Jag har lite bekymmer med min rotax 377. går bra kall. startar lätt o bra.
MEN varm börjar den gå ojämt, dåligt och ruskar o har sig, hela skotern blir som en vibrationsapparat mod. stor.
Ena stiftet ser fint ut, det andra är mörkt o tråkigt. borde vara den cylindern som inte går som den ska tänker jag mig...
vad är troligaste orsaken till denna förödelse? kondensator, tändspole, brytare.... är sånt som jag kommer att tänka på i första hand, men jag är ingen expert så tips tar jag väldigt gärna emot. Vill ju förstås skruva så lite som möjligt, och helst till så låg kostnad som möjligt.
Jag ska försöka få ett komptest på cyllarna, återkommer med mer info efter det...
Rotax 377 tändnings-strul
EDIT
Jag hittade inte editeringsfunktionen, så jag svarar istället.
Nu är iaf komptest gjort, och det visar löjligt låg, men väldigt jämn komp på 8kg/cm² så mitt problem borde väl då vara lokaliserat till tändningen på ena cylindern, eller tänker jag fel?
Nu är iaf komptest gjort, och det visar löjligt låg, men väldigt jämn komp på 8kg/cm² så mitt problem borde väl då vara lokaliserat till tändningen på ena cylindern, eller tänker jag fel?
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
hmm
Har du en eller två tändspolar?
Det är en tändspole, alltså en "enhet" där det ser ut som att "två tändspolar sitter ovanpå varandra, på rad"....knepigt att förklara riktigt. men en enhet är det frågan om iaf.
EDIT- har nu justerat ut brytaravståndet, dom var i stort sett ihopklappade, skotern blev mycket starkare o piggare, men varm tänder den ojämt på en cylinder, så nu har jag beställt nya kondensatorer, nästa steg blir väl tändspolen, och efter det är det väl bara att ta tjuren vid hornen o riva isär clindrarna, hona o byta kolvar o ringar, vilket jag hoppas på att slippa =D
EDIT- har nu justerat ut brytaravståndet, dom var i stort sett ihopklappade, skotern blev mycket starkare o piggare, men varm tänder den ojämt på en cylinder, så nu har jag beställt nya kondensatorer, nästa steg blir väl tändspolen, och efter det är det väl bara att ta tjuren vid hornen o riva isär clindrarna, hona o byta kolvar o ringar, vilket jag hoppas på att slippa =D
Kolla vevhus kompet=
cylfot pakning
packboxar
Vakumslang/membranbränslepump
cylfot pakning
packboxar
Vakumslang/membranbränslepump
Senast redigerad av 1 RUSCH, redigerad totalt 26 gånger.
Tack för svaret!
Ok! Tack för svaret!
Jag ska försöka kolla upp det om det inte blir bättre av kondensatorbyte.
Jag ska försöka kolla upp det om det inte blir bättre av kondensatorbyte.
Yamaha ET 340 T 1983