Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Chassie, Drivlina, osv
Amarace
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2012, 01:13
Ort: Lapplands Sydport

Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Amarace » 26 feb 2012, 01:19

Ja som rubriken :)

Har en Ski Doo Trapper 500GL -88 som inte är ok i elsystemet, hemkopplingar och spänningne regleras inte. Nu har jag fuskat till det så jag har iaf lyse genom att sätta en universalregulator direkt på halvljuset.

Helst skulle jag vilja ha ett elschema till allt, men över motorn kan gå också, så får jag dra resten själv som jag vill. Är ju så logiska färger, alla kablar på skotern är gula, dom från motorn har jag för mig var svart svart/gul.

Ska tro att det går med schema från dom flesta Rotax med elsystem som inte jordas genom motorn/chassie utan genom att ljusspolens bägge poler kommer ut.
Sno-Tric SC2 -67
Yamaha ET340T -82
Ski-Doo Trapper 500GL -88

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Holländaren » 26 feb 2012, 03:05

Om du har en voltregulator med 1 sladd så ska gul till voltregulatorn, svart/gul jordas i chassit, eller nåt annat lämpligt, bara den får kontakt med jorden på voltregulatorn.
Om du har en annan regulator med fler sladdar så kanske det blir nåt annat men mellan dom 2 kablar från motorn får du iaf oreglerat växelström.
Jag brukar dra en kabel till regulatorn först, och sen fortsätta därifrån till lyse mm, men det ska inte spela nån roll var nånstans regulatorn sitter, man kopplar den alltså som en vanlig förbrukare.

Ett komplett elschema till en Trapper är kanske inte helt lätt att trolla fram eftersom det inte är nån riktig Ski-Doo. Men det kanske kan funka med ett elschema till nån annan modell från det året:
http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo_files/1988_WD.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Antar förresten att du är samma Amarace som på diverse Volvoforum? Samma Holländare här iaf ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Amarace
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2012, 01:13
Ort: Lapplands Sydport

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Amarace » 27 feb 2012, 01:20

Tjenare, det var inte igår man såg till dig :) Jo nog är det samma Amarace.

Egentligen är det ju mer samma skoter som en Lynx 5900 om man ser till skotern i sig, och den är ju finsktillverkad.

Det är inte voltregulatorn jag har problem med, det är alla skitkopplingar på skotern, det går inte att få ordning på det utan schema tyvärr. DOm är ju så knäppt kopplade så ljusspolen är inte jordad i tändplattan, utan bägge polerna kommer ut, sen separeras växelström och likström och inget jordas i motor/chassie. Och inte ens "jorden" är ok, därav att jag kopplat en vanlig regulator direkt på halvljuset bara.

Så vet jag bara vilka kablar ut från motorn som är från ljusspolen ska jag nog få ordning på det på nåt vis :) Och just det lär vara samma som många andra rotax som sitter på skotrar med batteri.
Ska kolla på den sidan du länkade.
Sno-Tric SC2 -67
Yamaha ET340T -82
Ski-Doo Trapper 500GL -88

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Holländaren » 27 feb 2012, 01:27

Nej det var det verkligen inte :) Fast jag har just reggat mig på 200 klubben igen för nån vecka sen, men man är väl inte den aktivaste användaren där nuförtiden.

Men det ska nog vara dom 2 du pratade om, gul och gulsvart. Det kan finnas en spole till, till baklyset, dom går då oftast till samma regulator.
Att inte lysspolen jordas i tändplattan är väl gjort för att inte växel- och likströmmen ska ha samma jord eller nåt. Likströmmen jordas i chassit om du nu ska ha det, och då borde det finnas 3 sladdar på regulatorn. 2 st växelström in, en likström plus ut, och regulatorns hus är jorden till likströmmen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Amarace
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2012, 01:13
Ort: Lapplands Sydport

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Amarace » 27 feb 2012, 01:40

Jo regulatorn är jag helt med på, den är ju samma på dom flesta som ska ha likström, det är just vilka ut från motorn som jag varit brydd över, ska kolla på skotern hur det ser ut i veckan så ska jag nog få ordning på det för tillfället iaf nu då jag vet färgerna. O likström behövs inte, batteriet är liks borttaget så.
(från motorn är det ju svart, svartgul, kan inte minnas att det var nån gul där, men kan minnas fel, iaf så är det från den plinten bara gula kablar och resten av skotern är det enbart gula kablar också, inte vänligt för felsökning direkt)

Blir nog att jag drar om hela skiten till sommaren :)

Har ju förstått att du blitt biten av skoterintresset, själv har jag gått över mer till gamla moppar. (fast nog har jag ju en massa Volvo såklart :) ).
Sno-Tric SC2 -67
Yamaha ET340T -82
Ski-Doo Trapper 500GL -88

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Holländaren » 27 feb 2012, 02:07

Svartgul borde iaf vara en av dom då, men den andra har varit gul på alla Rotax motorer jag har hållt på med.
Men har du ingen gul så kan du ju mäta dig fram vilken som är den andra :) Bara kolla motståndet mellan svartgul och alla andra, när du får kontakt så har du hittat rätt.

Själv har jag också lyckats dra på mig några moppar.. Som att man inte hade nog mycket å göra ;)
Tror förresten jag och sambon passerade din kåk för ett par år sen. En bit utanför byn på väg ner mot Borgafjäll kan det stämma? Tyckte jag kände igen några bilar där iaf!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Amarace
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2012, 01:13
Ort: Lapplands Sydport

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Amarace » 27 feb 2012, 02:22

Jag kan minnas fel på färgen, ska kolla i veckan då jag orkar. Är så mör i kroppen så vete attna om ja orkar nåt i morrn (12,5 mil på en trapper sliter på en).

Då passerade du min gård, 1,3 mil från Dorotea mot Borga (alltså ca 8,7 mil från Borga), enda stället som har en massa skrot på gården o så nära vägen :) Men det är mitt i byn jag bor i princip (Avaträsk).

Vad för moppar har du?
Sno-Tric SC2 -67
Yamaha ET340T -82
Ski-Doo Trapper 500GL -88

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Holländaren » 27 feb 2012, 02:41

Börjar bli lite offtopic men det kan vi ta ;)

Dom är väl kanske inte sådär värst gamla men jag har en Nevada -78 och så 2 st Magnum X från början på 80 talet nånstans. Magnumen räknas väl kanske inte som moppe men den är ju då 50 kubik iaf och har i princip samma motor som Puch Maxi. Och så letar jag efter ett lämpligt 50-60 tals objekt att stoppa en 5 växlat M50 Jet motor i :)

Här är en bild på Nevadan.. Tänkte att jag köper en billig moppe, och det var den ju. Men sen behövde varenda pryl på hela moppen bytas ut för allt var kass, det är bara ramen, gaffeln och hjulnaven som är kvar av moppen jag köpte.. Allt annat fick man köpa nytt eller mindre dålig begagnad. Inte mycket kvar att göra på den nu, jag provkörde den i somras men då hade jag visst glömt att sätta tillbaks kulorna till gaffeln så den var en aning svårstyrd och ostabil ;) Motorn blev en 4-växlat med 50cc Athena reed cylle och högkomps topp.
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Emil N
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 apr 2011, 21:10
Ort: Arvidsjaur

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Emil N » 27 feb 2012, 09:45

Det finns bara en ljusspole och kablarna är gul och gulsvart. Har du en GLE så ska det vara en likriktare med fyra kablar. Två gula som du kopplar ihop med dom två gula från spolen. Svart jordar du och den röda har du 12+ på. Har du en GL så ska du ha en svart liten spänningsregulator med en alternativt två kablar på. regulatorplattan ska jordas. Eventuelt en svart som du jordar. Den ena gula från spolen jordar du också. Den andra från spolen kopplar du ihop med den gula på regulatorn. I skarven mellan dessa kablar tar du ut det som man kan kalla 12+ fast det egentligen är växelström. Den svarta från generatorn är dödaren som ska delas och jordas genom dom tre dödarna. Jag tycker du börjar med den, annars kommer du få gashäng och avsluta ditt liv i trädtopparna.
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85

Amarace
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2012, 01:13
Ort: Lapplands Sydport

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Amarace » 27 feb 2012, 18:15

Ja då ska jag nog få till det. Originalregulatorn sitter där, men det är så mycket skarvar o skit att man inte vet vilken kabel som är vilken på skotern. Skulle ha haft en bild. Ena gula från regulatorn går till en skarv med sammalagt 4 kablar (flatstift med flatstiftsskarvar), likaså den andra gula är kopplad på samma vis. Och dom skarvarna är inte original. Så jag ska göra om till enbart växelström som "jordas" i chassiet.

Själva dödaren fungerar, så den biten är som det ska.

Men jag har en GL (står då så både på skoter och regbevis), men med batteri, elstart och likströmstuta. GLE kom väl först 89?

Holländaren, jag var en puchtok en gång i tiden, vill ha tag på nån igen men dom är för dyra (själv håller jag på med gamla Monark o Crescent samt en Rex o en DBS). Men M50Jet motorn ska du ju ha på en Racing, där den kommer till sin fulla rätt :)
Sno-Tric SC2 -67
Yamaha ET340T -82
Ski-Doo Trapper 500GL -88

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Elschema till Trapper 500GL -88 (eller till Rotax 447)

Inlägg av Team Lillsia » 24 nov 2017, 16:29

Är det nån är som har sparat Marinos el-schema i Paint för rotaxmotorer??
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Skriv svar