Rotax 503 startar inte

Chassie, Drivlina, osv
ortoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 mar 2012, 19:50

Rotax 503 startar inte

Inlägg av ortoped » 17 mar 2012, 20:07

Hej min Rotax503 startar inte efter att jag kört soppatorrt. Bytt filter, rengjort förgasaren, tänder några sek ibland. Vet nån vad det kan vara?

ortoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 mar 2012, 19:50

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av ortoped » 18 mar 2012, 00:07

Jag är 53 år bor utanför Norrköping och kör bl.a. Terri 30 med Rotax503 och gillar även ATV har Arctic Cat 500

The Bike
Inlägg: 184
Blev medlem: 08 jan 2009, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av The Bike » 18 mar 2012, 08:40

Kolla om den pumpar bränsle till förgasaren, annars så ge han en sup, antingen direkt i cylindern eller i förgasaren!
om inte den pumpar, byt membran i pumpen!
Om den är sur på stiften redan, blås ur stiften, dra runt motorn rejält för att lufta ur, kolla gnistan!
Lycka till!
You Can Fixit!

ortoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 mar 2012, 19:50

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av ortoped » 18 mar 2012, 15:50

Tack för det! Jag hällde i lite i hålen trots att bränslet går fram till förgasarn. Efter några timmar starta den men världens förgasarsmällar varje sekund och ojämn gång. När jag rensade förgasarn skruvade jag på tomgång- och huvudmunstycket också och jag vet inte hur många varv dom ska vara utskruvade kanske det kan ha betydelse eller vad säger du? Hur kollar man gnistan förresten ?

The Bike
Inlägg: 184
Blev medlem: 08 jan 2009, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av The Bike » 18 mar 2012, 16:51

Grundjustering på luftskruven ska vara 1-1 /4 varv ute från botten.
tomgången justeras in till lämpligt när motorn går bra och är varm.
När tomgången är okej, vrid luftskruven fram och åter hitta där den går på högsta varv där ska den vara, men inte mindre än 0,5varv eller mer än 2 varv ut.
Ojämn gång kan bero på överslag i tändstiften om den varit sur.
Kolla gnistan= ur med stiften ,lägg dem mot gods, dra rejält ......tydlig blå gnista mellan elektrod och bygel ska synas.
slår gnistan invändigt i stiftet, så byt stift! (0,7mm i elektrodgap är okej)
You Can Fixit!

ortoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 mar 2012, 19:50

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av ortoped » 18 mar 2012, 18:23

Tack det ska jag prova. Du verkar ha bra koll på det här. Har bara en instrbok för kohlermotor som satt i förut.

ortoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 mar 2012, 19:50

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av ortoped » 25 mar 2012, 19:12

hej igen Rotaxen kan ibland gå 1 min men dör ut och svarar inte. Kan hållas vid liv mha choken några ytterl sek. Provade igen med några supar både i förg och cyl och sedan dess startar den inte alls. Gnista finns och bränsle går fram. Filter bytt förg rengjord. Kan det vara tändspole eller cdi ?

The Bike
Inlägg: 184
Blev medlem: 08 jan 2009, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av The Bike » 25 mar 2012, 21:44

Låter en aning märkligt tycker jag, låter som den får för lite bränsle först.....
ska kanske vara så att nålventilen hänger sig i stängt läge så att den inte fyller upp flottörhuset.
Kolla så du inte har monterat ihop förgasaren fel efter rengörningen, hoppas du kollade lågfartsmunstycket när du rengjorde.
det är nämligen en rätt vanligt att det blir tätt, ta en tun metall tråd och rensa munstycket när det är urmonterat, som rensnål kan du klippa en liten bit wire och pilla lös en tråd.
Om du har gnista så är tändspolen och CDI okej!
men försvinner gnistan efter en stund, då brukar det vara tändspolen....överslag inne i spolen gör att den går varm och dör.
(har man haft problem med glappande tändhattar eller liknande så brukar tändspolen bli överbelastad och dö)
har du sprickor i limningen på CDI´n då kommer fukt in och gör hemska grejor med elektroniken, byt Boxen i så fall.
behöver du saker så är det bara att skicka ett pm, så postar jag prylar omgående!
Good luck ;-)
You Can Fixit!

ortoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 mar 2012, 19:50

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av ortoped » 26 mar 2012, 12:31

Tack igen jag tar ut förgasarn igen även om det tog evigheter att få dit alla delar sist, vajern åkte ur så handtaget glappa etc och jag förstod inte vad det va 1:a timmen. sedan hör jag av mig för delar om det behövs :-D

ortoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 mar 2012, 19:50

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av ortoped » 27 mar 2012, 11:10

Gnistan är diffus inte längst ut där jag tror den ska vara. Den startar och går ojämnt 1 minut och lägger av och svarar svagt på gas. Inte att tänka på att köra iväg. Stiftet på variatorsidan blir mörkare än det andra. :cry:

ortoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 mar 2012, 19:50

Re: Rotax 503 startar inte

Inlägg av ortoped » 28 mar 2012, 20:07

Den starta med nya stift och reng förg tack vare era råd. Tog en sväng på barmarken här nere i rena glädjeyran men råkade skrämma några hästar, en tappsko blev det och jag fick en utskällning så glädjen blev kort

Skriv svar