Vad gäller vid utbyte/nybygge avgassystem?

Chassie, Drivlina, osv
Skrotiz
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 nov 2011, 14:03
Ort: Vännäs

Vad gäller vid utbyte/nybygge avgassystem?

Inlägg av Skrotiz » 17 dec 2012, 15:33

Avgassystemet i min Sc20 gick idag av i kröken.
Då plåten är minst sagt lövtunn har jag inte vågat prova svetsa ännu.
Jag har en liten ljuddämpare som följde med skotern, vet ej vad den hör till egentligen men kanske någon liten bil.
Funderingen kom då på att bygga ett nytt avgassystem med målsättningen tätt och tyst men då dök frågan upp vad man bör tänka på vid ett sådant bygge?

Vet hur viktigt avgassystemet är för en 2-taktsmotor men har inte förstått mig på hur det funkar med orginalsytemen som sitter på dessa gamla enstånkare.
Det är ju i princip bara en krök in till en ljuddämpare och hur är det med avstämningen och mottryck här?
Kan man bygga ett helt nytt med en främmande ljuddämpare och sedan ljustera om munstycken där den går bra och tro att det fungerar eller måste man behålla ett visst tryck i "kröken"?

Har lite begränsat med tid för att börja räkna och mäta allt för mycket då det planeras körning till helgen.

Och det är inte frågan om att bygga någon pipa utan jag vill bara ha ihop något som funkar och dämpar ljudet.

Mvh Johan
Ski-Doo Elan 250F -82
För att gamla skotrar är roligare :)

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Vad gäller vid utbyte/nybygge avgassystem?

Inlägg av Noe » 17 dec 2012, 16:06

Är du inte ute efter effekt så är det bara att spika ihop något med lite rör och en ljuddämpare, det jag skulle tänka på är att inte göra med för små rör, sen är det bara att bygga.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Skrotiz
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 nov 2011, 14:03
Ort: Vännäs

Re: Vad gäller vid utbyte/nybygge avgassystem?

Inlägg av Skrotiz » 17 dec 2012, 16:12

Då kanske jag snickrar ihop ett med samma storlek på rören som orginalsystemet har.
Så får det bli ny ljuddämpare också då den gamla ser lite taskig ut.
På min skoter mynnar avgassystemet ut längst bak på hö. sida, går ett litet rör hela vägen från huven till längst bak utanför fotsteget.
Vet ej om detta är standard på min modell men har tänkt behålla det så då det för bort ljudet och avgaserna från förare/passagerare under färd.

Är inte ute efter effekt utan enbart något som fungerar till en början, i ett senare skede kanske det blir aktuellt att räkna på en avstämd pipa för mer effekt.
men till en början är jag bara sugen på att få köra :)
Ski-Doo Elan 250F -82
För att gamla skotrar är roligare :)

Skrotiz
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 nov 2011, 14:03
Ort: Vännäs

Re: Vad gäller vid utbyte/nybygge avgassystem?

Inlägg av Skrotiz » 17 dec 2012, 18:41

Övriga synpunkter på avgassystems bygge mottages gärna.

Och generella synpunkter skadar ju aldrig, i mitt fall gäller det ju en Sachs SA290 men samma saker gäller nog de flesta encylindriga motorer.
För min del lutar det åt att i första skedet försöka pussla ihop orginalsystemet med t.ex. flexibel avgasslang(hårda modellen) från biltema för att rädda helgens skotertur och sen börja kolla på möjligheterna att fixa ihop ett nytt system med ljuddämparen jag har liggandes och lite rör..
Ski-Doo Elan 250F -82
För att gamla skotrar är roligare :)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Vad gäller vid utbyte/nybygge avgassystem?

Inlägg av Holländaren » 18 dec 2012, 10:06

Som Noe säger är det väl bara spika ihop nåt efter egen fantasi :) Jag har sett allt från 5 cm mellan cyllen och ljuddämparen, upp till ca 2½-3 meter (dubbelbandare med avgassystem hängandes på sidan). Och flexibel avgasslang har väl suttit original på vissa skotrar på 60 talet.
Finns däremot risk att du behöver bestycka om lite när du byter avgassystem.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar