reed?

Chassie, Drivlina, osv
magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

reed?

Inlägg av magichandauto.se » 16 feb 2012, 13:44

någon som vet hur mycket mer efekt man kan räkna med om man flyttar ner insuget i vevhuset och monterar reedventilar mot en "normal" tvåtaktare? mycket jobb det vet jag, men vore roligt med en uppskatning.

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: reed?

Inlägg av Soderberg » 16 feb 2012, 14:23

Naturligtvis ger det effekt, men gissningsvis inte den effekt du önskar. Du kan trimma väldigt hårt enbart med kolvstyrt insug och där reedsen börjar göra nytta, har mest troligt din motor redan exploderat. På den tiden när Go-carts körde med kolvstyrt, så var effekten hiskelig/cc jämfört med de flesta skotermotorer.

1949 slogs det rekord i hastighet på Bonewills saltöken med en streamlinead 50cc NSU (196 km/h). Hittar inte sidan där jag läste detta för massor av år sedan. Den var på närmare 25 hk och kolvstyrd. Sök på "flying hammock" som streamlinern kallades.

Däremot så ger ju reeds andra fördelar som tex jämnare effektkurva. Annars finns ju alltid slidmatning som slår reeds med hästlängder :). Ger dig ännu mer jobb naturligtvis.
Ola
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
Emil N
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 apr 2011, 21:10
Ort: Arvidsjaur

Re: reed?

Inlägg av Emil N » 16 feb 2012, 14:46

Ja så är det. I kolv och slidmatade motorer utnyttjar man insugspulsen till max men bara på det varvet som motorn är avstämd på. Slidmatningen ger möjlighet att ha asymetrisk duration istället för kolven som ger samma öppningstid före som efter öd. reedventilerna gör att man får insuget öppet endast när det är undertryck i vevhuset plus en liten tid till som pulsen skjuter på. Detta gäller ju då på alla tänkbara varv men pulsen blir inte lika markant då öppningen av insuget sker gradvis och ventilerna i sej bromsar något också. Reedventiler ger alltså lägre effekt men ett mycket bättre register. På en motocross eller touringskoter är detta givetvis att föredra både för det bättre registret och bränsleförbrukningen.
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: reed?

Inlägg av magichandauto.se » 16 feb 2012, 18:37

lite motor explosjoner får man väll räkna med :-))
ett mycket bättre register, låter ju inte fel det. min tanke e ju att om reedsen sitter nere i vevhuset, så måste ju motorn suga in luft/bränsle under en mycket långre tid, nästan hela slaglängden och få en mycket bättre fylningsgrad, vidare utan insug i själva syllen måste man ju kunne flytta spolkanalarna och göra avgasporten vidare, samt få till störra spolkanalar. kan ju va man får förstärka blocket och vev mm.. men om man nu gjör en så omfattande ombyggnad så måste väll det gå oxå.

Användarvisningsbild
Emil N
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 apr 2011, 21:10
Ort: Arvidsjaur

Re: reed?

Inlägg av Emil N » 16 feb 2012, 20:34

Nej du får sämre fyllnadsgrad eftersom man går miste om den starka pulsen som uppstår när kolven eller slidskivan hastigt öppnar insuget. Vill man verkligen åt hög toppeffekt så är det bättre att satsa på slidmatning, fler cylindrar och högt varv. Vill man istället ha en mer körbar motor så är reedventiler att föredra.
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: reed?

Inlägg av magichandauto.se » 17 feb 2012, 11:50

hur funkar kombon kolvstyrd och reed?

Användarvisningsbild
Emil N
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 apr 2011, 21:10
Ort: Arvidsjaur

Re: reed?

Inlägg av Emil N » 17 feb 2012, 13:57

Bättre lågvarvsegenskaper på bekostnad av toppeffekt. Men man kan ju fila insuget och eller ta lite i underkant på kolven eller göra ett fönster i kolven om den är tillräckligt stadig. med reedventil får man ju också möjligheten att göra en till kanal ovanför insuget, boostport brukar den kallas ibland och kom till när en ingenjör ville ha bättre kylning av kolvbultslagret. Räknar man med den extra portarean så kan man nog ta in det man tappat på reedventilen i toppeffekt.
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85

Skriv svar