Sida 1 av 2

blizzard 9500 problem

Postat: 28 feb 2008, 17:51
av PLUSSS
ja i dag när jag skulle köra till jobbet efter lunchen, fin åkning i ca 30 blås .. solen sken i ansiktet, även min nyputsade tnt hjälm sken :D , å tro på fan så skar 9500 :shock: , det är ju helt otroligt, för i helgen på veteran racet, så fick den tala ut en gång för alla, å då höll det bara bra, men i dag så var det jämn å fin gas, kan det ha varit det som dödade den??
att den skall ha lite variation på trottlarna? nån som känner igen det här fenomenet?

Postat: 28 feb 2008, 17:58
av Gunnar
har du rivit motorn? hur ser kolvar, toppar stift ut?
inge Olja eller för mager blandning?
Vad har du för bestyckning?

Joo jag förstår att du fick gasa för att hänga på dom 2st yamaha som låg först i helgen ..... :lol:

hmm

Postat: 28 feb 2008, 18:03
av green_lightning
Vad jag har för mig så är väl inte riktigt konstant varvtal nånting som alltid är bra på en 2-taktare.
Men det kan ju ha varit så att den fick för
lite soppa vid ett visst gaspådrag eller nåt. (jag spekulerar bara)

Postat: 28 feb 2008, 19:28
av PLUSSS
Gunnar skrev:har du rivit motorn? hur ser kolvar, toppar stift ut?
inge Olja eller för mager blandning?
Vad har du för bestyckning?

Joo jag förstår att du fick gasa för att hänga på dom 2st yamaha som låg först i helgen ..... :lol:

Haahaa, det skulle va det va!!
jag har inte rört nåt på den, drog bara hem den och gick in i garaget å skruvade i en annan 9500 :D

men jag har det i bakhuvet jag oxå, att jämn gas för länge är inte bra för 2 taktare, så jag ska återkomma när jag rivit :!:

Postat: 28 feb 2008, 20:14
av Nordda
Uscha vad jobbigt när motorer skär. Fast det är ju ovanligt på en Rotax ;)



Inget att göra åt saken. Du får helt enkelt sälja den till mig :D

Postat: 28 feb 2008, 20:30
av Holländaren
Vettefan det där med jämn gas.. På dom moppar jag har haft har jag då kört jämn gas i hur många mil som helst, fast då var det iofs gas i botten, men jämn var det iaf.

Postat: 28 feb 2008, 20:32
av PLUSSS
haha, ja du har då humor oxå norrda, just ja hur gick det med din kompis blizzard?, den som gick fullgas repan på sjön, ska han sälja den till mej? :D , det är ju alltid bra att nån xtra blizzard :wink:

Postat: 28 feb 2008, 23:17
av elanmannen
Har också hört att man inte skall snålåka på halvgas länge utan variera varven, speciellt på sjöar o sånt. Men det kan ju vara något annat som spökar. Du lär nog kolla mässingsdrevet till slidmatningen nu. Lycka till i alla fall.

Jag vet svaret............

Postat: 28 feb 2008, 23:30
av srxjanne
Jag kom på det............varför den inte skar på veteranträffen alltså.........därför att du drog i Rotaxen några överblivna procent olja som SRX:n matade ut,och som inte Gunnar snappade upp......(Gunnar åkte förresten med öppen mun hela vägen till Vebomark,undrar varför..... :lol: )
Jag hade ju endast blandat 5%......plus en kapsyl extra för att vara säker på att det skulle ryka också...... :D

Mvh Janne.

Postat: 28 feb 2008, 23:52
av Nordda
plusss skrev:haha, ja du har då humor oxå norrda, just ja hur gick det med din kompis blizzard?, den som gick fullgas repan på sjön, ska han sälja den till mej? :D , det är ju alltid bra att nån xtra blizzard :wink:
hehe

Han bytte bort den mot en Skandic och något mer om jag inte minns vad det var :?

Postat: 29 feb 2008, 05:33
av srxjanne
ja du Anders,livet kan vara hårt som veteranskoterägare....... :cry:

Hoppas att det inte blivit allt för stora skador på racern.

Mvh Janne

Postat: 29 feb 2008, 08:58
av errorflynn
Hjälpte LasseMaja att räkna ut hur mycket olja han skulle ha i RV'n inför lövånger dejten. "-4% blir bra, slå i 8 deci för det gjorde jag i min jeep dunk".

När vi lastade för att åka hem.."-Fan vilken liten jeepdunk du har", "-Jo det är en 10-liters" ;)

Det var gott om schmoschel i den slidan (slidmatningen) om man säger så *L*

avgaspuls

Postat: 15 mar 2008, 18:46
av Melander
Avgaspulsen som puttar tillbaka bränslet in i cylindern , om jag fattat det rätt, vandrar i pipan, detta om man ligger på jämn gas.
När pulsen inte orkar trycka tillbaka bränsleblandningen så kan motorn skära.
MEN om man ändrar gasen så "stör" man att pulsen når det läget och återgår till att "börja" om vandringen. OM man bestyckar om ska man ALDRIG ligga på jämn gas. Oftast så skär skotrar på mellangas för att det är i regel där de går snålast. Väldigt få skotrar skär på full gas, eftersom att de är bestyckade för att gå i -20 gr. på havsnivå på just full gas.
Att ligga på jämn mellangas och den går varm, sedan firar man lite på gasen - PANG så skär den. När man sänker gasen sakta så snålar man den ytterligare.

Någon kan kanske rätta det jag skrivit som är fel.

Postat: 15 mar 2008, 18:53
av erguer
Jag kanske skulle kalla det för bull...., menar logik. :lol:

Postat: 15 mar 2008, 19:17
av PLUSSS
ja jag köper det du du säger melander, för det är xakt så jag körde, just under halvgas ca 30 km /h över sjön , så jag han ju som stanna till å så skramlade det till å den pajade, jg har nu öppnat å det var en kolvring som gett upp, så kompet är helt borta, men i övrigt ser det bara bra ut.. puuh.. :P

Postat: 15 mar 2008, 22:42
av kåftan
du får nog hålla fullt över hela sjön nästa gång :lol:

Postat: 16 mar 2008, 11:43
av 6pac
Har då fått för mig att motorbromsa ofta, så motorn får smörjning..

Nog inte bra att ligga med jämn gas för länge.

Vad tror ni om oljeblandningen? i manualen står det
2% om du har Aktiv olja, 4% om du har annan sort??!?!

Postat: 16 mar 2008, 13:38
av erguer
Jag har alltid kört med 2% olje inblandning, mem OK har väl kanske tagit till lite i överkant, men mina söner skruvade alltid munstyckena lite för att få någon km/h, vilket Jag fick problem med när Jag skulle starta skotern på morgonen. :lol: :lol:

Postat: 16 mar 2008, 13:54
av RUSCH
Motorbromsa är ej bra
då du stänger trottlarna så stryps brännsle och olja
bensin kyler och olja smörjer
så fullgas är bra :D "med rätt huvudmunstycke så klart"
när en skoter värme nyper är det oftast i slutet av sjön=
när man släpper igen trottlarna= motorbromsa
varierad gasning är bäst

Postat: 16 mar 2008, 16:42
av PLUSSS
xakt pumpning är det bästa :D