Flatside vs. "vanlig" gasare.

Chassie, Drivlina, osv
Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Flatside vs. "vanlig" gasare.

Inlägg av Ballan » 23 sep 2012, 23:23

Skillnad? För och nackdelar med en flatside? Blir det nån märkbart snabbare gas respons på en standard motor?
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

twich
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 okt 2007, 15:57
Ort: kalix

Re: Flatside vs. "vanlig" gasare.

Inlägg av twich » 24 sep 2012, 07:57

hi!
teoretiskt så ger de mer bränsle när man jämför lika stora gasare typ 38mm...
har för mig de var typ 7 %, så då ska de motsvara en typ +40 mm rundslidgasare,,
AVSTÅNDET FRÅN GASARN TILL MOTORN BLIR KORTARE , SÅ DE GER bättre respons...teoretiskt!
men, men de är ju inte alltid så praktiskt att gasaren ligger kloss i motorn pga värmeutvecklingen!..
MEN i verkligheten e deju svårt jämföra...o har man en superpreppad o vass motor,,,så e de ju upp ti varoen va som passar bäst!
jag kör rundslidare....

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Flatside vs. "vanlig" gasare.

Inlägg av Ballan » 24 sep 2012, 09:49

Tack för de, då är det som jag misstänkte. Men är det någon som prövat det på sin maskin och kan kommentera skillnaderna?
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Flatside vs. "vanlig" gasare.

Inlägg av Southern Hill Custom » 26 sep 2012, 07:10

Ballan skrev:Tack för de, då är det som jag misstänkte. Men är det någon som prövat det på sin maskin och kan kommentera skillnaderna?


Vi kör i stort sett bara flatsidebryggor på de maskiner som inte ska se riktigt retro. ( då är det membranförgasare som gäller).

Den stora fördelen som vi ser är att de blir så lättgasade. På en brygga så har du normalt en bara en fjäder som håller ner alla trottlarna. Det blir en stor skillnad på en motor med tre cylindrar.

Dessutom har bryggorna en utväxling på trotteln att du kan köra med lite "retrostuk" på gashandtaget. Vi har haft svårt att finna gashandtag med retrostuk som lyfter mer än 38 mm förgasare.

Gällande gasrespons mm kan jag inte uttala mig.

OBS!! Dettta gäller flatsidebryggor ej "enkla flatsideförgasare"


//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Skriv svar