Sida 1 av 1

yamaha+rotax +jag=motorkrasch

Postat: 30 jan 2012, 21:34
av olle
Efter många timmars svetsande , plastande och kapande och funderande lyckades jag förvandla det fula odjuret som jag släpade hem i somras till en skönhet, nåja i mina ögon i alla fall, srx chassie -80 motorn, rotax 643 rave, sticker inte upp genom huven längre och srv framvagnen är bortkapad stx huv och skidor från arctic cat , polaris boggie . äntligen var det dags för provtur. Det borde bli hyfsad fart på denna maskin, det blev det, fast bara ett tag! den stannade plötsligt . nånstans i bakhuvet hade jag för mig att jag borde borde kollat hur det var med borttagen separatsmörjning men det glömde jag bort i upphetsningen över att prova skotern ,så lyckan varade bara nån timme . det visade sig att nu snurrar inte slidskivan . efter lite googlande inser jag att slidaxellagren nog har skurit och bronsdrevet är rensat .vad göra nu ? var köper man nya lager och drev till axeln eller hela skiten och hur får man bort grejerna? finns det några bra trixs eller svårigheter? Är det ”bara” att riva hela motorn ? jag är oändligt tacksam för tips , det kanske till och med finns nån som har det jag behöver ? mvh olle

Re: yamaha rotax krasch

Postat: 30 jan 2012, 21:38
av RetroR
Olle, jag tror det är lite som med kroppen......den stöter bort icke önskvärda organ så som ett Rotax hjärta! :mrgreen:

Re: yamaha rotax krasch

Postat: 30 jan 2012, 21:43
av SS440-80
RetroR skrev:Olle, jag tror det är lite som med kroppen......den stöter bort icke önskvärda organ så som ett Rotax hjärta! :mrgreen:
Ha Ha Ha!! :thumbright: :thumbright:

Men väldigt synd på ditt projekt och allt arbete du lagt ned.

Re: yamaha rotax krasch

Postat: 30 jan 2012, 23:01
av Holländaren
Den här axeln kanske passar?
http://www.ebay.com/itm/ROTAX-Rotary-va ... 3a6ec2c55c" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du har tur så har drevet på veven har klarat sig, annars måste du såklart byta det och isär med veven. Du måste nog ha isär hela motorn för att byta axeln iaf tror jag, tror inte du får ut den med veven på plats (inte för att jag nu är expert på dom här motorer). Men du kan ju kolla om det kan tänkas gå bara genom att plocka bort nedre vevhushalvan annars.

Re: yamaha+rotax +jag=motorkrasch

Postat: 31 jan 2012, 21:10
av snopro78
Du vill nog ta isär motorn hur som helst om du har rensat drevet, blir rätt mkt mässingspån. Tråkigt på ett roligt projekt!

Re: yamaha+rotax +jag=motorkrasch

Postat: 31 jan 2012, 22:09
av Starlite
Hoff det låter både jobbigt trist och dyrt :(

Re: yamaha+rotax +jag=motorkrasch

Postat: 01 feb 2012, 08:47
av Haggla
det är bara att skruva och fram med tops om du ska ha det bra, ta int lång tid att riva men några timmar så är allt rensat och rengjort

drev finns och ska kolla om jag har axel över så om du har intresse så PM:a mig, kan byta det åt dig om intresse finns.
Lagren är inte så stor kostnad det är std lager.

//stefan

Re: yamaha+rotax +jag=motorkrasch

Postat: 01 feb 2012, 10:26
av Styxxa
Bortsett från allt skruvande, i onödan... som det verkar eftersom du bara fick "njuta" i nån timme.
Vad har du lärt dig nu då?
Att inte låta en Bom-bom-bardier infektera en Yamaha - Nånsin!

Annars verkar det vara ett kul projekt och detta fixar du.
:thumbright:

Re: yamaha+rotax +jag=motorkrasch

Postat: 01 feb 2012, 10:50
av olle
vad jag lärt mig ? jo, att man ska kolla lite hur saker och ting fungerar, så man vet vad man pysslar med . :cry: det är bara att ta nya tag :D

Re: yamaha+rotax +jag=motorkrasch

Postat: 02 feb 2012, 13:02
av Styxxa
Bara å kämpa på alltså...

Bild

Re: yamaha+rotax +jag=motorkrasch

Postat: 05 feb 2012, 21:49
av Blizzard Peter
När jag köpte Blizzarden hade föregående ägare renoverat... Andra kortturen jag körde blev det stopp. Det hade snålats på packboxarna på slidmatningsaxeln och köpts icke original eftersom dom kostade 250:- styck och det är 3 stycken på axeln. Det fanns inga tefloninlägg i eftermarknadsboxarna och dom klarade troligen inte varvtalet på slidaxeln utansläppte igenom vattnet från pumpen som sitter i andra änden på axeln in till vinkelväxeln på veven... Det var enkelt att byta dom och mässingdrevet som också gick sönder (och kostade 750:- då för ca 10 år sedan) Ur med motorn, dela på blocket och häpp! Där uppenbarades hela härligheten.
Oljebehållaren till slidmatningsdrevet och separatsmörjningen är det många som tar fel på och tar bort fel burk i ren okunskap.

Skidoo handlaren har delar, iallafall hade då jag behövde.