Flyg bränsle

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Flyg bränsle

Inlägg av spider66 » 01 mar 2012, 15:41

Finns det nå nackdelar med flygbränsle 100 oktan?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Flyg bränsle

Inlägg av Starlite » 01 mar 2012, 18:06

Vågar man flyga med det så tror jag man vågar tanka det i skotern :roll:
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Flyg bränsle

Inlägg av wiktorin » 01 mar 2012, 18:27

Skulle nog tro att det är av den bättre sorten!
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Flyg bränsle

Inlägg av spider66 » 01 mar 2012, 20:04

Henke skrev:Funkar kanonbra
Vad är max kompförhållande man kan använda det till?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Dokkie
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:07
Ort: Järbo,Gästrikland

Re: Flyg bränsle

Inlägg av Dokkie » 01 mar 2012, 21:31

Om du menar flygfotogen så är en nackdel att du inte kan stänga av skotern, du måste kväva den med handen över förgasaren. En annan intressant sak är att du kan rycka av tändhattarna och motorn går ändå :)

Sen tror jag inte att smörjningen blir helt 100 :)
Ockelbo 300 1967
Ockelbo 300 1968
Ski-Doo Elan 1972
Ski-Doo Elan 1977
Ski-Doo Elan 1978
Ski-Doo Safari 1992

Andra leksaker:
NV 11 Tiger 1951
NV 36 1953
NV 35 1952
Ford Fairlane 500 1963
Ford Falcon 1961
Volvo BM LM 641 1973

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Flyg bränsle

Inlägg av spider66 » 01 mar 2012, 21:49

Nä det är inte flygfotogen.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Flyg bränsle

Inlägg av Haggla » 01 mar 2012, 21:54

kan ju ha 15l sunoco GT + om intresse finns klarar av högt komp.........

pnilz
Inlägg: 61
Blev medlem: 18 okt 2010, 17:47
Ort: Pengsjö, vännäs

Re: Flyg bränsle

Inlägg av pnilz » 01 mar 2012, 22:08

Jag körde min pw 50 på flygbränsle när jag var 7-8 år fick av grannen han hade eget flygplan... Tyckte den gick lite bättre men det var nog inbillning men det funkade fint och känndes helrätt!!!! :)
Ski-doo Olympique 340E 1977 Prototyp 1978 Chassinr.****00001
Ski-doo Alpine 640ER 1975
Ski-doo TNT 340 1974
Ski-doo Olympique 335 1970
Ski-doo Olympique 12/3 1971
Ski-doo Trapper 500GL 1988
Ski-doo trapper 600 1978
Ski-doo Tundra LT 447 1986

flincken93
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 dec 2011, 01:15

Re: Flyg bränsle

Inlägg av flincken93 » 01 mar 2012, 22:12

50/50 fungerar bäst! har provat rätt mycket. (50%95 50%100LL)

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Flyg bränsle

Inlägg av Hasse1 » 02 mar 2012, 00:16

Kläm i den lite nitro i stället :mrgreen:
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Flyg bränsle

Inlägg av spider66 » 02 mar 2012, 05:11

Henke skrev:100LL är på 100 mon oktan rätt så mycket mer än vad vi räknar här hemma tex. Aspen racing har bara 90 mon oktan. Vanlig 98 på mack har tro jag bara 88 mon oktan. 100 LL har mer bly än vad som fanns förr i mackbränsle
Den är oxå billig ca 15-20 kr litern men olaglig att använda till något som inte flyger :roll:

Olika racesoppor

Sunoco 260 gt+ har 99 oktan
VP motorsport 109. har 101 oktan

Så 100LL är ett alternativ
Tack för hjälpen :thumbright: Då är den ju laglig att ha i Yamaha.Dom flyger ju fram ;)
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Re: Flyg bränsle

Inlägg av yamaton » 02 mar 2012, 06:55

spider66 skrev:Tack för hjälpen :thumbright: Då är den ju laglig att ha i Yamaha.Dom flyger ju fram ;)
He he, ja det kan man säga, 1977 Srx 440 var från fabrik avsedd för detta bränsle som också framgår av instruktionen "Aviation Gasoline" på tankkåpan. Det var det vanligaste högoktaniga alternativet på den tiden.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Flyg bränsle

Inlägg av Hasse1 » 02 mar 2012, 10:55

spider66 skrev:
Henke skrev:100LL är på 100 mon oktan rätt så mycket mer än vad vi räknar här hemma tex. Aspen racing har bara 90 mon oktan. Vanlig 98 på mack har tro jag bara 88 mon oktan. 100 LL har mer bly än vad som fanns förr i mackbränsle
Den är oxå billig ca 15-20 kr litern men olaglig att använda till något som inte flyger :roll:

Olika racesoppor

Sunoco 260 gt+ har 99 oktan
VP motorsport 109. har 101 oktan

Så 100LL är ett alternativ
Tack för hjälpen :thumbright: Då är den ju laglig att ha i Yamaha.Dom flyger ju fram ;)
Jo nu fick du till det :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
mRetro
Inlägg: 253
Blev medlem: 28 dec 2008, 15:40
Ort: Umeå

Re: Flyg bränsle

Inlägg av mRetro » 02 mar 2012, 16:04

Har även hört att Flygsoppan med bly gör att motorn går betydligt kallare. Då kan man ju samtidigt fundera hur det påverkar pipornas funktion?
/mRetro (Team Snopro Sweden)

Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75

ROCKET
Inlägg: 40
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:51
Ort: Skellefte

Re: Flyg bränsle

Inlägg av ROCKET » 02 mar 2012, 23:33

Minska stingerrören :-)
Nej för fan, prova som vanligt.
Yamaha Srx -79
Yamaha Srx -80
Yamaha Srx -80
John Deere Liquifire -80
+ några till Deere`s
Ockelbo 600-2 -72?
Snöped -??

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Flyg bränsle

Inlägg av Hotpistons » 03 mar 2012, 00:07

Inga problem med pip funktionen...
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Flyg bränsle

Inlägg av Haggla » 03 mar 2012, 08:34

åkte in the beginning på blyad flygsoppa 114 oktan men under konverteringen till Sunoco race soppan (blyat förbjöds) så märkte vi ingen skillnad avseende komp och spikningar, vad gäller kall alt varm så var det marginell skillnad om jag minns rätt så inget att lägga energi på men prövade VP´s soppa en gång och gillade då inte dess egenskaper på en rotax iaf.......

Skriv svar