonting axel-sekundär-växellåda. Växelspaken vaggar fram och tillbaka i sidled likaså rör sig axelfästet på höger sida lite ser man på plåten.
Vad tror ni kan ha hänt? Har axel blivit krokig när lagret rykt och hela axeln legat snett? Hur pass mycket skada har växellådan tagit tror ni?
Såhär såg upphängningen ut. Var tvungen att kapa bort inre lagerbana därav lite skador på axeln.
Här har axeln ätit sig ut och legat snett. Jag vände på fästet så att hålet i hållaren ligger uppåt, kanske dumt?
Drivaxel krokig?
Re: Drivaxel krokig?
Mycket sannolikt att axeln är krokig, dra runt mattan och titta på axeln underifrån samtidigt så syns det nog.
Växellådan behöver inte vara trasig för det, men kör inte mer innan du lagat felet. / Jonas
Växellådan behöver inte vara trasig för det, men kör inte mer innan du lagat felet. / Jonas
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500
Re: Drivaxel krokig?
Jag tänkte riva lådan och plocka lös axeln, det känns kanske säkrast? Har ingen skiss på lådan men hoppas det ska ge sig av sig själv.
Re: Drivaxel krokig?
Jahapp, börjat skruva isär låda och försökt få ut drivaxeln men fattar inte hur det ska gå till. Jag vill ta lös dreven men kedjan hindrar att jag får lös något över huvud taget. Axeln sitter fast i kedjehuset och jag fattar inte hur man går vidare. I ALLA andra guider och förklaringar har folk kedjehuslocket åtkomligt från sidan, här tittar man bara rätt ner i lådan och ser inte ens axeln i botten. Alla andra förklaringar pratar också om någon insexskruv som håller lagret på axeln men något sådant har inte jag.
Någon som kan får gärna uttala sig om skicket på lagret i bilden. MYCKET metallspån i oljan fanns det.
Någon som kan får gärna uttala sig om skicket på lagret i bilden. MYCKET metallspån i oljan fanns det.
Re: Drivaxel krokig?
Har aldrig skruvat i en sån där, men insexan brukar sitta på insidan av tunneln, genom lagret och in i drivaxeln. Kan vara lite svår att se ibland.
Skicket på lagret är svårt att avgöra på utseendet, ta loss det och känn om det glappar eller hugger när du snurrar det, men spån i oljan är sällan bra. /Jonas
Skicket på lagret är svårt att avgöra på utseendet, ta loss det och känn om det glappar eller hugger när du snurrar det, men spån i oljan är sällan bra. /Jonas
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500
Re: Drivaxel krokig?
Jag tror inte det finns någon insex till denna modell, i så fall är den osynlig. Får prova att dra och slita. Verkar vara en spline på axeln som ska gå att dra ur lådan
Re: Drivaxel krokig?
Det där händer när man kört för länge med trasigt lager,drivaxel behöver inte vara krokig.Har du ingen stor gummiplugg i kedjehuset så sitter axeln bara på splines.Kan det vara segersäkring som håller lagret i lådan,lagret brukar kärva på axeln...
BIGFOOT.Lynx 20, Yeti, Commander
Re: Drivaxel krokig?
Puh fick loss axeln med kobenet mellan chassie och växelhus och hittade ett lager som var knäckt på mitten. Drivaxeln ser rak ut. Antar att den legat snett och skjutits inåt då lagret havererat.