Shimsa vevaxel

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Shimsa vevaxel

Inlägg av Karibopeter » 10 maj 2012, 21:41

Jag plockade ned min rotax 503 & ser att vänstra kolven fått lite stryk.
Så jag honade båda cyllarna samt beställde nya kolvar samt packningsats.
Då jag plockade ur vevaxeln för att byta vevaxeltätningar så upptäcker jag att vänstra vevens sidoshims(bara på den ena sidan) är i stort nernött kanske bara 1 tiondel kvar.
Så det är ju troligtvis därifrån skadorna på cyllen kommer.
Min fråga är då: Ska man plocka ihop och köra vidare eller är jag tvungen att lämna in den för omshimsning??
Alla ramlager verkar vara bytna så de är iallafalll ok.

Någon som vet??

Tacksam för svar
//Peter
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Shimsa vevaxel

Inlägg av Holländaren » 11 maj 2012, 12:06

Jag skulle då bara köra.
På min räser 277a så saknas ena shimset helt, så vevstaken går att flytta ca 1-1½ mm i sidled. Men den håller då bara fint för 8500-9000 varv och har gjort det i 3 år ;) Antagligen är det ett fel redan från fabriken på min motor, så mest troligt har det varit så sen 1982!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Shimsa vevaxel

Inlägg av Snöped » 11 maj 2012, 22:45

Skita i det skulle nog jag göra många dagar men, jag skulle kolla så att inte staken är sned och driver den åt sidan. det verkar osanolikt att ett sånt shims skulle nötas annars tänker jag?? När jag har "slarv kollat" har jag lagt en distans ring på ytan för cylindern och vevat ner staken med en kolvbult i mot den och lagt tunna pappers rämsor mellan distansen och kolvbulten, då ska den nypa fast båda remsorna lika mycke om det är rakt... typ så har fast med en distans om det behövs.

http://www.mmperformance.com/eshopprod_ ... T_TOOL.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Karibopeter
Inlägg: 55
Blev medlem: 21 dec 2011, 21:06
Ort: Järlåsa

Re: Shimsa vevaxel

Inlägg av Karibopeter » 11 maj 2012, 22:53

Hej grabbar,

Jag har forskat lite under dagen och fått besked att det kan vara så att vevstakslagret är på väg att skära.
Vad tror ni??
Olympique 300 -71
Elan-80
Sc-3 150j -73
Sc-20 -80
Sc-3 SA290 -78 35 mil.
Ockelbo 3500 -87
Ockelbo 4500 -88
Ockelbo Fighter -88
Ockelbo Fighter -90
Karibo -90
Karibo -90 185 mil.
Alaska -88
Ranger -95
Aktiv Grizzly -89

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Shimsa vevaxel

Inlägg av RUSCH » 22 jul 2012, 15:23

HELT rätt. nålhållaren slut och nålarna ställer sig lite snett
som resulterar strax i att vevstakslagret är på väg att skära.
En helt vanlig dag i vev välden ;)
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar