Avdragare svvänghjul Sachs 290

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Avdragare svvänghjul Sachs 290

Inlägg av Mbss » 12 dec 2012, 11:10

Hejsan
Har motorn till min gamla Aktiv Blå stående på verkstadsbordet, ned plockad i delar.. Problemet är att jag inte kommer in till det enda stället där jag verkligen behöver komma in, dvs in till brytarspetsarna.

Har försökt att lägga lite spänn på svänghjulet och knacka på axeln (med muttern på) men inget händer, den sitter som berget.

Kan inte hitta någon avdragare att köpa heller, behöver vara en "mutter" 50 mm med 1 mm gängstigning..

Någon som tillverkat en sådan avdragare själv? I så fall, vart kan man hitta sådana muttrar?
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
nickander
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 mar 2007, 14:54
Ort: Kumla

Re: Avdragare svvänghjul Sachs 290

Inlägg av nickander » 12 dec 2012, 17:22

Mbss skrev:Hejsan
Har motorn till min gamla Aktiv Blå stående på verkstadsbordet, ned plockad i delar.. Problemet är att jag inte kommer in till det enda stället där jag verkligen behöver komma in, dvs in till brytarspetsarna.

Har försökt att lägga lite spänn på svänghjulet och knacka på axeln (med muttern på) men inget händer, den sitter som berget.

Kan inte hitta någon avdragare att köpa heller, behöver vara en "mutter" 50 mm med 1 mm gängstigning..

Någon som tillverkat en sådan avdragare själv? I så fall, vart kan man hitta sådana muttrar?
Japp har tillverkat en själv att ett 5mm vinkelhjärn borrat hål för att kunna montera i fläktens hål sen tog jag en m12 mutter och svetsade fast samt en lagom lång m12 bult för att kunna lossa med.
Fungerade utmärkt att montera lös svänghjulet med. Finns säkert andra varianter man kan göra med .
Rajd Turist 66a
Ski doo Elan 77a .
Ockelbo 300s 78a SA293
Polaris 500 sks 91a
Polaris Xcr 440 95a

Skriv svar