Comet Duster och rembredd

Chassie, Drivlina, osv
w9816
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jan 2012, 22:03
Ort: Finland

Comet Duster och rembredd

Inlägg av w9816 » 28 jan 2012, 15:43

Hur ställer man om en Duster för 1 3/16 rem i stället för 1 5/16? Är det nån hylsa/bussning (som man kan svarva ner...) mellan variatorhalvorna?

Olympique 69:an fick ny variator men vissa små justeringar tycks behövas :?
Olympique 1969

w9816
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jan 2012, 22:03
Ort: Finland

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av w9816 » 28 jan 2012, 19:04

Var ute o rev loss Cometen och det verkar som om det är puckarna som reglerar det hela...det var ju "intressant".
Olympique 1969

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av Southern Hill Custom » 28 jan 2012, 21:54

Du ändrar rembredden på en 94 duster genom att ta gänga ur axeln (som den rörliga skivan glider på) och lägga dit eller ta bort brickor och sedan gänga tillbaka axeln igen.

men den brukar sitta hårt....

// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

w9816
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jan 2012, 22:03
Ort: Finland

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av w9816 » 29 jan 2012, 12:10

Okej, tack för bra tips! -> garaget igen då...

edit: Nähä, hela axeln är ingjuten i variatorn. Kanske det skiljer sig mellan variatorer för montering på kona vs. "spin-on" montering som på denna gamla 335:a?

Då undrar man... Är det bättre att modifiera primären för 30mm rem, eller sekundären för 33?
Olympique 1969

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av Southern Hill Custom » 29 jan 2012, 19:01

Ok då har jag fel.

Så här har de Comet 94 duster som vi har plockat isär sett ut.
men det finns säkert flera modeller.

Bild


// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av Holländaren » 29 jan 2012, 20:50

Du kan nog köra med lite bredare rem på Olympicen. Jag har kört både med 33 och 35 mm rem på min, iofs med Elan sekundär men jag tror det är samma rem på Elan och Olympic orginal. Remmen hamnar lite längre ut på sekundären och det är ingen nackdel för den sitter alldeles för långt in orginal tycker jag.
För 35 mm remmen tog jag isär skivorna och la några brickor imellan, för 33 mm remmen gjorde jag ingenting.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

w9816
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jan 2012, 22:03
Ort: Finland

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av w9816 » 30 jan 2012, 08:58

Southern Hill Custom skrev:Ok då har jag fel.

Så här har de Comet 94 duster som vi har plockat isär sett ut.
men det finns säkert flera modeller.

// Lars
Nja, nog hade du ju delvis rätt åtminstone ;)

Men man kan väl dra slutsatsen att spin-on Dusters inte har delad axel som Duster för kona.

Holländaren: det stämmer att 30mm remmen ligger lite djupt i sekundären. Ska gå till grannen o låna en 33mm o se hur den bredden passar.

Rolf
Olympique 1969

w9816
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jan 2012, 22:03
Ort: Finland

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av w9816 » 06 feb 2012, 09:42

Efter att ha löst problemet med rembredden (modifierade Cometen för 30mm rem iaf) så funkar det någorlunda, men inte bra. Skotern sticker iväg rätt bra men det känns som att den växlar för fort och orkar inte varva ut. Vad ska man börja peta på? Kan för lång rem orsaka dylika problem, eller ska man spänna sekundären, eller...?
Olympique 1969

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av Holländaren » 06 feb 2012, 14:37

Kedjehuset går att flytta på Olympicen, så du kan testa att ställa det lite längre bort från motorn, och på så vis få en kortare rem. Men om den sticker iväg bra så är kanske avståndet okej. Problemet är då kanske att du har för mycket vikt i primären. Testa att plocka bort 3 vikter ur den och se vad dom händer. Eller borra hål i några av vikterna för att göra dom lättare.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

w9816
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 jan 2012, 22:03
Ort: Finland

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av w9816 » 06 feb 2012, 20:14

Okej... testade först med att ta bort tre vikter -> okörbart. Borrade sen tre vikter från 24 till 21 gram, lite bättre. Sen alla vikter borrade till 21 gram och lite tightare rem, nu börjar det likna nåt! Men nu måste jag få ordning på Hr Tillotson före jag gör nåt mer åt variatorn...om det ens behövs. Och kanske originalljuddämparen från 299:an inte funkar riktigt bra på 335:an heller...? :? det är ju iaf 60% mer effekt i den :D

(Cometen är lättskruvad då man får lite rutin, isär o ihop på några minuter)
Olympique 1969

FRehn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:30
Ort: Asp

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av FRehn » 04 mar 2018, 21:40

Hej!

Har en ski doo Olympic från -69 där jag monterat comet 94c primär. Denna har grabben tävlat med men vi behöver kalibrera lite.

Skulle behöva hjälp att förklara hur jag tar isär den för att kunna kalibrera vikterna.

Hur gjorde du tillslut med dina vikter?

Tack på förhand!

FRehn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:30
Ort: Asp

Re: Comet Duster och rembredd

Inlägg av FRehn » 04 mar 2018, 21:48

Hej!

Har en ski doo Olympic från -69 där jag monterat comet 94c primär. Denna har grabben tävlat med men vi behöver kalibrera lite.

Skulle behöva hjälp att förklara hur jag tar isär den för att kunna kalibrera vikterna.

Hur gjorde du tillslut med dina vikter?

Tack på förhand!

Skriv svar