Rotax 640 modifiering

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av swampen » 19 dec 2021, 23:55

Rotax640Hauler skrev:
15 aug 2012, 00:47
Ja, var rädd för att 775:an var så pass ovanlig och utgången, men det gör inget.
Jag tänkte använda 503 tidigare till bygget men eftersom att den har vekare vevhus och saknar startmotorfäste på förgasarsidan så la jag ner den idén och köppte 640 motorn som jag fick Alpinen på köpet om man säger så. Jag valde 640 motorn eftersom att den har gjutgods för startmotor fäste på avgas och förgasarsidan, den är hyfsat pålitlig och har jämn gång då större motorer går jämnare.

Jag har ett litet sortiment av hydraulgrejer jag fått efter en garagerensning åt en bekant, och tänkte sätte dem till nytta i en stordragare.
Jag har funderingar kring att inskaffa en till likadan Alpine, kanske något nyare så man får hög/låg låda och förse den äldre med lådan jag har i garaget.
Det jag tänkt göra är att slå ihop två Alpiner och förse dem med ramstyrning, hydraulisk drift fram och bak.
Pappa tycker att eftersom jag har Saabens V4 motor som är liten och låg så ska jag använda den på maskin, men eftersom att jag vill hålla vikten nere största möjligast så blir det en tvåtakts motor. Det var därför jag tänkte om det går plocka fler hästar ur 640, då hydrauliska grejer tar kraft.
Främst tänkte jag använda den för timmer transport på vintern/våren, men kan lika väl användas under sommaren över myrar och andra marker med dålig bärighet när den gör lite markskada, bra mindre än fyrhjulingar.
Den bakre maskin blir likt ett flak, och kan likaväl förses med sittdynor för passagerare eller användas som flak och dra hem älg med om man så vill. Fronten ska jag göra om så den blir av stålplåt och mindre känslig för stötar, och en egen huv tänktes att göras av eventuellt glasfiber.
Kylning till hydrauliken skall jag göra av stålrör med plåtflensar likt gamalt tillbaka, drivningen hade jag tänkt använda variabel pump men tror jag ska använda separat ventil för drivningen då jag kan krypköra motorn, och vid behov ge gas, men hittar jag en variabel pump så givetvis använder jag sådan, de är inte billiga dock.

Ett projekt jag velat genomföra en tid tillbaka och fattas bara andra skotern nu, har rotat igenom grejerna hemma och hittade en förgasarfläns från ett Kohler insug till VM32 och VM34, tänkte testa få igång 640 med en ordentlig förgasare, HD gasarn har jäklats nog länge fast jag bytt membran och filter, väl jag som inte ställer lågfarten rätt troligen.
Dubbla ljuddämpare tänkte jag skippa, men ska kanske göra nytt avgassystem som dras bakåt ändå med ljuddämpare från en Skoda, får ner ljudnivån lite åtminståne, eventuellt blir det två dämpare efter varandra, men troligen inte individuella.

Urgammal tråd!! De vet jag! Och helt inaktiv, men de kan ju finnas fler som Google sej hit och vill lära sej nått :-)

T2 motorer och Hudrualik går dåligt ihop, av 2 olika anledningar, dels lågt vridmoment på låga varv och dels pga stora varvtalsskillnader (långt varvtalsregister)
Saab V4 motorn skulle vara ett Mycket MYCKET bättre alternativ till detta bygge om de hade blivit verklighet av detta.
(Jag antar bara nu, men antar att de alldrig blev nått? Eftersom diskussionen dog ut och inga bilder inkom)
En Saab V4 motor fungerar alldeles ypperligt för att driva en eller i ditt fall ett par, 3 st hudrual pumor av lagom storlek.
Desamma kan jag inte påstå om en (relativt liten) 2 takts motor tyvärr. Hydrual pumpar har ganska specifika varvtal där dom arbetar bra, ger minsta möjliga värmeutveckling och minsta kavikation , en över varvad hydrualpump får en kort livslängd och riskerar att börja pumpa luftbubblor och då blir oljan Svinhet och både oljan och pumpen tar stryk. Ska du då dimensionera utväxlingen efter ett Högt motor varvtal så kommer det då istället inte hända NÅn ting alls knappt när du har låga motorvarvtal.

Hoppas ni förstår vad jag menar 😊 mvh Martin.
Rajden ärFavoriten!

Skriv svar