Sida 1 av 1

Ex veiv

Postat: 03 apr 2012, 18:23
av madfjell
Jag vil gjerne veta hur mycket man kan bevege veven horisontalt før det er dags at gjøre no med det?

Skoteren er en EX 440 80mod. Veven kan ikke beveges vertikalt, men kan beveges unifær 1-2 mm horisontalt.
Ar det lagrene eller blocket som er dårligt?

Mvh Robert

Re: Ex veiv

Postat: 03 apr 2012, 23:36
av marino carlsson
Min kompis vev är likadan på sin EX 440 som han kör med i Burkarcupen. Han har kört så i 2år å tävlat nu utan att något hänt. Om det är bra eller dåligt vet jag inte men de kommer nog någon annan svara på. Tänkte så vet du iaf det.

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 00:02
av madfjell
Då kan det vell funka en stund tell for meg ochså.

En tanke.. hvis veven beveger seg måste ja primær ochså bevege seg och remen slitas snabbare. En annen ting ar jo at veven beveger seg på andra siden ochså,altså på fläktsidan, vil det påverka tenningen på not sett?

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 01:24
av marino carlsson
Veven åker nog inte fram å tillbaka i hela motorn, det skulle nog inte tändningen palla med. Veven måste röra sig i första skinkan skulle ja tro. Men i morgon har nog någon med bra kunskap rättat mig om jag har fel. Detta är tydligen inget ovanligt fenomen på et340 bland annat vad vi fick höra när vi frågade runt lite för kompisens problem.

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 08:36
av madfjell
Hele veven beveger seg, jag har plukkat vekk fläktkåpan och når jag tryckar på variatoren beveger starthuset seg nogre mm.

Lagrene på veven ar nog ok, problemet ar vell at veven ligger "løst" i lagrene. Dette fører vell til at over tid slites vevhuset ved skinkene eller at cyllene slites i nedre del, skulle jag mene.

Kan vell også slite på veven, hvis lagrene inte rullar lett med.

Jag bare gissar her, håpast at noe kan opplyse saken!

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 17:23
av marino carlsson
Ja då avslutar jag mina gissningar ;)

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 19:12
av twich
det beror troligtvis på att veven blvit sne,däregenom orsakat kast som gjort lagerlägena glappa!..

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 20:11
av madfjell
Min svensk ar inte så god at jag vet va blvit sne ar, me har jag forstått det rett stemmer det at mest sannsynlig ar veven (eventuelt vevlagrene) slitt så at veven kan beveges horrisontalt norgra mm. Då måste man vell bare levera den inn til service...

Tackar for svar och gjettninger.
Om non har andra lösningar, kom med dom

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 20:43
av twich
jag tror service blir mkt dyrt då lagerlägena är slut-så behöver du nytt block..o troligtvis de flesta lager + arbete..så en annan botten del kanske är att föredra..!?!.

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 21:01
av SS440-80
Hvis du tror at du kan få veiven rett igjen så har jeg ett feilfritt motorblokk som du kan få kjøpe til en billig peng.

Send et PM hvis du er intressert.

Re: Ex veiv

Postat: 04 apr 2012, 22:40
av madfjell
Det e klart de blir dyrt, men hva ska man gjöra!
Av alla srx og ex man har hatt er de 3 ting som alltid ar sönder
1. Frontboge
2. baljan (bellypan)
3. vev og blokk

I Norge er det omuligt å få tak på (nesten) och i Sverige er det heller inte lett. Som regel er det not fel med dom som selges
Ny vev fra USA/med frakt kommer på rundt 5000-6000kr (kochpreformace)

Service med nye lager+ arbeite blir fort 4000kr.

Men hva ska man gjöra, åka skidor... ;)

Ney, jag får høra va som kan gjøras med veven tror jag