SRV 540 1981 Boggie höjning
SRV 540 1981 Boggie höjning
Hej på er alla.
Den gamla pärlan ska få en ny matta
och lite service (nya drivaxellager m.m)
Den har varit i familjens ägo sedan 90talet och är i utmärkt skick.
Tidigare ägaren som ägde den på 90talet
sänkte boggien. Nu ska den höjas till original igen.
Jag har dock ingen aning hur långt staget ska vara som just nu är kortat i boggien.
Jag bifogar länkar till bilder på staget jag är ute efter. (Nummer 27 på bilderna)
Har ni andra förslag på hur man kan höja boggien mer änn original
utan att riskera några skador i boggien under körning som krökt kolvstång? i stötdämparen osv.
så är jag tacksam för tips och ideér.
Mvh:
/Tomas.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=6810201211909e016" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b9102012122488d97" onclick="window.open(this.href);return false;
Den gamla pärlan ska få en ny matta
och lite service (nya drivaxellager m.m)
Den har varit i familjens ägo sedan 90talet och är i utmärkt skick.
Tidigare ägaren som ägde den på 90talet
sänkte boggien. Nu ska den höjas till original igen.
Jag har dock ingen aning hur långt staget ska vara som just nu är kortat i boggien.
Jag bifogar länkar till bilder på staget jag är ute efter. (Nummer 27 på bilderna)
Har ni andra förslag på hur man kan höja boggien mer änn original
utan att riskera några skador i boggien under körning som krökt kolvstång? i stötdämparen osv.
så är jag tacksam för tips och ideér.
Mvh:
/Tomas.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=6810201211909e016" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b9102012122488d97" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Nummer 27 är en mutter....
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 05 nov 2012, 20:09
- Ort: Härnösand
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Det finns två 27:or
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -80
Yamaha SRV 540 -81
Yamaha SS 440 -80
Yamaha SRV 540 -81
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Å'fan, det gör det jaTruckerWille skrev:Det finns två 27:or
Då ser jag vilket "stag" blueman menar, men jag är inte helt med på vad som är gjort med staget?
Det är väldigt kort i originalutförande och jag förstår inte hur det kan påverka boggiens höjd i förhållande till bandtunneln?
Vanligtvis så flyttar man ned axlarna 14+44 och 25+26 några cm, för axel 14+44 med en förlängd infästningsplåt såklart.
Som du ser på bilden av min SS så är undre fästplåten påsvetsad och bägge infästningshålen är på undersidan av tröskeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Lägg gärna in lite bilder på din srv.....och har du en 81 som är i fint skick bör du nog tänka om att höja den utan gör den orginal så har du en maskin många blir avundsjuka på istället!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 05 nov 2012, 20:09
- Ort: Härnösand
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Håller faktiskt med RetroR, gör den original i den mån de går! Blir mycket snyggare då
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -80
Yamaha SRV 540 -81
Yamaha SS 440 -80
Yamaha SRV 540 -81
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Man ser på det korta staget att det är kapat och svetsat.
Vad jag har förstått från Yamahasäljaren är att de brukade kunna göra så.
För att sänka den och få snabbare starter med en lägre bakdel.
Om jag har förstått det hela så harm an ett längre stag så går axlarna längre ifrån varandra.
Innan jag rev den så var fjädringsvägen någon enstaka centimeter.
Och snön packas under tunneln.
Därför vill jag ha upp den till original.
När jag drev den så mätte jag boggiehöjden till 23cm längstbak på fotstegen.
Precis där rundprofilen tar slut och 45gr vinkeln börjar.
På bilderna nedanför då den hänger ien traverse så är det ca 27cm hög.
Vilket jag tycker skulle vara helt ok.
En sak till som ska kolla upp är lyset.
När man åker då ute tempen ligger runt 0gr så tappar ljuset ibland sin styrka och bara glöder.
Någon här som har varit med om det fenomenet.?
Vad jag har förstått från Yamahasäljaren är att de brukade kunna göra så.
För att sänka den och få snabbare starter med en lägre bakdel.
Om jag har förstått det hela så harm an ett längre stag så går axlarna längre ifrån varandra.
Innan jag rev den så var fjädringsvägen någon enstaka centimeter.
Och snön packas under tunneln.
Därför vill jag ha upp den till original.
När jag drev den så mätte jag boggiehöjden till 23cm längstbak på fotstegen.
Precis där rundprofilen tar slut och 45gr vinkeln börjar.
På bilderna nedanför då den hänger ien traverse så är det ca 27cm hög.
Vilket jag tycker skulle vara helt ok.
En sak till som ska kolla upp är lyset.
När man åker då ute tempen ligger runt 0gr så tappar ljuset ibland sin styrka och bara glöder.
Någon här som har varit med om det fenomenet.?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
JÄVLAR VAD FINA DE ÄR!!!
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Håller med snygg maskin, och denna såg ju riktigt fin ut.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Kul att ni gillar den.
Den har hållit bra genom åren.
Förutom vevaxeln som gick av på variatorsidan då förtåss.
Så den fick sig en motorrenovering på mitten av 90talet.
Sitter en vevaxel ifrån en Viking iden nu.
Original rutan var så låg så det monterades en xlv ruta på den.
Övrig extrautrustning är glasfiberbuk och nerdrevad en kugge till 16t.
Den har hållit bra genom åren.
Förutom vevaxeln som gick av på variatorsidan då förtåss.
Så den fick sig en motorrenovering på mitten av 90talet.
Sitter en vevaxel ifrån en Viking iden nu.
Original rutan var så låg så det monterades en xlv ruta på den.
Övrig extrautrustning är glasfiberbuk och nerdrevad en kugge till 16t.
- Sm-X
- Sponsor medlem
- Inlägg: 601
- Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
- Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
- Kontakt:
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Jo den såg fin ut skapar som ett vilja ha begär, kusin nerifrån ske-å fräste omkring på en sådan då man var ca:10bast
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
Den har varit ute på några provkörningar nu.
Men imorgon ska den ut på lederna.
Den är rikligt servad nu och ikväll fick den även ny bränsleslang
så man ser klart och tydligt hur mkt soppa man har kvar.
Märktes att den stått stilla länge, munstyckena i förgasaren var skapligt igentäppta.
Har även vinklat upp styret.
Men imorgon ska den ut på lederna.
Den är rikligt servad nu och ikväll fick den även ny bränsleslang
så man ser klart och tydligt hur mkt soppa man har kvar.
Märktes att den stått stilla länge, munstyckena i förgasaren var skapligt igentäppta.
Har även vinklat upp styret.
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
En fråga: Vart finns det förlängda infästningsplåtar som SS440-80 skriver om.?
Re: SRV 540 1981 Boggie höjning
De får man tillverka själv.
Olika hemkonstruktörer har olika lösningar....
Olika hemkonstruktörer har olika lösningar....