Sida 1 av 1

mystiskt fel på min Rotax 503

Postat: 07 apr 2012, 18:47
av SkirouleRTX447
Hej, har fått ett mycket skumt fel på min rotax...startar bra och varvar upp ...sen när den varvat upp går den inte att få ner i varv..jag slår av tändningen...rycker tändhattar och motorn går ändå ...va tusan är det som händer i motorn ?? någon som varit med om nåt liknande? jag kan tillägga att motorn stannar då jag ger full gas när den står och tokvarvar utan tändhattar på..-

Re: mystiskt fel på min Rotax 503

Postat: 07 apr 2012, 20:13
av tramsta@live.se
Låter som en kombination av sotiga stift och trasiga insugsgummin.

Re: mystiskt fel på min Rotax 503

Postat: 07 apr 2012, 21:28
av SkirouleRTX447
Nya stift och nya insugsgummin...jag kan tillägga att jag bytt allt i tändnngsväg...en sak jag märkte ikväll va att när jag hade igång motorn på tomgång och sprayade startgas runt insuget så började den knattra och låta mysko..den verkar inte tät i cylinderot alternativt i någon av insugspackning...jag har skruvat en hel del i denna motor och en helt sotningssats sitter på plats...grunden till allt skruvande i den motorn är att den baktänder som bara tusan...har snart bytt allt i motorn , ställt tändning exakt på graden men ändå går den mycket dåligt..men rent tekniskt...hur kan den bete sig så att den går utan tändning?

Re: mystiskt fel på min Rotax 503

Postat: 07 apr 2012, 21:57
av Holländaren
Den går för snål och glödtänder. Det behöver inte vara stiftet som glöder utan det kan vara gjutskägg i toppen eller nåt sånt.
Jag gissar också på läckage nånstans. När trotteln är stängd så tar den luft genom insugsgummit eller var det nu läcker, och får inte soppa till det. När du öppnar trotteln så blir det lättare att få in luft därifrån och då får den soppa till det också. Den går mindre snål, slutar glöda, och stannar.

Re: mystiskt fel på min Rotax 503

Postat: 08 apr 2012, 09:04
av SkirouleRTX447
Hej tackar för den förklaringen...pusselbitarna ramlade på plats ...precis så beter den sig ju ..jag ska riva ner lite av motorn nu och se vars den kan dra tjyvluft...tror att de där baksmällarna kan knäcka packningar lite varstans..har även läst nånstans att det kan blåsa membranet i bensinpumpen..den har jag då faktiskt inte kollat...jag kan tillägga att den ofta är mycket kallare på cylinder på magsidan..alltså tyder det på att den inte gått speciellt hårt på den cylindern..

Re: mystiskt fel på min Rotax 503

Postat: 03 jun 2012, 02:31
av Rotax640Hauler
Fick ett mycket liknande fenomen på min Grizzly, den hade slagit lös övre kolvringen på fläktsidan, knackat sönder kolven och toppen, samlat sot och glötänt när det började gå tungt och vrålvarvat, men den gick bra annars, inga som helst problem fast en kolvring fattades (konstigt nog)... Den måste ha gått snålt helt enkelt, och kolvarna och cylindrarna hade man tydligen kastat om då man såg tydliga spår av tjuvnyp i cylindern och cylindern närmast fläkten är inte lika trolig att råka ut för det som den mot variatorn, så dom satte väl dit cylindern då den går kallare. Bytte bägge cylindrarna och kolvarna från en ersättningsmotor då, och fick skaka ur ljuddämparen på resterande delar av kolvringen...