orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Sitter och funderar över en pilsner om dom är avstämda? alltså exempelvis en motorsågs ljuddämpare ? eller en sno tric ljuddämpare, som består av ett 45mm grovt rör in i en burk och ett smalare ca 30 mm med lite indragning i burken och sen ut inget annat har slaktat en risig en för att se efter , och helt klart fungerar dom ju, gjorde ett litet experiment tidigare här i höst då vi hade snö, och jag tappade uppskatningsvis ca 5km/h på att köra med raktrör mot för ljuddämparen på sno tricen, så det borde ju vara någon form av avstämning, men hur tusan är dom utträknade ?? ett annat exempel är ju en moped som i hyffsat otrimmat skick går fortare med insatsen kvar än urdragen. Hade varit välldigt intressant att veta hur man räknar på sådant system, det är ju ingenting för race, men kan ju vara ett alternativ då man har riktigt usselt med utrymme, eller helt enkelt måste tillverka ett system till en gammel skoter och vill ha hyffsat orginal och begagnat inte går att hitta.
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Ta några till pilsner så löser du problemet
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
är det inte lite så att 2t behöver lite motstånd för att må bra
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
att jag ska, går över på Mr bellman nu, den där prippsblå blasken gjorde ju en bara fundersamspider66 skrev:Ta några till pilsner så löser du problemet
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
haha.. bellman har löst många problem
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Jo visst är det ju så, men det måste ju finnas någon form av formel för att räkna fram "rätt" motstånd för antalet cc osv , typ 250 cc ska ha en kammare på 4,5liter och en headers rör på 47 cm bla bla balGunnar skrev:är det inte lite så att 2t behöver lite motstånd för att må bra
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
tror int de är så noga på en 250 som myser runt på lågvarv och fet blandning
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
De är inte ett dugg avstämda.... Det är bara så att de i sitt fullkomligt oavstämda utförande trots allt skapar ett bättre mottryck än vad raka rör gör, och det är som du vet en hörnsten för att få en tvåtaktare att jobba på ett bra sättEvervärst 444 skrev:Sitter och funderar över en pilsner om dom är avstämda? alltså exempelvis en motorsågs ljuddämpare ? eller en sno tric ljuddämpare, som består av ett 45mm grovt rör in i en burk och ett smalare ca 30 mm med lite indragning i burken och sen ut inget annat har slaktat en risig en för att se efter , och helt klart fungerar dom ju, gjorde ett litet experiment tidigare här i höst då vi hade snö, och jag tappade uppskatningsvis ca 5km/h på att köra med raktrör mot för ljuddämparen på sno tricen, så det borde ju vara någon form av avstämning, men hur tusan är dom utträknade ?? ett annat exempel är ju en moped som i hyffsat otrimmat skick går fortare med insatsen kvar än urdragen. Hade varit välldigt intressant att veta hur man räknar på sådant system, det är ju ingenting för race, men kan ju vara ett alternativ då man har riktigt usselt med utrymme, eller helt enkelt måste tillverka ett system till en gammel skoter och vill ha hyffsat orginal och begagnat inte går att hitta.
Ta några pils till och kom med några fler roliga funderingar
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Det är sant Gunnar ! och njaa jag tror det en viss form av avstäming i dom eller rättare sagt dom finns en grundtanke fast det är väll fel att kalla det avstämning
Jag hittade det här på internöten , jag sa ju att Belman skulle fixa det
boken "the high performance twostroke engine" av Dixon nämns en annan simplare typ av avstämd pipa, som endast består av en rak "header" följd av ett skarpt steg upp till den raka kammarens diameter, och därefter ett skarpt steg ner till slutpipans diameter. En alternativ variant där headern är indragen i kammaren nästan hela vägen, så pipan i stort sett är "dubbelvikt", samma avstämda längd men mycket kortare utvändigt.
Principen är precis som för en vanlig expansionskammare att undertryck ska reflekteras när tryckvågen passerar där diametern ökar, och övertryck när den kommer till kammarens slut, dock betydligt klenare än en vanlig expansionskammare. Inget som på något vis är intressant för race, men enkelheten och det begränsade kravet på utrymme gör att systemet kan vara intressant till något bygge ändå...
Någon som har mer info om dessa pipor, eller vet någonstans där man kan läsa mer?
Jag hittade det här på internöten , jag sa ju att Belman skulle fixa det
boken "the high performance twostroke engine" av Dixon nämns en annan simplare typ av avstämd pipa, som endast består av en rak "header" följd av ett skarpt steg upp till den raka kammarens diameter, och därefter ett skarpt steg ner till slutpipans diameter. En alternativ variant där headern är indragen i kammaren nästan hela vägen, så pipan i stort sett är "dubbelvikt", samma avstämda längd men mycket kortare utvändigt.
Principen är precis som för en vanlig expansionskammare att undertryck ska reflekteras när tryckvågen passerar där diametern ökar, och övertryck när den kommer till kammarens slut, dock betydligt klenare än en vanlig expansionskammare. Inget som på något vis är intressant för race, men enkelheten och det begränsade kravet på utrymme gör att systemet kan vara intressant till något bygge ändå...
Någon som har mer info om dessa pipor, eller vet någonstans där man kan läsa mer?
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Haha ja normalt funtad är man ju tyvärr inte, jag vart så sabbla nyfiken att jag var tvungen att beställa boken , den finns på Adlibirs
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1844250458" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1844250458" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Visst är det skillnad på orginalgrejjer och en avstämd pipa
http://www.youtube.com/watch?v=EC3Lxrq_dxQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=EC3Lxrq_dxQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
beror vad som sitter bakom pipan/orna men raka rör är bästHasse1 skrev:Visst är det skillnad på orginalgrejjer och en avstämd pipa
http://www.youtube.com/watch?v=EC3Lxrq_dxQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=ereEhTuB ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Jag har den där boken. Köpte den samtidigt som jag köpte Graham Bells... tänkte att om EN trimmarbok är bra, så hur bra blir det inte med TVÅ styckenEvervärst 444 skrev:Haha ja normalt funtad är man ju tyvärr inte, jag vart så sabbla nyfiken att jag var tvungen att beställa boken , den finns på Adlibirs
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1844250458" onclick="window.open(this.href);return false;
Bägge är på engelska och Bells läste jag och förstod kanonbra, men Dixons bok var inte alls så läsvänlig Han är nog för högt skolad eller något sånt, för det märks att han är kunnig men han har inte kunnandet att sätta det på pränt på ett lättförståeligt sätt.
Men du får bilda dig din egen uppfattning. Du kan väl lägga in en rad här om vad du tyckte om boken.
Hôj
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Intressant, jag har blädra lite i Bells bok, bland annat lite om piporna, då insåg man fort att göra en perfekt avstämd pipa är ingen lek, och ska den då sitta i en skoter blir det ju genast mycke svårare, allt går ju men sanolikheten att den blir 100a perfekt är ju ganska liten, och är det då desutom 2 pipor som ska vara identiska till en 2cyl puffra som ska bli 100% perfekt, så blir det ju 40 gr så svårt, bara en mm fel kan ändra många parametrar. man förstår att att stor pojka som gör riktiga pipor tar bra betalt för deras grejer, var i går kväll och lyssna på polarens crankshop skrämda 583a, den var inte gratis en gång i tiden kan jag lova..
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Det jag tycker är lite klurigt med att räkna ut för en skoter, är i vilken "klass" man ska lägga den i när man tar ut faktorerna Kanske inte när man räknar för en oval- eller drag- race motor som ska på konstant högt varvtal, men när man ska räkna för en bruksmaskin som oftast går på krokiga skogsleder. Jag har lagt uträkningarna med faktorerna för cross och enduro....
Tror inte att man "måste" ha två identiska pipor, för någonstans i boken står det att man kan välja att lägga en pipa lite mera på peak och den andra med mera brett register. men det får förstås inte skilja alltför mycket
Tror inte att man "måste" ha två identiska pipor, för någonstans i boken står det att man kan välja att lägga en pipa lite mera på peak och den andra med mera brett register. men det får förstås inte skilja alltför mycket
Re: orginal "avstämda" ljuddämpar burkar
Nog skulle jag gissa att lite utänkt är nog bukarna på gammlaskotrer, vetskapen om 2takt och motryck är ju inget helt nytt.
När jag var kanske 13-14 gjorde jag en "ljuddämpare" till min Dakota som var normal trimmad och med 28mm rör, på det byggde jag burk av kanske ett 2-1/2" rör med en kolvbult som utblås 10 eller 12mm minns jag inte och hur jag tänkte (om jag nu gjord det) vet jag inte, men Satan vad den varvad på friläge mycke mer än innan. Tyvär vart det helt orkes lös och orkade inte ens iväg som jag minns det..
Nog är det så att en riktig pipa är bäst ur effekt synpunkt men nog tror jag att en "avstämd" burk kan göra nytta.
När jag var kanske 13-14 gjorde jag en "ljuddämpare" till min Dakota som var normal trimmad och med 28mm rör, på det byggde jag burk av kanske ett 2-1/2" rör med en kolvbult som utblås 10 eller 12mm minns jag inte och hur jag tänkte (om jag nu gjord det) vet jag inte, men Satan vad den varvad på friläge mycke mer än innan. Tyvär vart det helt orkes lös och orkade inte ens iväg som jag minns det..
Nog är det så att en riktig pipa är bäst ur effekt synpunkt men nog tror jag att en "avstämd" burk kan göra nytta.