srx problem

Chassie, Drivlina, osv
anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

srx problem

Inlägg av anders » 15 feb 2008, 00:46

hej på er nu behöver jag lite hjälp.
min srx har lite start problem.
har kollat nästan allt!! rengjort förgasare,stift,bytt slangar,rengjort även tank,gnistan är bra ,nya stift,har bränsle fram till förgasare,flottrörena täta,kollat alla kablar rengjort alla kontakter,kollat tändhattar.m.m

den tänder till då jag chokar den men vill inte riktigt ,det som är skumt är att man kan stå o dra tills stiften är blöta men den tänder ändå bara till om man chokar den.har provat startgas en gång(är igentligen emot det) men ingen skillnad.
kan cdi boxen vara trasig även om man har bra gnista, kan tändspolen vara trasig om man har bra gnista,kan spolen vara trasig?
råd tages tacksamt emot det är inte så mycket tid tills träffen
nämligen.... :(

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 15 feb 2008, 01:34

Tror att du kan utesluta tändningsdelarna iaf för om det skulle vara nåt med dom så skulle den inte heller tända när du chokar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 15 feb 2008, 02:05

tänker att den kanske tänder gnistan i fel ögonblick, o behöver mera bränsle för att antända av den andledningen.

lynx535
Inlägg: 135
Blev medlem: 21 okt 2007, 15:38
Ort: Storlien
Kontakt:

Inlägg av lynx535 » 15 feb 2008, 14:07

Testa med "supp" så startade jag (jag3000) s lynx!!!!!!!
Aktiv sc20
Ski-doo Prototyp långbandad bredbandare från början på 70talet
Winha 32 -71 ska vara körbar innan vintern är slut
Lynx 535 -79 rustas upp
ski-doo citation 300 -79 (ska ner 377 där snart)
Yamaha BR250T -87
Arctic-Cat eltigre EXT 530 mountain Cat -90

skotrar jag har haft:
Rajd 46 skrotad
Aktiv sc4 skrotad
ski-doo nordic -85 skrotad delar finns kvar
Yamaha br 250T 1987 Skrotad
Lynx 530 -80 skrotad delar finns kvar
Yamaha sw 440 X2 197? skrotad delar finns kvar
Arctic-cat jag 1978 SÅLD!
Ski-Doo olympiqe 1977 SÅLD!
Arctic-cat pantera 1978 SÅLD!

ockelbomannen
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 jan 2008, 02:12
Ort: Pite

Inlägg av ockelbomannen » 15 feb 2008, 14:08

Kolla kompet först och främst!

Användarvisningsbild
tntmicke
Inlägg: 51
Blev medlem: 13 jan 2008, 20:07
Ort: Lycksele

Inlägg av tntmicke » 15 feb 2008, 18:35

annars kan jag köpa den om du ledsnar men mest troligt är det kompet som är dåligt
yamaha V-max 540 1984
ski doo blizzard 5500 1981
srx 440 1980
ski doo tnt 340 1974 andra

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 17 feb 2008, 14:53

nej det är bra kompa.
någon där ute som vet vad det ska vara för värden på stator lindningen
någon?

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 17 feb 2008, 17:17

Pulserspole: 10,0 Ohmn, vid 20 C
Chargespole:225 Ohm,vid 20 C

Yttre tändspole:Primärlindning 0,15 ohm vid 20 C
Sekundärlindning 3,6 kohm vid 20 C

Grundtändläge:(mm föd) :1,4 +- 0,1

Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 17 feb 2008, 18:07

snyggt janne!! :D

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 17 feb 2008, 19:15

kanon bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nu ska jag vara lite mera besvärlig...:) kanske det är någon som vet vilka färger man ska mäta emmellan så man slipper ta upp sväng hjulet och kolla.

mvh anders

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 17 feb 2008, 19:45

hittade dom upp gifterna om färgerna själv. tur att man fixar något på egen hand...:)

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 18 feb 2008, 23:26

tror jag har åldrats tio år den senaste veckan...:)
har nu mätt upp alla spolar o tåtar.det enda som avviker lite grann från dom rätta värdena är att på stator spolen i motorn har jag 178 ohm och det ideal värdet är 225ohm +- 10 procent .
så det blir ungefär 20 procent fel.men kan det verkligen vara det som är problemet.tycker fel marginalen är för liten?

har provat med en annan tändspole o tändhattar men samma skit.
har även idag gett en riktig pyts med start gas i förgasarna men den tänder inte på det.
och enligt några förståsigpåare ska inte cdi boxen vara trasig om den skickar vidar tändimpulsen .men nu känns det som att det kan vara vad som hellst.kanske ska prova med en ny gas wire....

är det någon som har en tändplatta och en cdi box som ligger på hyllan.??

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Inlägg av SRX8R9 » 18 feb 2008, 23:30

Har en CDI Box Till SRX:en #8K4 PM:a Mig för Pris om det är Intressant.

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 19 feb 2008, 13:41

har nu ringt till elteknik i timrå ,han sa att det lät mycket 20% fel så jag ska skicka ned för omlindning av spolarna hos honom.

srx-jocke
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 dec 2007, 19:43
Ort: skellefte

Inlägg av srx-jocke » 20 feb 2008, 13:42

Hej på er alla !

Jag har funderat lite över detta..Och mätte mina spolar.

Fick 178-180 ohm mellan två kablar också.

Så jag kollade upp detta och tror att det kan vara -79 ans tändning ?

Den ska ha 170 ohm på Chargespolen, enligt yamahas data .

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 18 mar 2008, 23:21

om det är någon som undrar om det kan vara fel på en cdi box fastän det är perfekt gnista. så kan jag hälsa er att det stämmer till 100%.det var det som var felet på min nämligen. så nu ryter den fint :)
lurigt som f-n.

Skriv svar