Sida 1 av 1

Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 15:41
av spider66
Finns det nå nackdelar med flygbränsle 100 oktan?

Re: Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 18:06
av Starlite
Vågar man flyga med det så tror jag man vågar tanka det i skotern :roll:

Re: Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 18:27
av wiktorin
Skulle nog tro att det är av den bättre sorten!

Re: Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 20:04
av spider66
Henke skrev:Funkar kanonbra
Vad är max kompförhållande man kan använda det till?

Re: Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 21:31
av Dokkie
Om du menar flygfotogen så är en nackdel att du inte kan stänga av skotern, du måste kväva den med handen över förgasaren. En annan intressant sak är att du kan rycka av tändhattarna och motorn går ändå :)

Sen tror jag inte att smörjningen blir helt 100 :)

Re: Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 21:49
av spider66
Nä det är inte flygfotogen.

Re: Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 21:54
av Haggla
kan ju ha 15l sunoco GT + om intresse finns klarar av högt komp.........

Re: Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 22:08
av pnilz
Jag körde min pw 50 på flygbränsle när jag var 7-8 år fick av grannen han hade eget flygplan... Tyckte den gick lite bättre men det var nog inbillning men det funkade fint och känndes helrätt!!!! :)

Re: Flyg bränsle

Postat: 01 mar 2012, 22:12
av flincken93
50/50 fungerar bäst! har provat rätt mycket. (50%95 50%100LL)

Re: Flyg bränsle

Postat: 02 mar 2012, 00:16
av Hasse1
Kläm i den lite nitro i stället :mrgreen:

Re: Flyg bränsle

Postat: 02 mar 2012, 05:11
av spider66
Henke skrev:100LL är på 100 mon oktan rätt så mycket mer än vad vi räknar här hemma tex. Aspen racing har bara 90 mon oktan. Vanlig 98 på mack har tro jag bara 88 mon oktan. 100 LL har mer bly än vad som fanns förr i mackbränsle
Den är oxå billig ca 15-20 kr litern men olaglig att använda till något som inte flyger :roll:

Olika racesoppor

Sunoco 260 gt+ har 99 oktan
VP motorsport 109. har 101 oktan

Så 100LL är ett alternativ
Tack för hjälpen :thumbright: Då är den ju laglig att ha i Yamaha.Dom flyger ju fram ;)

Re: Flyg bränsle

Postat: 02 mar 2012, 06:55
av yamaton
spider66 skrev:Tack för hjälpen :thumbright: Då är den ju laglig att ha i Yamaha.Dom flyger ju fram ;)
He he, ja det kan man säga, 1977 Srx 440 var från fabrik avsedd för detta bränsle som också framgår av instruktionen "Aviation Gasoline" på tankkåpan. Det var det vanligaste högoktaniga alternativet på den tiden.

Re: Flyg bränsle

Postat: 02 mar 2012, 10:55
av Hasse1
spider66 skrev:
Henke skrev:100LL är på 100 mon oktan rätt så mycket mer än vad vi räknar här hemma tex. Aspen racing har bara 90 mon oktan. Vanlig 98 på mack har tro jag bara 88 mon oktan. 100 LL har mer bly än vad som fanns förr i mackbränsle
Den är oxå billig ca 15-20 kr litern men olaglig att använda till något som inte flyger :roll:

Olika racesoppor

Sunoco 260 gt+ har 99 oktan
VP motorsport 109. har 101 oktan

Så 100LL är ett alternativ
Tack för hjälpen :thumbright: Då är den ju laglig att ha i Yamaha.Dom flyger ju fram ;)
Jo nu fick du till det :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Flyg bränsle

Postat: 02 mar 2012, 16:04
av mRetro
Har även hört att Flygsoppan med bly gör att motorn går betydligt kallare. Då kan man ju samtidigt fundera hur det påverkar pipornas funktion?

Re: Flyg bränsle

Postat: 02 mar 2012, 23:33
av ROCKET
Minska stingerrören :-)
Nej för fan, prova som vanligt.

Re: Flyg bränsle

Postat: 03 mar 2012, 00:07
av Hotpistons
Inga problem med pip funktionen...

Re: Flyg bränsle

Postat: 03 mar 2012, 08:34
av Haggla
åkte in the beginning på blyad flygsoppa 114 oktan men under konverteringen till Sunoco race soppan (blyat förbjöds) så märkte vi ingen skillnad avseende komp och spikningar, vad gäller kall alt varm så var det marginell skillnad om jag minns rätt så inget att lägga energi på men prövade VP´s soppa en gång och gillade då inte dess egenskaper på en rotax iaf.......