Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Chassie, Drivlina, osv
Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Haggla » 08 feb 2012, 09:54

Gunnar skrev:de är inte lätt att hitta nån sida med mått på kolvar, jag har då inte sett nån..
Jag bestämde mig för vilken borr jag ville ha sen åkte jag till min lokala skrot med lite mått så fick jag rota igenom deras kolvlager med ett skjutmått.
men du som inte har tummen mitt i handen, har du inte klura på om det skulle funka att flyta vevstaksbulten på skinkan några mm längre ut och på så sätt få mer slag...
Höll på fråga om man fick stroka förut men om jag inte minns fel så tror jag man måste ha orginal stroke på vev för att hålla sig inom lagen om man nu ska köra burkar cupen iaf som jag antar alla har :D

Ni yama åkare har myckel klurigheter ni måste nog besöka ett garage innan man dör iaf :P , vad gäller yz cylle så tror jag att bror min hade an gammal från 79 som bror min tog upp rejält så den blev på en 280-290cc men det är väl en 14år sedan och använde nog yama kolvar tror jag och brummade då bra på gamm crossen.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Gunnar » 08 feb 2012, 20:51

jasså, är det inte fritrimning som gäller?
Vet att det fanns eftermarknads vevar till polaris som hade längre slag för en massa år sen.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av marino carlsson » 09 feb 2012, 03:30

Haggla, det har du nog funderat på själv isf. Strokar du å får för mycket kubik så hamnar du ju bara i en annan klass typ om du strokar en 377 eller indy 400 men en enstånka? Eller i övrigt? Flytta kolvbular ni som törs å kan ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 09 feb 2012, 11:11

Nu har jag fixat en srv-cylle, ett extra BR250-block och BR250 vevaxel. Nu gäller det bara att få detta att lira ihop! ;)

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Team Lillsia » 09 feb 2012, 11:43

Härligt :D vi väntar på bilder och små klurigheter som du kommer med :thumbright: pink is the shit
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av magichandauto.se » 09 feb 2012, 12:13

there is no substitute for cubic inches...

strokade motorer ger ju längre slaglängd, som ger högre kolvhastighet, vilket resulterar i lägre topvarv och tvåtaktsmotorar vill ju gärna varva mycket om man ska ha ut mycket efekt, så att stroka ger ju inte bara positiva resultat. har du 64mm slag bör du ligga över 64mm i borr oxå, vad har du för borr i din sylle?

borra, svetsa, slipa, ja det är altid roligt....

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 09 feb 2012, 13:14

Jag tror att srv'n har 73 i borr :)

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 09 feb 2012, 13:15

Team Lillsia skrev:Härligt :D vi väntar på bilder och små klurigheter som du kommer med :thumbright: pink is the shit
Kan bara hålla med! ;)

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av tede » 09 feb 2012, 19:51

Det här blir ju kanon .. perfekt om du gör grovjobbet o parar ihop delarna, o går den bra då kan jag kopiera o göra likadant :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Pontus » 18 feb 2012, 11:35

Håller på och pysslar för fullt, men insåg just att br250 och srv540 inte alls verkar ha samma kolvbult, åtminstone inte de exemplar jag har i min ägo.

BR250 = 18mm kolvbult.
SRV540 = 20mm kolvbult.

Kanske skiljer det mellan årsmodellerna? Finns det någon srv540 med 18mm kolvbult? Om inte, finns det någon annan kolv som passar en srv-cylinder fast med 18mm kolvbult?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av Gunnar » 18 feb 2012, 14:26

sätt dit en 2mm bussning funkar säkert bra till en racemotor :thumbright:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

blåollon
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 mar 2012, 20:28
Ort: Ånn

Re: Motorer med 64mm slag (eller däromkring)

Inlägg av blåollon » 28 jul 2014, 12:26

har det hänt något mer?
SC 1
SC 11
SC 12

Sno-Tric For The Win!!

Skriv svar