SW 440 primärvariator

Chassie, Drivlina, osv
fretchi
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:38
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

SW 440 primärvariator

Inlägg av fretchi » 25 feb 2008, 21:42

Det har blivit dags för mig att rusta upp den gamle Yamahan. Den är i rätt fint skick, men variatorn skramlar rätt otrevligt på tomgång. har en till variator med samma symptom. i övrigt går den skitbra :).

men var kan man hitta renoveringssats till primärvariatorn, och är det mycket bök att fixa? alla tips emottages tacksamt :)

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 25 feb 2008, 22:29

Kolla din lokala yamaha-återförsäljare först antar jag

:)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 25 feb 2008, 22:38

Hoho, nu är Fredrik också här :)
Upp med bilder på skotern din nu!

Kan det sitta nåt lager på variatorn som orsakar skramlandet på tomgång? Det som remmen ligger på på tomgång. Testa isf att smörja upp det. Lars hade samma problem med hans Sno-Tric och det här funkade för honom (iaf tillfälligt, bättre är ju ett fräscht lager om det går att få tag i).
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 26 feb 2008, 12:50

Dom där variatorerna har splines och sitter direkt på vevaxeln, det enda lagret sitter mellan skivorna så drivremmen står still på tomgång

Här har ni en bild
Bild

fretchi
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:38
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av fretchi » 26 feb 2008, 18:17

jo jag ska lägga upp lite bilder. idag blev i alla fall premiärturen nu efter styrningsjusteringen och rembyte. mycket nöje i den korta färden :)

men tillbaks till ämnet. jag har lokaliserat felet till den övre "skivan" på sprängskissen (mången tack för den fina bilden :) ). ruckar jag den i sidled så kommer det där skramlande, klingande ljudet. geting.se verkar ha hängt sig så jag kan inte kika in bilden i stor skala.

fretchi
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:38
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av fretchi » 26 feb 2008, 20:58

förresten. är den höger eller vänstergängad, bulten till primärvaritatorn? finns det något bra sätt att låsa veven så att man kan dra lös den?

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 26 feb 2008, 21:25

Jag har för mig det är en valig bult, så det blir väl högergängat det, var då så på SW440in jag körde ialf

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 26 feb 2008, 22:21

Mutter maskin

fretchi
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:38
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av fretchi » 27 feb 2008, 18:09

RUSCH skrev:Mutter maskin
jo självklart, men jag har inte tillgång till en där skotern står, därför jag frågar :)
//fredrik

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 feb 2008, 18:17

Jag läste i nån skidoo verkstadshandbok att man kan stoppa i typ ett startsnöre genom tändstiftshålet och låsa fast kolven på det viset, men vet inte om det fungerar till Yamaha, beror väl på hur mycket plats som finns där.

Men annars kan jag ta med elmutterknackaren "dunderapparatet" på lördag, för el har du väl? :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar