Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 06 feb 2012, 14:37

Vilka skotermotorer finns det som har någonstans runt 64mm i slaglängd? Plus minus ett par millimeter.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Holländaren » 06 feb 2012, 15:19

Rotax 521orna har 64mm slag, 583an, Spirit 250/500 också, vissa Polaris 440, 500 och 600 (antagligen för nya), och Yami SS440/SRV540 verkar också ha 64 slag. Kanske därför du frågar? ;)

Vad ska du nu hitta på för nåt? :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 06 feb 2012, 16:00

Underbart, tack för det! (Ja att den är äldre än -85 är ett krav!)

Mja, nu när man blivit fullständigt förnedrad två tävlingar i rad så har jag insett att en original BR250-motor inte är något ultimat utgångsobjekt i "Enstånk mod", så jag har börjat spåna lite på hur jag ska kunna jämna ut oddsen en aning. En ny cylinder står högt på önskelistan!

Vilken/vilka av nämna cylindrar kan tänkas fungera hjälpligt på en liten enstånksräcer?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av marino carlsson » 06 feb 2012, 16:43

Gunnar har pratat lite om detta i sin tråd om enstånka. Verkar som att Phazer cyllen var rätt ok med BR blocket om jag inte minns fel.. En Phazermotor som skurit på en borde vara rimlig å få tag i eller en cylle iaf. Kan veta av en dessutom.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 06 feb 2012, 17:33

Nja, kollade tråden nu och där står att läsa följande,
tede skrev:
Gunnar skrev:har du varit hos göran?
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.

Japp , göran hade en del cyllar , hade med mig br blocket o provade lite... et o phazer = 59 o 59.4 slaglängd =ok, br o 540=64mm slaglängd men 540 cylindern måste ner ca 15 mm på br blocket :shock:

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Holländaren » 06 feb 2012, 18:03

Skriver det här medveten om att det kan finnas risk för att det blir fler Yama-Doos i enstånksklassen nu... Men en Rotax 277a har 66 slaglängd, och den mår nog inte sämre om du plockar av 2 mm från ovansidan cyllen. Men sätter du dit en sån cylle så måste du lova att du sätter Rotax dekaler på huven ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 06 feb 2012, 18:14

Ja om Rotaxdekalerna gör skotern snabbare får de gärna sitta på huven..;)

Så en Rotax 277a kan alltså vara ett bra alternativ? Jag är inte allt bekant med den cylindern. (jag är iofs inte bekant med någon skotercylinder i stort sett :P )

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Holländaren » 06 feb 2012, 18:26

Ja jag tycker att det är det vettigaste du kan sätta dit :) Ser ut att kunna passa ganska bra på bottendelen men du åker på flytta om bulthålen i blocket. Du kan använda en 503 cylle som mall, får du dit den så får du dit en 277 cylle också. Samma borr och bultdelning som 277an men 61 slaglängd istället för 66.
Men blir det inte lite enklare att bara stoppa dit en komplett 277a istället för att försöka få dit en sån cylle på en BR bottendel? Hur som helst åker du på fila för att komma upp i lite effekt, så du kan ju öva på BR cyllen och se vad som händer.

Ska du nu ändå modda dit en annan cylle på den bottendelen så kanske du skulle tagit nån vätskekyld eller crosscylle, för det är ju tillåten nuförtiden :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av mogge » 06 feb 2012, 19:21

Ska du modda dit en ny cylle så funkar br bottendelen. Har just byggt en motor, men det var rätt mycke jobb att få ihop detta.

Men skamm den som ger sig :thumbright:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 06 feb 2012, 19:23

Jo nog skulle jag kunna sätta ner en komplett 277a i så fall...fast jag tycker nog att halva grejen (eller mer!) är själva byggandet, så vi får väl se :)

Aah, det har jag missat. Trodde det endast var skoterprylar som gällde!

Men jag ska ta mig en liten funderare och eventuellt kolla upp hur lätt/svårt det är att få tag på en komplett 277a till vettig peng :)


mogge, Såg spännande ut! Vad har du för prylar där?

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av mogge » 06 feb 2012, 20:31

Yamaha br250 bottendel och gammal YZ cross cylinder.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 06 feb 2012, 21:41

Alright, lät som en spännande kombo! Fått den att gå som den ska?

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av mogge » 06 feb 2012, 21:47

Håller på för fullt........kommer att köras på nån tävling i vinter ;)
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Holländaren » 06 feb 2012, 21:48

Hörru Mogge du får gärna lägga upp en projekttråd om ditt bygge :) Finns säkert många som är intresserad av det projektet, det är då jag iaf och du vet ju vad jag brukar tycka om ditt märke annars ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av mogge » 06 feb 2012, 22:13

Problemet är ju att man är så dålig på att ta bilder under resans gång:? Men jag ska försöka att göra en komprimerad byggtråd med dom bilder och dokumentation som jag har :thumbright:

Och för mina framtida projekt så ska jag tänka på att fota under byggets gång, för jag tycker också att byggtrådarna är kul att följa.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av tede » 07 feb 2012, 10:02

Du pontus. en srv 540 cylle har 64 i slag o rätt kolvbult , men blocket måste planas ett par mm för o få ner cyllen... o sen porta ,borra till 74mm så bör du nog inte bli förnedrad på näst race :mrgreen:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Gunnar » 07 feb 2012, 11:09

tede skrev:Du pontus. en srv 540 cylle har 64 i slag o rätt kolvbult , men blocket måste planas ett par mm för o få ner cyllen... o sen porta ,borra till 74mm så bör du nog inte bli förnedrad på näst race :mrgreen:
Me lite tur kan man hitta en kolv me ännu större borr som passar rakt av ;)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 07 feb 2012, 13:09

Blir bara mer och mer taggad nu! En srv 540 cylle borde inte vara helt omöjlig att få tag på, någon som har en liggande? ;)

Det där med att hitta en passande kolv med ännu större borr vet jag inte riktigt hur jag ska tackla, vart vänder man sig för att hitta sådant?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Gunnar » 07 feb 2012, 20:30

de är inte lätt att hitta nån sida med mått på kolvar, jag har då inte sett nån..
Jag bestämde mig för vilken borr jag ville ha sen åkte jag till min lokala skrot med lite mått så fick jag rota igenom deras kolvlager med ett skjutmått.
men du som inte har tummen mitt i handen, har du inte klura på om det skulle funka att flyta vevstaksbulten på skinkan några mm längre ut och på så sätt få mer slag...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 08 feb 2012, 08:01

Nej det har jag faktiskt inte funderat något på, men jag ska ägna tanken lite tid och se om jag kan komma på något klurigt :)

Skriv svar