Comet Duster och rembredd
Comet Duster och rembredd
Hur ställer man om en Duster för 1 3/16 rem i stället för 1 5/16? Är det nån hylsa/bussning (som man kan svarva ner...) mellan variatorhalvorna?
Olympique 69:an fick ny variator men vissa små justeringar tycks behövas
Olympique 69:an fick ny variator men vissa små justeringar tycks behövas
Olympique 1969
Re: Comet Duster och rembredd
Var ute o rev loss Cometen och det verkar som om det är puckarna som reglerar det hela...det var ju "intressant".
Olympique 1969
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Comet Duster och rembredd
Du ändrar rembredden på en 94 duster genom att ta gänga ur axeln (som den rörliga skivan glider på) och lägga dit eller ta bort brickor och sedan gänga tillbaka axeln igen.
men den brukar sitta hårt....
// Lars
men den brukar sitta hårt....
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: Comet Duster och rembredd
Okej, tack för bra tips! -> garaget igen då...
edit: Nähä, hela axeln är ingjuten i variatorn. Kanske det skiljer sig mellan variatorer för montering på kona vs. "spin-on" montering som på denna gamla 335:a?
Då undrar man... Är det bättre att modifiera primären för 30mm rem, eller sekundären för 33?
edit: Nähä, hela axeln är ingjuten i variatorn. Kanske det skiljer sig mellan variatorer för montering på kona vs. "spin-on" montering som på denna gamla 335:a?
Då undrar man... Är det bättre att modifiera primären för 30mm rem, eller sekundären för 33?
Olympique 1969
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Comet Duster och rembredd
Ok då har jag fel.
Så här har de Comet 94 duster som vi har plockat isär sett ut.
men det finns säkert flera modeller.
// Lars
Så här har de Comet 94 duster som vi har plockat isär sett ut.
men det finns säkert flera modeller.
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Comet Duster och rembredd
Du kan nog köra med lite bredare rem på Olympicen. Jag har kört både med 33 och 35 mm rem på min, iofs med Elan sekundär men jag tror det är samma rem på Elan och Olympic orginal. Remmen hamnar lite längre ut på sekundären och det är ingen nackdel för den sitter alldeles för långt in orginal tycker jag.
För 35 mm remmen tog jag isär skivorna och la några brickor imellan, för 33 mm remmen gjorde jag ingenting.
För 35 mm remmen tog jag isär skivorna och la några brickor imellan, för 33 mm remmen gjorde jag ingenting.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Comet Duster och rembredd
Nja, nog hade du ju delvis rätt åtminstoneSouthern Hill Custom skrev:Ok då har jag fel.
Så här har de Comet 94 duster som vi har plockat isär sett ut.
men det finns säkert flera modeller.
// Lars
Men man kan väl dra slutsatsen att spin-on Dusters inte har delad axel som Duster för kona.
Holländaren: det stämmer att 30mm remmen ligger lite djupt i sekundären. Ska gå till grannen o låna en 33mm o se hur den bredden passar.
Rolf
Olympique 1969
Re: Comet Duster och rembredd
Efter att ha löst problemet med rembredden (modifierade Cometen för 30mm rem iaf) så funkar det någorlunda, men inte bra. Skotern sticker iväg rätt bra men det känns som att den växlar för fort och orkar inte varva ut. Vad ska man börja peta på? Kan för lång rem orsaka dylika problem, eller ska man spänna sekundären, eller...?
Olympique 1969
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Comet Duster och rembredd
Kedjehuset går att flytta på Olympicen, så du kan testa att ställa det lite längre bort från motorn, och på så vis få en kortare rem. Men om den sticker iväg bra så är kanske avståndet okej. Problemet är då kanske att du har för mycket vikt i primären. Testa att plocka bort 3 vikter ur den och se vad dom händer. Eller borra hål i några av vikterna för att göra dom lättare.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Comet Duster och rembredd
Okej... testade först med att ta bort tre vikter -> okörbart. Borrade sen tre vikter från 24 till 21 gram, lite bättre. Sen alla vikter borrade till 21 gram och lite tightare rem, nu börjar det likna nåt! Men nu måste jag få ordning på Hr Tillotson före jag gör nåt mer åt variatorn...om det ens behövs. Och kanske originalljuddämparen från 299:an inte funkar riktigt bra på 335:an heller...? det är ju iaf 60% mer effekt i den
(Cometen är lättskruvad då man får lite rutin, isär o ihop på några minuter)
(Cometen är lättskruvad då man får lite rutin, isär o ihop på några minuter)
Olympique 1969
Re: Comet Duster och rembredd
Hej!
Har en ski doo Olympic från -69 där jag monterat comet 94c primär. Denna har grabben tävlat med men vi behöver kalibrera lite.
Skulle behöva hjälp att förklara hur jag tar isär den för att kunna kalibrera vikterna.
Hur gjorde du tillslut med dina vikter?
Tack på förhand!
Har en ski doo Olympic från -69 där jag monterat comet 94c primär. Denna har grabben tävlat med men vi behöver kalibrera lite.
Skulle behöva hjälp att förklara hur jag tar isär den för att kunna kalibrera vikterna.
Hur gjorde du tillslut med dina vikter?
Tack på förhand!
Re: Comet Duster och rembredd
Hej!
Har en ski doo Olympic från -69 där jag monterat comet 94c primär. Denna har grabben tävlat med men vi behöver kalibrera lite.
Skulle behöva hjälp att förklara hur jag tar isär den för att kunna kalibrera vikterna.
Hur gjorde du tillslut med dina vikter?
Tack på förhand!
Har en ski doo Olympic från -69 där jag monterat comet 94c primär. Denna har grabben tävlat med men vi behöver kalibrera lite.
Skulle behöva hjälp att förklara hur jag tar isär den för att kunna kalibrera vikterna.
Hur gjorde du tillslut med dina vikter?
Tack på förhand!