Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Chassie, Drivlina, osv
w9816
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jan 2012, 22:03
Ort: Finland

Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av w9816 » 07 feb 2012, 10:22

Är en singelpipa för en tvåcylindrig motor beräknad på samma vis som för en encylindrig (med skillnaden att man har ett grenrör) eller är det nån till faktor som spelar in? Trecylindriga har jag förstått är lite mer sofistikerade med pulser mellan avgasportarna etc...? :?
Olympique 1969

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av Evervärst 444 » 07 feb 2012, 11:47

funderar oxå på detta ! Har någon testa ? har för mej Nico provade på sin Elan 640

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av Holländaren » 07 feb 2012, 14:02

Singelpipor är ett stort mysterium för mig också ;) På Elanen har jag kört med singelpipa men det var nog mest bara tur att den funkade någorlunda för jag hade då inte räknat nåt på den.

Men kollar man bara på längden på en singelpipa så stämmer den med vanliga pipor, men jag har ingen aning hur man kommer fram till hur tjock den ska vara. Det kanske är helt enkelt så att man måste dubbel så stor volym på pipan men jag vet inte.
Tar en TNT 440 motor som exempel.. Har man singelpipor så skulle headern till varje pipa bli ca 40 mm i diameter. Arean på en cirkel som är 40 mm blir 1257 kvmm. Med en singelpipa måste man få dubbla arean så 2514 kvmm, vilket resulterar i en diameter på 56,6 mm. Den där siffran stämmer på ett ungefär med en orginal singelpipa till den motorn. Sen får man väl räkna ut samma sak för dom andra diametrar.
Undra om det kan vara så enkelt?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Emil N
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 apr 2011, 21:10
Ort: Arvidsjaur

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av Emil N » 07 feb 2012, 17:59

En intressant fråga. Pulsen som blir när avgasporten öppnar hinner nå slutet på pipan och tillbaka innan avgasporten stänger helt så längden borde vara den samma annars går man ju miste om effekten av pulsen. Det som borde vara mer kritiskt är att få ner trycket i pipan innan nästa avgasport öppnar.
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av Evervärst 444 » 07 feb 2012, 18:47

Emil N skrev:En intressant fråga. Pulsen som blir när avgasporten öppnar hinner nå slutet på pipan och tillbaka innan avgasporten stänger helt så längden borde vara den samma annars går man ju miste om effekten av pulsen. Det som borde vara mer kritiskt är att få ner trycket i pipan innan nästa avgasport öppnar.

Inte säker men kan vara just därför en singelpipa oftast levererar lite mindre effekt på toppvarven, den kanske helt enkelt inte hinner med på maxvarven, därav effektförluster. Stingerdiamtern är ju som bekant offtast störe på en singelpipa än dubbel.

w9816
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jan 2012, 22:03
Ort: Finland

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av w9816 » 07 feb 2012, 20:50

En tvåcylindrig motor med 200 grader avgasduration...där kanske impulserna från respektive cylinder inte stör varandra så mycket och jag tycker att det pipan därför borde se ganska likadan ut oavsett om det är singel eller dubbel? Men en trecylindrig med singelpipa, där har man ju en hel del överlapp. Nåt att fundera på innan man somnar i kväll :)
Olympique 1969

Fribban
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 mar 2011, 22:40
Ort: Falun

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av Fribban » 11 sep 2018, 22:10

Hallå,

Jag försöker väcka liv i en gammal tråd här, men jag har grubblat mycket på singelpipa, om de är så enkelt att bara plusa dom olika diameter arean med 100%?!
Är de någon själ som har testat?
Med vänlig hälsning,
ET300 -81
ET340 -79
ET250 -81

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av SS440-80 » 12 sep 2018, 09:33

Har också klurat på det där.
Vore fint om det vore något i stil med det Nico beskriver, men om det vore såpass simpelt så borde det "läckt" ut till hembyggarna av pipor. Är säker på att de flesta som är intresserade av att bygga egna pipor har dammsugit internet efter ledtrådar.

Det kan faktiskt vara så att det inte finns någon direkt matematisk formel, utan att Rotax, Yamaha, Suzuki och alla andra tillverkare av skotermotorer laborerar och testar sig fram med hjälp av erfarenhet och bromsbänk tills de får fram en singelpipa som ger en önskad effektkurva till den skoter som pipan ska fungera med. De testar troligtvis med en rak pipa med justerbar längd och tjocklek tills de hittar rätt, när de då har storleken så är det för dem ganska enkelt att svänga till den så att den passar i maskinen. Eftermarknadstillverkarna som Aaen, SPI, Bender m.fl gör nog på samma sätt.

Skulle det finnas någon slags hemlig utäkningsformel, så gissar jag att den går ut på att resonanspulsen som kommer i retur inte får krocka med den puls som är på väg ut från cylinder två. Den ska ju heller inte komma så fel att den kan slinka in i fel gren på Y-röret, utan ska gå tillbaka till sin "egen" cylinder och skyffla tillbaka färskgasen som är på väg ut där.

Men jag tror som sagt att det inte finns någon direkt formel för singelpipa, utan det är test på test som gäller.

Fribban
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 mar 2011, 22:40
Ort: Falun

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av Fribban » 12 sep 2018, 19:21

Du har nog helt rätt, de gäller nog förmodligen att testa sig fram som gäller. Tyvärr.. de är nog för enkelt stt öka arean till den dubbla, men jag tror jag ska ta och testa.

Och förresten jag gjorde ett test på 2-stoke wizard, där kan man välja att göra 2-1 pipa och där ökade dom bara dia meterna med dubbla arean, jämfört mot en per cylinder, men de kändes för enkelt.
Men kanske värt att testa.
ET300 -81
ET340 -79
ET250 -81

cutlass
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 jan 2011, 18:29

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av cutlass » 08 okt 2018, 14:48

Har gjort en singelpipa i 2 stroke wizzard till en rotax 583 å den vart då bra

cutlass
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 jan 2011, 18:29

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av cutlass » 10 okt 2018, 11:38

20181009_184910.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av SS440-80 » 10 okt 2018, 18:37

Inte illa det där :thumbright:

Fribban
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 mar 2011, 22:40
Ort: Falun

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av Fribban » 10 okt 2018, 19:59

Mycket trevlig information. Dom gav väl runt 100hk orginal, så den blev ju minst lika bra som orginalet. :thumbright: :thumbright:
ET300 -81
ET340 -79
ET250 -81

cutlass
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 jan 2011, 18:29

Re: Pipa för en- vs. flercylindriga motorer

Inlägg av cutlass » 12 okt 2018, 08:00

Nästan original 583
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar