Rotax 640 modifiering

Chassie, Drivlina, osv
Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 12 feb 2012, 17:54

Hej!

Har en Rotax 640 motor från en 1975'as Alpine som jag har lite idéer för, och skulle vela veta vad den har för uttags effekt.
Den har 35 hästkrafter med enkel Tillotson HD förgasare, men undrar om hur mycket vridmoment den har?
Och vad blir effekten med dubbla 32 mm eller 34 mm Mikuni på den.

Tack på förhand!
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Holländaren » 12 feb 2012, 18:29

35 hk ska den väl ha vid 5000 varv ungefär, och då blir vridmomentet ca 50 Nm vid det varvtalet.
Tror inte det blir nå mycket mer effekt med dubbla gasare, kanske en häst eller 2.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 22 apr 2012, 19:55

Tack Holländaren !
Ursäkta att jag vart frånvarande så länge, har haft lite andra saker för mig.

Har pratat i helgen med en som håller på med bl.a demontering och reperationer av dessa maskiner och återförsäljare av Duells delar i Happis och fick veta att den genererar 40 hk med enkel Mikuni VM34 vid 5 500 varv.
Och orginal har den 35 hk vid 5 500 v.p.m mycket riktigt, tänkte montera dubbla 34 mm Mikunis på den och byta tändsystemet mot CDI, så nog ska den väll få mer än 40 hästar då
Tycker då att den borde bli vassare än så, såg ett annat inlägg att den bör ha drygt 50 hk, och gubben jag pratade med bekräftar det, dock är han osäker på vridmomentet. Men nog ska 50 Nm original vara inte allt för inkorrekt, då den har stora kolvar och så pass lång slaglängd.
Jag hade tänkt att använda individuella avgasrör, lång dämpare fram och kortare dämpare bakåt per cylinder, så det borde väl få motorn att ge lite mera att vrida med?

Dock undrar jag också, är variatorn fastgängad direkt på axeln eller är den konad som "modernare" skotermotorer?
Vet att startkransen är gängad på axeln, men vette hur variatorn sitter, inte hunnit kolla upp det, och boken säger inget att den är vilket.
Men, såg 290-Lång bygget tidigare och såg Cometvariatorn, typ 94C Duster om jag inte misstar mig?
Kräver det någon modefiering på axeln för att montera detta?
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

pnilz
Inlägg: 61
Blev medlem: 18 okt 2010, 17:47
Ort: Pengsjö, vännäs

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av pnilz » 22 apr 2012, 20:45

Variatorn är gängad på axeln och startkransen är på krympt gängan på den är till avdragaren.värmde min och drog av den med vanlig kloavdragare.
Ski-doo Olympique 340E 1977 Prototyp 1978 Chassinr.****00001
Ski-doo Alpine 640ER 1975
Ski-doo TNT 340 1974
Ski-doo Olympique 335 1970
Ski-doo Olympique 12/3 1971
Ski-doo Trapper 500GL 1988
Ski-doo trapper 600 1978
Ski-doo Tundra LT 447 1986

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 23 apr 2012, 19:29

Ok tack, men krävs det någon modefiering för att montera typ en Comet eller PowerBloc variator?
Tänkte dock inte använda någon av dessa, tänkte använda mig utav samma montering som en variator på kona.
Jag ska nämligen inte använda variator på motorn, ska bli annan typ av drivning.
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Holländaren » 23 apr 2012, 19:51

Om du hittar en Comet eller Powerbloc till gängad axel så passar den direkt. Men dom flesta är ju till 30 kona och dom passar alltså inte.
Men däremot vet jag att Comet 102or går att borra/gänga och göra passande till dom här vevarna, hur det är med andra modeller vet jag inte.
Annars går det att lämna in veven och få en 25 mm kona på den (större går inte för då får man inte dit packboxen och lagret), sen en 25-30 mm adapterkona på det så får du på vad som helst.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 24 apr 2012, 19:20

Ok, tack så mycket!
Hur är vevaxeln lagrad, har den rullager emellan vevelementen eller är det bara en "distans"?
Hör rykten om att den bara är tvålagrad, och därför har tendens till att vrida veven ur position när man drar upp effekten, stämmer det eller?
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Holländaren » 24 apr 2012, 19:24

Original så har dom 3 lager, ett på varje sida om veven och ett i mitten. Om man ska ha isär veven så kan man sätta 2 lager i mitten med 2 packboxar mellan lagrena.

Såhär alltså. Kan lägga till att den här veven vred sig direkt efter lite portning, med dom dubbla lagrena i mitten. Sen blev den svetsad och då höll den.
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 24 apr 2012, 19:33

Nog var du snabb på att svara! -Tack så mycket!
Vad har dom för stopp emellan vehusen original, måste man använda packboxar (med tanke på att dom torkar med tiden och att byta ut dem blir en del jobb)?
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Holländaren » 24 apr 2012, 19:36

Det är några labyrint tätningar närmast skinkorna, och så lagret i mitten mellan tätningarna. Riktig dum konstruktion egentligen för lagret får dålig med smörjning. Man skulle faktiskt kunna sätta 3 lager om man sätter ett lager som är kapslat på ena sidan i mitten :) Man får lite mindre vevhuskomp på ena cyllen men det är nog inte hela världen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 24 apr 2012, 19:41

Jo men precis, låter riktigt bra :)
Att man satte lagret i mitten förstår inte jag heller, men man skulle nog kanske lämna in motorn och sära på veven och femlagra den då? :)
Har ju kontakter och kan få det billigt gjort så inget mer med det :)
Kanske man vågar plocka lite fler hästar ur den utan att oroa sig för att den ska snurra sönder veven?
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av grandtouring » 06 maj 2012, 18:15

Holländaren skrev:Om du hittar en Comet eller Powerbloc till gängad axel så passar den direkt. Men dom flesta är ju till 30 kona och dom passar alltså inte.
Men däremot vet jag att Comet 102or går att borra/gänga och göra passande till dom här vevarna, hur det är med andra modeller vet jag inte.
Annars går det att lämna in veven och få en 25 mm kona på den (större går inte för då får man inte dit packboxen och lagret), sen en 25-30 mm adapterkona på det så får du på vad som helst.
Hejsan!
Vet inte om jag bytte ämne nu men du får vell rätta mig då?
När ni ändå är inne på variator så undrar jag om det är gängad axel på en skandic 377 -86?
Ni var ju också inne på comet och powerbloc variatorer!! För har hör att de säger att de knappt går att göra nått på dem variatorerna som sitter i skandicar och citation. Har du nå tipps vilken modell man ska köpa av powerbloc elr comet? :)
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 18 maj 2012, 01:01

Pfff.... Jadu, skulle tro att Comet 94C är bra, om man kalibrerar den rätt, fin variator, lätt att jobba med.
Annars finns ju 108EXP och 102C, något av proffs grejer men något bättre kläm i, dock tunga för en så liten motor.
Nya ligger de alla omkring 3 500:- utan vikter och fjädrar, tror dock att du kan hitta begagnade på blocket för en bra mycket mindre peng. :)
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

grandtouring
Inlägg: 98
Blev medlem: 04 feb 2012, 22:20
Ort: Långå
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av grandtouring » 18 maj 2012, 18:04

De lät ju bra får ta och köpa en sån då! :)
Yamaha ET 340 t/r 1985
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2012

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 29 maj 2012, 23:06

Holländaren skrev:Det är några labyrint tätningar närmast skinkorna, och så lagret i mitten mellan tätningarna. Riktig dum konstruktion egentligen för lagret får dålig med smörjning. Man skulle faktiskt kunna sätta 3 lager om man sätter ett lager som är kapslat på ena sidan i mitten :) Man får lite mindre vevhuskomp på ena cyllen men det är nog inte hela världen.
Tror du jag kan använda en av mellanläggen motorn har på vevaxeln? Skulle nog kanske fungera, eller om man tog ett helkapslat lager och borrade smörjhål i plasten för lagringen. Men nog borde 4 lagrad axel räcka, det är ju en två cylindrig motor ju.
Hur många hästar fick ni ut ur 640'n (ungefär) när den vred axeln? Hade tänkt använda två 32mm Mikuni och haft funderingar kring Dial-A-Jet bestyckning, men som sagt är jag rädd för att vrida vevaxeln. Men 50-55 hk bör inte vara några problem att klämma ut väl?
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Holländaren » 30 maj 2012, 11:17

Den gick faktiskt rätt bra efter portningen, om man går efter hur den gick på dragrace jämfört med andra skotrar så borde det ha varit ca 55 hk i den, med fortfarende mycket vrid från låga varv. Det här var dom första cylindrarna man portade och portningen blev egentligen rätt snäll så det går säkert att få ut mycket mer :) Jag körde med en enkel 38a och singelpipa.

Här en filmsnutt där jag kör mot en TNT F/A 400 (50 hk original), sabbade starten pga slirande variatorbussning men sen körde jag sakta ikapp han, men lite för sakta för att vinna tyvärr ;) Då tror jag att Elanen rullar en hel del tyngre än TNT:n så därför gissar jag på 55 hk.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bAA9Df1n8EE[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 02 jun 2012, 01:25

Hehe, häftigt :)
640'n har dock det sega momentet, är inget varvtalsmonster... 8)
Motorn ska tydligen ha 5.8 m.k.g, som tydligen ska motsvara ca 56 Nm eller så, men låter lite för otroligt för att vara sant så måste verkligen kolla djupare in i det hela... 503 skandinavia har nästan precis 45 Nm i alla fall, och det vet jag, UL modellen
(med dubbla tändstiften) har 51 Nm.

Köpte skotern av min klasskompis för en femhundring hösten 2009 eftersom han inte kunnat få igång den, och idag är det nog bästa kapet jag någonsin gjort! :)
Jag gick igenom förgasaren med packningssats och bytte tändstiften (två gamla K-8'or från packlådan och borstade av dem med stålborste), fyllde filtret med bensin och satte full choke, drog 3 gånger i snöret och den stampade på egen maskin, startade den första gången sommaren 2011, och spräckte vevhuspackningen och packboxen när jag väl tog hem den och ställde den på pallar. Så blir att plocka isär motorn i sommar och byta packningar :mrgreen:
När jag hämtade skotern gick motorn hur fint som helst, den startade alltid på första rycket och arbetade med förvånandesvärt låga varv, men motorn min är nästan som ny också, den har inte gått mer än 50 garanterade mil, den kan inte ha gått mer. Buken kördes sönder våren '83 när dagens 3:e vedlass skulle fram, och så vart den överbackad med traktor hösten '84 -har jag för mig, kan vart tidigare också, men men, och bara stått tills nu och samlat skit.
Tiderna var ju andra förr, man hade inte råd att driva så stora maskiner, billigare att tanka Ockelbon om man bara skulle ut och finåka.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0aoFMCuE ... ure=relmfu[/youtube]

Hade dock väldigt hög tomgång, den hade gått sina första 5 minuter på nästan 20 år. Och det är en mycket skitig motor, gudarsskymning alltså...
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 02 aug 2012, 06:28

Har funderat över en del nu på projektet och kommit fram till att 635 kubik är lite väl lite för det tänkta användningsområdet men svårt att hitta pålitligare alternativ än Rotax motorer, och största fläktkylda alternativet jag kunde komma på var ju 640'n. Jag vill ju ha en fläktkyld motor. Visst kommer 640'n orka, men den kommer nog att få jobba.

Har dock börjat fundera på 775 F/C? Någon som har information om dessa?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QyAYJuAbArQ[/youtube]
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Holländaren » 02 aug 2012, 13:34

775an har 52 hk. Egentligen är det i princip samma motor som TNT 640:n fast med lite 73 mm slaglängd och 82 mm borr. Inte långt ifrån Alpine 640:n heller, den största skillnaden som är jobbigast att ändra är ett extra lager på variatorsidan. Portning skiljer lite men det går att porta mycket i dom vanliga 640isar.
775an är i princip omöjlig att hitta i Sverige och dålig med reservdelar till dom. Kolvarna har gått ut för 30 år sen och är hett eftertraktade av alla som äger en sån här motor.

Nu vet jag inte vad du ska ha motorn till men du kanske skulle ha satsat på en 503a istället? Den har ju lite mindre cc men är en modernare motor och med dubbla gasare har den redan mer hk från fabriken än vad både 640n och 775an har.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Rotax640Hauler
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2012, 15:26
Ort: Haparanda
Kontakt:

Re: Rotax 640 modifiering

Inlägg av Rotax640Hauler » 15 aug 2012, 00:47

Ja, var rädd för att 775:an var så pass ovanlig och utgången, men det gör inget.
Jag tänkte använda 503 tidigare till bygget men eftersom att den har vekare vevhus och saknar startmotorfäste på förgasarsidan så la jag ner den idén och köppte 640 motorn som jag fick Alpinen på köpet om man säger så. Jag valde 640 motorn eftersom att den har gjutgods för startmotor fäste på avgas och förgasarsidan, den är hyfsat pålitlig och har jämn gång då större motorer går jämnare.

Jag har ett litet sortiment av hydraulgrejer jag fått efter en garagerensning åt en bekant, och tänkte sätte dem till nytta i en stordragare.
Jag har funderingar kring att inskaffa en till likadan Alpine, kanske något nyare så man får hög/låg låda och förse den äldre med lådan jag har i garaget.
Det jag tänkt göra är att slå ihop två Alpiner och förse dem med ramstyrning, hydraulisk drift fram och bak.
Pappa tycker att eftersom jag har Saabens V4 motor som är liten och låg så ska jag använda den på maskin, men eftersom att jag vill hålla vikten nere största möjligast så blir det en tvåtakts motor. Det var därför jag tänkte om det går plocka fler hästar ur 640, då hydrauliska grejer tar kraft.
Främst tänkte jag använda den för timmer transport på vintern/våren, men kan lika väl användas under sommaren över myrar och andra marker med dålig bärighet när den gör lite markskada, bra mindre än fyrhjulingar.
Den bakre maskin blir likt ett flak, och kan likaväl förses med sittdynor för passagerare eller användas som flak och dra hem älg med om man så vill. Fronten ska jag göra om så den blir av stålplåt och mindre känslig för stötar, och en egen huv tänktes att göras av eventuellt glasfiber.
Kylning till hydrauliken skall jag göra av stålrör med plåtflensar likt gamalt tillbaka, drivningen hade jag tänkt använda variabel pump men tror jag ska använda separat ventil för drivningen då jag kan krypköra motorn, och vid behov ge gas, men hittar jag en variabel pump så givetvis använder jag sådan, de är inte billiga dock.

Ett projekt jag velat genomföra en tid tillbaka och fattas bara andra skotern nu, har rotat igenom grejerna hemma och hittade en förgasarfläns från ett Kohler insug till VM32 och VM34, tänkte testa få igång 640 med en ordentlig förgasare, HD gasarn har jäklats nog länge fast jag bytt membran och filter, väl jag som inte ställer lågfarten rätt troligen.
Dubbla ljuddämpare tänkte jag skippa, men ska kanske göra nytt avgassystem som dras bakåt ändå med ljuddämpare från en Skoda, får ner ljudnivån lite åtminståne, eventuellt blir det två dämpare efter varandra, men troligen inte individuella.
Aktiv Grizzly XP '89
Ockelbo Trioman F400-2 '75 - Renoveringsobjekt
Ski-Doo Alpine 640 ER '75
Ski-Doo Everest 464 L/C Electric '80
Trapper 602 Electric 503A '80

Ski-Doo Everest 444 L/C '78
Ski-Doo Everest 340 Elektric '79
Ski-Doo MX Formula 470 XTC/R '93

Volkswagen Golf C Diesel 1.6 '83
Volkswagen Golf CL 1.6 '75

Skriv svar