pipad & portad sachs 290...

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 11 mar 2012, 16:13

Är det någon som portat en 290 efter mallen som florerar runt på forumet och byggt en pipa efter den?
Hur blev resultatet och varför smäller cyl.foten av på sachs?
(jag vet att rajder har portat en sån men han hade en annan pipa)
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 18 mar 2012, 21:59

Någon som provat att gjort en pipa till en std 290 då? Alltså en riktig uträknad pipa inte micklat dit en gammal krosskrök.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 27 mar 2012, 00:02

Vilka varv bör man bygga pipan till?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Arctic5000 » 02 apr 2012, 01:48

skulle gissa på 5500-6000rpm på en orginal 290. lite suddigt om man går efter portningsmallen då man rekomenderar att ha en pipa som är 45mm i diameter och 380mm lång till gjutjärncylinder, nått mer säger dom inte :roll: orginal har en sachs 290 19,5hp vid 5500rpm och en 280 har 16,5hp vid 5600rpm
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 02 apr 2012, 09:22

Borde ju bli skillnad med en pipa på en std också. har några cyllar som jag ska prova lite med. Men undrar varför cyl. Foten lossar ibland?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av teenageparadise » 02 apr 2012, 10:27

givetvis ger en pipa effekt på en standardmotor..
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 02 apr 2012, 11:19

Jo självklart men jag menar om man skulle känna skillnaden :-)
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Arctic5000 » 02 apr 2012, 12:55

De skulle det nog göra. det känns märkbar skillnad bara av att laborera med grovleken på utgående rör ifrån orginal ljuddämparen.

Är absolut ingen expert på det där med cylinderfoten men på en gjutjärnscylinder sitter man nog säker. På aluminiumcylindrarna är det nog ofta en följd av att någon av cylinderfotsbultarna inte sitter som dom ska.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 02 apr 2012, 18:12

Jag har en cyl på nu som är portad hälften av vad som står i mallen, ska göra en pipa till den så får vi se hur den blir. Tänkte porta en annan efter mallen i sommar och göra en annan pipa till den. :-)
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Noe » 02 apr 2012, 19:02

Spännande att höra om resultatet sen :)
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Holländaren » 02 apr 2012, 23:19

Du behöver inte vara rädd för att porta som mallen säger, det är ingen race portning direkt utan den kommer nog hålla hur länge som helst med den portningen. Eller om den inte gör det så beror det då inte på porttiderna eller bredden.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 03 apr 2012, 21:02

Okej, får bli ett sommar projekt att göra den portningen.
Porttiderna på cyl som sitter på nu är: avgas 182, spolkanalerna 125, insug 167
Vad tror ni om dom med en pipa för 7000 varv?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2012, 18:35

Jag tror nog helre att din motor kommer vilja varva närmare 8000 varv iofs är det ingenting jag garanterar men i alla fall enligt dom här tabbelerna http://hem.fyristorg.com/snoskoter/2-Taktsmotor.htm" onclick="window.open(this.href);return false; jag har själv utgåt från den här mallen då jag portade min motor :)

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 04 apr 2012, 22:34

Okej, jag tror att jag har en powerblock som ska passa så då kan man ju lika gärna varva lite till. Litar ibte riktigt på den där plåten som sitter där std.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Evervärst 444 » 06 apr 2012, 09:39

som sagt det är bara gissningar,det har ju förviso med slaglängd osv att göra oxå .. någon borde ju ha kört med liknande porttider på en sån motor här på forumet!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Holländaren » 06 apr 2012, 12:05

Jag körde med ungefär dom porttiderna på 640:n och nog ville den varva lite mer än 7000, nånstans mellan 7500-8000 minns inte exakt. Men det beror nog mest på pipan var man får effekten.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Evervärst 444 » 06 apr 2012, 14:49

Japp jag kör med 180 grader på avgas och 134 spol. slidskivan från en 454 och jag varvar 8200rpm, singelpipa för 7800 rpm men det beror mycke på pipan som holländaren skriver, körde i fjol med dubbel rör och då ville den varva nästan 9000rpm dock hade jag lite mer insugsduration då !

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 06 apr 2012, 17:50

Då borde det ju bli lämpligt med 8000rpm då... Fint fint. Tack ska ni ha (det blir en projekttråd sen också)
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av Bennet » 06 apr 2012, 18:59

fick tips av en att undvika att låten en 1cyl Sachs motor varvar över 8000varv, vevstackarna gillade visst inte detta. men vi diskuterade då om en 340 så det kan vara annorlunda för en 290
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: pipad & portad sachs 290...

Inlägg av tapio » 06 apr 2012, 22:23

Okej, nu blev det svårt igen. Jag som trodde att jag visste hur jag skulle göra, vill inte riskera en stake för det är std blocket som jag ska använda och skotern är tänkt att bli std sen igen....
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Skriv svar