Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Inlägg av SS440-80 » 24 apr 2012, 09:49

Jag har en fundering över hur en kolvs vikt kan spela någon roll för motorns uppförande och hållbarhet?
Naturligtvis förstår jag att olika vikt på två- eller tre-cylindrig motorer ger obalans, så tänk enstånka istället.

Anledningen till att jag frågar att är för att min grabb ska borra upp cylindern på sin NV11 (DKW RT125) en dimension och viktskillnaden mellan originalkolven och nya kolven är hela 19 gram. Originalkolven vägen 156g och Ö.D-kolven från engelska BSA väger 175g.
Vad tror ni, ska det påverka motorn på något vis?

Även om det här nu gäller en veteran-MC, så är det ju en tvåtaktare och skulle kunna gälla en snöskoter. Därför lägger jag den i "Tekniksnack" istället för "Laglöst"

Stormcrow
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 apr 2012, 17:25
Ort: Stockbäcken (piteå)

Re: Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Inlägg av Stormcrow » 24 apr 2012, 10:35

Normalt sett så gör tyngre rörliga delar i en motor, att du får något bättre vridmoment, men om det gäller kolven också vet jag inte. Tyngre roterande massa gör motorn "starkare", eftersom de tyngre delarna har mer moment, och därför inte saktar ner lika snabbt vid belastning.

Detta kommer på bekostnad av att den varvar upp långsammare, samma princip där, men åt andra hållet, det krävs mer effekt för att få de tyngre delarna att rotera.

Nu rör det sig ändå om rätt små skillnader, så förmodligen märks det liten eller ingen skillnad, överdimensionen ger ju mer effekt, så motorn kommer säkert bli/upplevas starkare p.g.a det.

Låter nåt av det här vettigt? Jag är inge vidare på att förklara....

//Hazze
Skidoo Everest 500 -79 (Skrotad)

Skidoo Nordik -83

Arctic cat ZRT1004 "franken-cat" -97

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Inlägg av Gunnar » 24 apr 2012, 10:45

När jag borrar ÖD så brukar jag alltid vikta öd kolven till samma vikt som en std.kolv. Det känns som att det blir bättre då.
Jag får som för mig att vevaxeln är balaserad med std kolv och kastar man dit en större/tyngre kolv så blir det obalans.
Bra eller anus vet jag som sakt inte...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Inlägg av magichandauto.se » 24 apr 2012, 11:10

normalt s strever man efter å redusere vikten p roterande masse, ger snabare respons i motorn och du kan varva mera som ger högre efekt. sedan kan ökt vikt ge obalans, mitt tips, svarava ner kolven initu till du får samma vikt, bruker gå fint.

Snöped
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2011, 10:09
Ort: Ratu

Re: Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Inlägg av Snöped » 24 apr 2012, 20:32

En vevaxel är inte i balans utan har en tänkt obalans som tar ut kolvrörelsen som jag har förstått det, och en vikt skillnad på kolven gör rimligen skilnad , men hur stor?? En Raggar ballansering på en vtwin med gemensam tapp ska visst va 0 ballans på en komplett axel med båda stakarna och en kompett kolv = asså en kolv lättare på tappsidan. Och vad jag förstått ar det samma princip på en stånka , Och det går inte att balansera för vibrationsfri gång över ett stort varvtal utan det blir en kompromiss. hur stor betydelse dom där grammen har beror på va veven väger. Skit i det, lätta kolven eller borra ut motsvarande på andra sidan veven..

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Inlägg av SS440-80 » 25 apr 2012, 21:08

Tackar så mycket för hjälpen!
Blir nog till att försöka skala ur lite metall invändigt.
Godset i BSA-kolven är bra mycket tjockare än den originala DKW-kolven från Mahle, så det borde inte vara något problem.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Inlägg av Gunnar » 26 apr 2012, 07:24

man ska vara lite försiktig så att man inte svarvar bort förstärkningarna på insidan av kolven. Man kan ta lite ur kolvbulten.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Vikt på kolv. Fördel/nackdel med tyngre/lättare???

Inlägg av SS440-80 » 26 apr 2012, 10:29

Det var en smart idé Gunnar :idea:
Ska väga in kolvbulten, och sedan räkna ut hur mycket mtrl som måste tas för att komma till 19 gram. Det är ju stål, så det borde inte bli så hiskeligt mycket...

Skriv svar