Rotax 377 vill ej varva ur.

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Rotax 377 vill ej varva ur.

Inlägg av Karibopeter » 06 jan 2013, 16:07

Jag har en ockelbo 3502a med 377 motor cdi tändning.
Skotern startar & gå hur fint som helst.
Motorn är renoverad såp den är tät och fin.
Problemet kommer efter ca 30 minuters småputtrande med kälke efter.
Motorn går bra upp till halvgas då den inte vill varva högre.Det är precis som om man skulle ha ett övervarvningsskydd inkopplat.
När skotern stått ca 10 minuter så är problemet borta igen,men kommer tillbaka efter ett tag.
Kan det vara cdi eller tänspole som spökar?
Det verkar inte vara luftfickor i slangarna.
Jag har plockat den cdin från motorblocket om det kan vara för varmt men inte hunnit testa efter det.
mvh
Peter
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: Rotax 377 vill ej varva ur.

Inlägg av skoterräven » 06 jan 2013, 19:19

ånglås?
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Re: Rotax 377 vill ej varva ur.

Inlägg av Karibopeter » 06 jan 2013, 19:30

Ja ånglås har jag funderat på.
Men bränsleslangarna är nya svarta armerade, ligger inte mot något varmt samt går i stort sett rakt upp från bränslepumpen till förgasaren.
Borde inte soppan forsera enkelt från pumpen upp till förgasaren.
Hur undviker jag i sådana fall ånglås. :?:
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Rotax 377 vill ej varva ur.

Inlägg av teenageparadise » 08 jan 2013, 20:45

ånglås kan du ju få i insuget också men har då aldrig hört talas om de på en sådan motor
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Re: Rotax 377 vill ej varva ur.

Inlägg av Karibopeter » 08 jan 2013, 22:17

Var i garaget och testade kompressionen,båda cyllarna höll samma värde 8,7 bar.
Däremot står tändningen lite hög då jag provade nyinköpta stroboskopet.
Den gula markeringen höll sig under centrumlinjen & släppte man ned varvet till ett par tusen så förvann linjen helt.
Detta kan ju vara ett fel i det hela.
Men tror jag kommit på största felet.
Då jag monterat en 377a i en ockelbo 3500 som det vanligen sitter 253a i har jag missat att det ska vara ventilationshål
på 'mellanväggen' mellan motorutrymmet & mina ben.Jag kom på detta efter att gogglat på en 3502a som har 377a som standard.

Troligtvis räcker det inte med det som fläktmotorn blåser ut genom huven.Omgivningen är troligtvis för varm då man håller låg hastighet samt har släde efter.
Jag jämförde med kompisens lynx ranger & den motorn var ungefär hälften så varm som min.
Jag återkommer till helgen så får vi se :roll:
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Re: Rotax 377 vill ej varva ur.

Inlägg av Karibopeter » 10 jan 2013, 22:45

Hemma igen från kvällens övningar i garaget.
Har flyttat fram-medsols tändplattan ca 4mm-maximalt som går.
Likfaan så ligger tändningen för högt,det är ungefär ca 1cm kvar till strecket på svänghjulet.
Troligtvis har den som renoverat motorn-en gammal lynx forest fox motor plockat i nått annat tändsystem i motorn.
Är det någon som vet om tex skidoo safari har annat tändsystem eller kanske att man har annat svänghjul.??? :?: :?:
Ska provköra i helgen så får vi se om problemet är kvar.
Godnatt :thumbright:
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

The Bike
Inlägg: 184
Blev medlem: 08 jan 2009, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Rotax 377 vill ej varva ur.

Inlägg av The Bike » 11 jan 2013, 07:44

Låter nästan som överhettad tändspole, kyl med snö när det uppstår ! Funkar det , bara byt spolen.
You Can Fixit!

Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Re: Rotax 377 vill ej varva ur.

Inlägg av Karibopeter » 12 jan 2013, 16:58

Skotern går nu som ett troll,kan inte bli bättre.
Hela felet var att tändningen var ställd på maximalt för-tändningsläge.
Jag flyttade tändplattan cirka 4mm.
När jag testade med stroboskåplampan visade den forfarande för tidig tändning.
Men jag hade ju lagt testet över vänster cylle.
På högra indikerade knappt lampan något-det är enligt manualen höger som ska testas på.
Då flyttade jag vänster tänkabel till den högra cyllen och tändningen står perfekt.Konstigt att det kan bli olika indikationer på vänster och höger cylle då tydligen gnistan blir samtidigt på båda stiften :shock:
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

Skriv svar