justera powerblock variator

Chassie, Drivlina, osv
O_jonsson
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 okt 2011, 13:09
Ort: Hällbo

justera powerblock variator

Inlägg av O_jonsson » 10 feb 2012, 20:58

Hallå.
Håller på å mixtrar lite med variatorn på min et och har lite funderingar.
Jag har aldrig hållit på med variatorer förut men powerblocken är ju extremt lättmekad iaf :)
Men hur funkar det, Fjädern bestämmer tillslagsvarvet och brickorna hur snabbt variatorn ska växla ut?
Har fått för mej att brickorna fungerar som kuggarna på ett drev, färre brickor = rappare maskin med lägre toppfart och tröttare maskin men med högre toppfart med fler brickor?
Har gått från 14 (!) brickor till 8 i varje viktblock nu och det har såklart gjort stor skillnad, Kan något ta skada om man har för få brickor? funderar på å ta ur några till å se vad som händer :P
sitter en svart fjäder i nu som verkar rätt slapp, Jag kan enkelt trycka ihop skivorna tillräckligt för hand för att få skruven å ta gäng. Ska det vara så?

Vore trevligt med lite tips om detta :)

sw 440
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 okt 2009, 12:47
Ort: piteå
Kontakt:

Re: justera powerblock variator

Inlägg av sw 440 » 10 feb 2012, 22:43

http://www.twostrokerider.se/sa-funkar-en-variator/" onclick="window.open(this.href);return false; kolla den länken den kaske ger dig lite info
skiroule s300-71 superjag 440 87 sen tillkommer det säkert nån fler så småningom

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: justera powerblock variator

Inlägg av Holländaren » 10 feb 2012, 22:58

Den svarta fjädern är det inge fel på, det du beskriver om att du kan trycka åt den för hand är helt normal. Kan man nu trycka ihop skivorna för hand så är det nåt fel ;)

Fjädern bestämmer tillslagsvarvet och även toppvarven, sätter du en styvare fjäder så kommer både tillslaget och toppvarv gå upp.
Brickorna bestämmer hur mycket motorn varvar. Fler brickor = lägre toppvarv, färre brickor = högre toppvarv. Brickorna påverkar tillslaget lite också, men inte lika mycket som fjädern.

Du ska se till att få toppvarvtalet till det varvtalet din motor är gjort för. Varvar du mer än det så tappar du effekt fast än den kanske kan kännas att gå bättre när du varvar mer. Samma gäller för om du varvar för lite.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

O_jonsson
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 okt 2011, 13:09
Ort: Hällbo

Re: justera powerblock variator

Inlägg av O_jonsson » 10 feb 2012, 23:45

Bra länk, Man tackar :thumbright:

Givetvis så går det inte att trycka ihop skivorna helt för hand, 5-10mm får man väl ihop dom för hand men det är nog ingen fara då.
Finns det något sätt att få fram varvtalet då? Den här värstingen hade ju tyvärr inte turen att bli utrustad med en varvräknare så det lär ju bli svårt att få variatorn att arbeta optimalt utan att veta varvtalet :-?

O_jonsson
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 okt 2011, 13:09
Ort: Hällbo

Re: justera powerblock variator

Inlägg av O_jonsson » 12 feb 2012, 22:36

Provade att gå ner till 6 brickor i varje block i helgen men det blev nog för lätt, för då kände man av den där "trampa på ettans växel effekten". Nu inväntar jag en ny rem, den som sitter är så smal så jag tror den startar på "tvåan" direkt.

Skriv svar