Ställa tändning

Chassie, Drivlina, osv
Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Ställa tändning

Inlägg av Haggla » 06 apr 2012, 20:26

Står lite still för tillfället i träet ska ställ tändningen på nya race motorn och börja justera lite inför sommaren men står ju typ betydligt mesigare än orginal såg jag......och ska betydligt mer förtändning så när det är en cdi tändning så blir det ju väl så att man vrider bak plattan så blir det väl mer förtändning....Dvs tändpunken borde väl komma tidigare ?

pnilz
Inlägg: 61
Blev medlem: 18 okt 2010, 17:47
Ort: Pengsjö, vännäs

Re: Ställa tändning

Inlägg av pnilz » 06 apr 2012, 21:13

om du vrider med rotationen får du senare tändning och mot är lika med tidigare...

Danne
Ski-doo Olympique 340E 1977 Prototyp 1978 Chassinr.****00001
Ski-doo Alpine 640ER 1975
Ski-doo TNT 340 1974
Ski-doo Olympique 335 1970
Ski-doo Olympique 12/3 1971
Ski-doo Trapper 500GL 1988
Ski-doo trapper 600 1978
Ski-doo Tundra LT 447 1986

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ställa tändning

Inlägg av Haggla » 06 apr 2012, 22:50

Jo alltid bra dubbel kolla när träet ligger nere för stunden, fråga 2 då hur mycket skiljet det på grader nu hade jag markeringen å ca 3-3300 varv där den ska vara på 6t om man vet hur galet den stått då??
Nåja ska väll ställa den rätt imorgon så det blir lite argare motor nu då så det händer något när man gasar....

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ställa tändning

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2012, 12:17

Vad har du för tändsystem?
På ND med 3 sladdar så sänks tändningen 2 grader per 3000 varv.

Jag har gjort en gradremsa som jag klistrat fast på svänghjulet för att kunna se exakt vars man har tändningen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ställa tändning

Inlägg av Haggla » 07 apr 2012, 15:32

Holländaren skrev:Vad har du för tändsystem?
På ND med 3 sladdar så sänks tändningen 2 grader per 3000 varv.

Jag har gjort en gradremsa som jag klistrat fast på svänghjulet för att kunna se exakt vars man har tändningen.
tror jag ska göra det jag också...
Har ND 3 ledad och har haft aningen för lite förtändning så ska höja den något ska hem sedan och kolla hur den är nu efter justering. det enda som jag funderar på nu är hur mycket varje mm/tiondel gör då man justerar på tändplattan men har höjt den något nu men mann får väl plocka isär några ggr tills den är exakt.

Nu mätar jag i mm men antar du kör remsan från TDC då med 0 sedan upp till 25 kanske då??

Hur får du ut gradskalan då?? tar man diameter på svänghjul och delar upp den i 380?? eller?? har kikat på din bild där du har remsan.

Fråga 2 då som jag funderar på nu när jag justerat lite i em, vad tjänar man på resp förlorar på vid mer förtändning.. Normala på min är std 1.75mm och jag åker en bit mer normal fallet och vad det bli i grader dessa 1.75mm vet jag ej men jag håller mig till mm. har lagt på lite mer än jag brukar nu från en tomte som prövat med mer men har ej bestyckat något för att känna om det känns ok men skulle vara kul höra +/-......från er tänd fantaster.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ställa tändning

Inlägg av Holländaren » 07 apr 2012, 21:48

För att veta hur mycket varje mm gör på tändplattan så kan du kolla omkretsen på plattan och dela i 360 (inte 380 ;)). Om man har märken både på plattan och på kanten bredvid så går det att ställa ganska exakt då.

För gradremsan på svänghjulet samma sak, ta omkretsen på svänghjulet och dela i 360. Om man börjar skalan på TDC och kollar true TDC med gradskiva eller nåt så slipper man lita på original markeringar på svänghjulet/huset också.
1,75 mm blir 17,0 grader om vi utgår ifrån att vevstaken är 125 mm.

Jag har försökt läsa på mig lite om tändning men det är ett riktigt mörker..
Vad vi har sett i bänken är att mer förtändning ger mer effekt, tills motorn börjar spika. På våra 277or som har smalt effektområde märks det mest på lägre varv (6000-8000), har man för lite förtändning så kommer man knappt iväg, en grad eller 2 mer kan göra att den går från att knappt komma iväg till att gå som en raket.
Men nu ska det tydligen inte vara så som vi har det. Man ställer om tändningen för att få en komplettare förbränning, men egentligen är det förbränningsrummets jobb. Så ju bättre förbränningsrum man har destom mindre skillnad får man ut genom att ställa om tändningen.
På Olympicens motor så kör jag med 9 grader förtändning (fast tändpunkt med brytartändningen), och jag tror att den har hamnat så pga att jag inte har dragit åt tändplattan ordentlig nån gång för länge sen. Ändå går den som en raket.
Men Blizzens motor ville den absolut inte komma iväg om jag hade mindre än 15 grader vid 6000. Jag tror att jag slutade på 19 grader vid 6000, då känndes den som bäst. Nu är det jävliga att jag körde med samma kompförhållande och topp på dom 2 motorerna, mao så var förbränningsrummen precis likadana. Så varför funkar den ena bra på 9 grader medans den andra aldrig ens orkar ta sig till 8000 med samma tändninställning? Jag vet fortfarende inte svaret, men en gissning är att pipan har mycket stor betydelse också för var man ska ha tändningen.
Det hade varit intressant att testa Blizzens pipa på Olympicens motor och se vad som händer.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Ställa tändning

Inlägg av Haggla » 08 apr 2012, 10:09

Ligger ju en del i förbrännings utrymmet som du säger har vanligtsvis haft bra grejor där men tyvär har mannen som gjort dessa inte möjlighet idag men ska försöka återanvända det som ligger på hyllan och se vad man kan göra av de
tror den förtändning som jag satte upp igår blir drygt 20grader lite över vad jag andvänt förut men ska fixa en remsa så kan man utvärdera lite sedan och ha lite data.
Vad gäller på banan så gick motorn bra med lite för låg för tändning men var väl klippet i början som kändes lyas med sin frånvaro, även tempen på motorn gick ej upp något så men finns många parametrar att titta på där men ska väl börja någonstans iaf.

Prövade med hög förtändning och starta och från att sura gick den på tomgången då så vad kan man utläsa från det då?? ni somm vet lite.

Skriv svar